Fidden Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 de gör så för vår skull. eller ja, hockeyintresserade europeer.
Emulator Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Men räkor är gott... Ja verkligen. käkade en klassiker igår, som är lika god som enkel: avocado o räker. så gör man lite gräddfil me rom o rödlök. skulle kunna leva på det tror jag. Ja, eller jo. givetvis kan man det rent tekniskt, fast jag skulle verkligen kunna äta det dagligen under en lång period utan att krokna/lessna/spy
Overkill Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 räkor 😄 tyvärr är det lite för dyrt för att jag ska köpa det 😛 men idag köpte jag fläskfilé för 49 kr/kg 🙂
Emulator Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 😛 en påse räkor kostar väl ungefär som en bärs? 😄 ....på krogen då. hm. inte på en nation kanske. men.....billiga räkor på lidl? 🙂
Fidden Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 så gör man lite gräddfil me rom o rödlök. Inte helt olikt en Casablanka. Fast löken vet jag iofs inte riktigt..
Emulator Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Hm. Annars kanske man kunde testa något helt nytt....leverpastejshot, toppad med tryffel, också sätter man en skiva smörgåsgurka på glaset sådär snyggt? När flyttar du till uppsala?
Overkill Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 😄 en påse räkor kostar väl ungefär som en bärs? 😄 ....på krogen då. hm. inte på en nation kanske. men.....billiga räkor på lidl? 😄 Ja, det är kanske möjligt men jämfört med typ köttbullar eller kyckling så är det ju dyrt 😛 Alltså kilopris. Och Lidl ligger långt bort! 3 km 🙂
Fidden Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Hm. Annars kanske man kunde testa något helt nytt....leverpastejshot, toppad med tryffel, också sätter man en skiva smörgåsgurka på glaset sådär snyggt? När flyttar du till uppsala? köping är en bra bit påväg ändå. hoppas fortfarande.
SadamJR Postat 17 januari 2010 Trådstartare Postat 17 januari 2010 Förr var det populärt med räkcocktail. Det ser man aldrig numera.
Neosus Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Men räkor är gott... Eter du fortfarande rekor 😄
Overkill Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Hm. Annars kanske man kunde testa något helt nytt....leverpastejshot, toppad med tryffel, också sätter man en skiva smörgåsgurka på glaset sådär snyggt? När flyttar du till uppsala? En i min klass gjorde det här: Köttbullar som är doppade i smält blockchoklad och pasta kokad i sprite. 😄
SadamJR Postat 17 januari 2010 Trådstartare Postat 17 januari 2010 Per Morbergs räkcocktail Antal portioner: 4 Ingredienser 40 40 st räkor med skal (cirkamängd) 0.5 0.5 st huvud isbergsallad 8 8 st färska gröna sparrisar 14 14 st sugar snapps eller socker ärtor (cirkamängd) 1 1 st citron 1 1 knippe dill Nymalen vitpeppar 2 2 dl Rhode Islandsås Rhode Island sås 3 3 msk majonäs (efter smak & tycke) 3 3 msk chilisås 2 2 msk gräddfil 1 1 st kapsyl konjak Salt & vitpeppar Gör så här 1. Strimla isbergsalladen fint och lägg i iskallt vatten. Pilla räkorna. 2. Skölj sparrisen och skär av 3 cm från roten. Gnid in dem i salt och nymalen vitpeppar samt några droppar citron. Grilla dem 5-6 minuter i ugnen. 3. Noppa sockerärtorna och koka 3 minuter i lättsaltat vatten. Kyl snabbt av dom i kallt vatten 4. Häll av vattnet från salladen och torka den torr. Lägg salladen i botten av ett cocktailglas. 5. Skär sockerärtorna i 1 cm stora bitar och fördela i glasen. Därefter räkorna och sparrisen. 6. Rippla över Rhode Isladsåsen och garnera med citronklyfta och dill. 7. Rhode Islandssås: Rör ihop alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar
Krokodil Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Gjorde förresten en låt dedikerad till vårt lilla gullord: arbiträr.
Overkill Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Jag ska inte plugga tyska under våren för det krockar jättedumt med mitt schema. Men jag har skickat mejl om det finns några platser kvar på kursen Kina idag: ekonomi, politik, samhälle och kultur 🥰
Overkill Postat 17 januari 2010 Postat 17 januari 2010 Dessutom håller den bara på från vecka 5 till vecka 17, istället för vecka 3 till vecka 22.
Recommended Posts