Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 29,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Fidden

3583

• Overkill

3568

• Dingbats

3047

• Neosus

2990

Postat
Nu håller huvudvärken på att släppa tror jag.. 😎

Måste iväg och handla smör och mjölk och ägg och grahamsmjöl och så.. 😑

Hade du köpt vetemjöl istället hade du kunnat laga spettekaka. Fast du kan ju bli först med fullkornsspettekaka. Fast du måste ju ha ett järn oxå.

Postat
Hade du köpt vetemjöl istället hade du kunnat laga spettekaka. Fast du kan ju bli först med fullkornsspettekaka. Fast du måste ju ha ett järn oxå.

Hmmm... det ska jag kolla upp.

Äre svårt? 😎

Postat
"Varför berättar du vad jag ska tänka på innan jag gör något istället för att först berätta vad det är jag ska göra?"

Some are thinkers

Some are doers

Some are both

Some are neither

Postat
Spettekaka, spettkaka (eller på skånska: "spiddekaga" eller "spiddekage") är ett bakverk och räknas som en skånsk specialitet. "Skånsk spiddekaga" är ett geografiskt skyddat livsmedelsnamn inom EU. Den måste alltså tillverkas i Skåne för att få bära namnet.

En smet bestående av bland annat ägg, potatismjöl och socker ringlas mycket sakta under gräddningen på ett roterande träspett framför öppen eld eller gasollågor. Proportionerna mellan ingredienserna är alltid en väl bevarad hemlighet och varierar mellan varje bageri. Att baka över öppen eld kräver ständig tillsyn vilket inte gasollågorna gör. Då det tar flera timmar att baka en spettekaka är det ett tungt arbete att sköta kakan och samtidigt elda. Det krävs flera personer till det. Därför bakar mycket få bagerier idag över öppen eld. Endast någon enstaka finns kvar i Skåne och priset på de spiddekagorna är väsentligt högre. Om en kaka är bakad över öppen eld syns detta genast på färgen. Spettekakan får en djupare gul färg som markant skiljer sig från den ljusgula som är vanlig på "fabriksbakade" spettekakor. Smaken är också betydligt kraftfullare och en viss röksmak kan anas.

Den färdiga spettekakan dekoreras med kristyr. Färgen på kristyren har lokala variationer liksom utseendet på spettekakan. På Österlen har man små spetsiga toppar som sticker ut från spettekakan och ofta rosa och grön kristyr. I norra Skåne har man endast vit kristyr i regel och inga toppar. Just topparna är speciella för Österlen medan färgen på kristyren kan variera från by till by även inom samma del av Skåne.

Kakan är mycket torr i konsistensen. För att bevaras är det mycket viktigt att kakan sluts in i minst dubbla plastpåsar så fort man skurit upp en bit. Då håller den sig mycket länge i ett torrt utrymme.

Man skär upp kakan med ett bågfilsblad och det är en månghundraårig tradition att såga ut små rektanglar ur den. Kronan överst på spiddekagan skall bevaras så länge som möjligt innan den sågas itu. Därför bärs den upp av "pelare" ända tills aptiten gör att även den och pelarna måste offras. Skär man med annat än bågfilsblad i en spiddekaga så förstörs den och smulas sönder. Spettekaka äts traditionellt som den är med mörkrostat kaffe som enda tillbehör. På senare tid har den även börjat serveras med glass och/eller konserverad frukt.

Oftast ges spettekakor nuförtiden som present då någon fyller jämna år.

Postat
Ja verkligen. käkade en klassiker igår, som är lika god som enkel: avocado o räker. så gör man lite gräddfil me rom o rödlök. skulle kunna leva på det tror jag.

Ja, eller jo. givetvis kan man det rent tekniskt, fast jag skulle verkligen kunna äta det dagligen under en lång period utan att krokna/lessna/spy

Jag skulle kunna leva på Vårrullar me CousCous, toppat me Sweet Chilisås resten av mitt liv. 😄 Käkade det 4 gångar förra veckan.. och idag.. xD 🙂🙂😛

Postat
Jag skulle kunna leva på Vårrullar me CousCous, toppat me Sweet Chilisås resten av mitt liv. 😄 Käkade det 4 gångar förra veckan.. och idag.. xD 🙂🙂😛

Då skulle du förmodligen dö ung.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.