Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Att författa och att göra musik är också ideellt arbete. Tills någon köper det, OM någon gör det.

Det är väl bara ideellt om man låter folk ta del av det gratis?

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Fidden

3583

• Overkill

3568

• Dingbats

3047

• Neosus

2990

Postat
Beror väl på. Om man hade pengar så man klarade sig ja. Men att jobba för pengar och sen ha ett sånt till jobb utan pengar tror jag inte man skulle palla

Eftersom jag viger mitt liv åt att skriva (och komponera), så skulle det krävas otroligt stora förmögenheter i ladorna, typ högsta vinsten i EuropaLotto på 100 miljoner, för att jag skulle kunna tänka mig att jobba ideellt utan lön. Om ens då. Jag hade inte önskat lägga min dyrbara energi på det.

Postat
Det var inget skämt, det stämmer!

Absolut, och särskilt i mitt fall. Jag har nobbat flera välbetalda jobb för att ha tid och ork att skriva.

Många tycker det är vansinne. Kanske det är, jag vet inte.

Men ser man på sina vänner som har välbetalda jobb så blir det hela deras liv -

de har absolut inget annat.

Förutom magsår.

Postat
Absolut, och särskilt i mitt fall. Jag har nobbat flera välbetalda jobb för att ha tid och ork att skriva.

Många tycker det är vansinne. Kanske det är, jag vet inte.

Men ser man på sina vänner som har välbetalda jobb så blir det hela deras liv -

de har absolut inget annat.

Förutom magsår.

Menar du så så skulle man ju lätt kunna tänka sig de du säger. Men jag skulle ju inte direkt se det som jobb..

Liksom ha ett slappt jobb som inte ger så mkt men istället ge en fritiden så man kan hålla på med det man tycker är kul!

Postat
Jag har ju tjatat på dej ett tag.

Skulle aldrig jobba ideellt.

Undrar om man kan utveckla Marx idéer förresten?

Han sa ju att arbetstagarna egentligen är arbetsgivare.

Är inte ALLT arbete ideellt på sätt och vis?

Även om man får betalt...

så är det inte det som man tycker att man är värd.

*funderar*

Postat

Alternativkostnaden för att använda en resurs för ett visst ändamål är den nytta (det värde) som resursen skulle kunna ge i den bästa alternativa användningen.

SadamJr..

Postat (redigerat)
Alternativkostnaden för att använda en resurs för ett visst ändamål är den nytta (det värde) som resursen skulle kunna ge i den bästa alternativa användningen.

SadamJr..

Tack för påminnelsen.Tänk att jag har suttit och slagit i mej sån skit en gång i tiden. I ditt fall kan väl nästan säja att du jobbar antiideelt eftersom du inte släpper ifrån dej nåt , trots att det inte genererar nån inkomst. Tänk på de alternativa värden, människors uppskattning mm, det skulle kunna generera. Sen är det väl ingen som har magsår länge. Fick det och det gick över mellan två gastroskopier med hjälp av piller.

Redigerat av SadamJR
Postat

Alternativkostnad kallas på engelska opportunity cost eller alternative cost. Alternativkostnaden för något som man vill uppnå är lika med värdet av det man offrar genom att använda resurserna till att uppnå detta något istället för att använda dem på bästa alternativa sätt. Man kan använda begtreppet alternativkostnad både inom samhällsekonomi, företagsekonomi och privatekonomi. Ofta råder delade meningar om hur stor alternativkostnaderna egentligen är, inte minst inom samhällsekonomin.

Om sysselsättningen ökas genom att ett företag anställer arbetare som annars skulle vara arbetslösa, så är den samhällsekonomiska alternativkostnaden för deras arbete lika med deras värdering av påtvingad ledighet, som de flesta anser torde vara lägre än företagets lönekostnader. Då alternativkostnaden kan uttryckas både som explicita och implicita kostnader, kan man också hävda att alternativkostnaden blir lika med det socialbidrag eller arbetslöshetsersättning som arbetstagarna kommer att uppbära.

Det är resursernas knapphet som gör att alternativkostnaden blir positiv, eftersom en viss resursanvändning vid knapphet kräver att man avstår från det som resurserna alternativt skulle användas till.

Postat
Tack för påminnelsen.Tänk att jag har suttit och slagit i mej sån skit en gång i tiden. I ditt fall kan väl nästan säja att du jobbar antiideelt eftersom du inte släpper ifrån dej nåt , trots att det inte genererar nån inkomst. Tänk på de alternativa värden, människors uppskattning mm, det skulle kunna generera. Sen är det väl ingen som har magsår länge. Fick det och det gick över mellan två gastroskopier med hjälp av piller.

Men människors leenden blir man inte mätt av.

Tänker mest på att tiden och kraften skulle gå åt om man jobbade 50-60 timmar i veckan, de släpper aldrig ifrån sig jobbet.

Har inte så mycket energi själv.

Dessutom, de jobbar inte åt sig själva, utan för någon annan oftast.

Postat

Detta forum och särskilt Längstah är bra för mig, för då och då blir jag påmind av mig själv att jag borde göra något annat och inte skriva här. Alternativkostnaden igen.

He da!

😄

Postat
Mjahapp, var håller alla hus nurå? Wakey wakey, hands off snakey.

F'låt... 😊

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.