Jump to content
Annons

Vem är Nyar?


debatt

Recommended Posts

Annons
Fast att jesus har med jul att göra är ju bara en efterkonstruktion.

Men ändå, har ju jesus med jul att göra. De flesta religiösa traditioner är "efterkonstuktioner" liksom många religiösa regler och lagar från början fyllde en mer praktiska funktion. Men därmed inte sagt att så väl religiösa traditioner som regler och lagar inte har något med den religiösa symboliken att göra. Om det är den människor vänder sig till i firandet och följandet av traditionen, regeln och lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ändå, har ju jesus med jul att göra. De flesta religiösa traditioner är "efterkonstuktioner" liksom många religiösa regler och lagar från början fyllde en mer praktiska funktion. Men därmed inte sagt att så väl religiösa traditioner som regler och lagar inte har något med den religiösa symboliken att göra. Om det är den människor vänder sig till i firandet och följandet av traditionen, regeln och lagen.

😮

så fort man nämner nåt om religion är det som att trycka på en knapp ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kom igen nu, Valle!

Well, det brukar i och för sig vara så att så fort jag nämner religion, så kommer nästan alltid Mr Self Proclaimed God Almighty Know The Whole Fucking Thing About Life And Shit-professorn Lithium inflygande som någon sorts jävla super-jesus som ska läxa upp mig med sin religionpsykologiska dynga. Nu har han även Fidden på sin livs-lista.

a%20BIG%20grin%20smiley.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det brukar i och för sig vara så att så fort jag nämner religion, så kommer nästan alltid Mr Self Proclaimed God Almighty Know The Whole Fucking Thing About Life And Shit-professorn Lithium inflygande som någon sorts jävla super-jesus som ska läxa upp mig med sin religionpsykologiska dynga. Nu har han även Fidden på sin livs-lista.

a%20BIG%20grin%20smiley.gif

Berörd?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Uppenbarligen har jag missat många diskurser

Sen när är religionspsykologi dynga :rolleyes: Det är ju praktiskt taget som att säga att psykologi är dynga.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har jag missat många diskurser

Sen när är religionspsykologi dynga :rolleyes: Det är ju praktiskt taget som att säga att psykologi är dynga.

Du får tolka mitt inlägg (som jag antar att du syftade på) efter bästa förmåga; men:

Psykologi är inte dynga — däremot är religion är inte odynga precis.

Och, förresten, spela inte så jävla chockad. Det finns fler i världen än sketna jag som ifrågasätter religion. Har du verkligen "missat" alla dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ifrågasätta religion (och, i förlängningen, andra saker som t ex psykologi) är bara nyttig. Det behövs. Jag menar att det är på det sättet som vi förblir progressiva. Å andra sidan bör man kanske ha i åtanke att det även kan vara nyttigt att ha en religion; en/flera "gudar"/en livsåskådning/artister (ja, jag misstänker att fler än vad jag anar har just artister som "gudar" även om det är ganska så puckat)/whatever. Varför?

Jo för att det ofta är en ganska bra grej att ha någonting att tro på. Vad det än månde vara, liksom. Men jag vill påstå att det inte är så vansinnigt bra att hela tiden vända sig till någon annan/annat och liksom hänga upp hela sig själv på en enda idé.

Folk får tro på vad tusan de vill, så länge att de skänker dem trygghet/tro/annat men det är segt när andra ska försöka överbevisa mig hela tiden: "Jomen Jesus fanns. På riktigt. Promise. Allt står i den här fräsiga boken! Läs den, ta två oblater och ring mig på måndag så pratar vi vidare."

Äh.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill hävda att alla är religiösa på något sätt. Frågan är om det står om min religiositet i någon bok eller ej, det är då vi stöter på en säker problematik. Att ifrågasätta religion, ja, men att förkasta den totalt, är lika klokt som att förkasta sin förmåga att tänka. Människan är obotligt religiös och har så varit så långt bak i tiden man kunnat spåra mänsklig kulturell aktivitet. Ironiskt nog så blir även en herre som Richard Dawkins en profet för sin sak. Och, jag kan förtydliga att det inte står om min "Gud" i någon bok - har jag skrivit något om religion så har det varit för att förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför det?

jag kan inte se att du motiverade motsatsen

Jag bygger min åsikt på fakta (inte min fakta på åsikten) och hänvisar därför till religionspsykologin och religionsfilosofin med professorer som bla. Michael Peterson, William Hasker, Bruce Reichenbach, David Basinger, Antoon Geels, Owe Wikström, Jan Hermanson, Petra Junus och Peter L. Berger.

Link to comment
Dela på andra sajter

religionsfilosofi låter som en område fullt av hårda fakta. 🙁

Disskusionen rörande människan religiositet som en naturlig del av hennes personlighet måste framstå som fakta om en mariotet av religionsvetare/filosofer är överens. Vem och vad skall vi annars hänvisa till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bygger min åsikt på fakta (inte min fakta på åsikten) och hänvisar därför till religionspsykologin och religionsfilosofin med professorer som bla. Michael Peterson, William Hasker, Bruce Reichenbach, David Basinger, Antoon Geels, Owe Wikström, Jan Hermanson, Petra Junus och Peter L. Berger.

Verkar lite magert. Har du inga fler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Disskusionen rörande människan religiositet som en naturlig del av hennes personlighet måste framstå som fakta om en mariotet av religionsvetare/filosofer är överens. Vem och vad skall vi annars hänvisa till?

haha 😕

Fakta är inte ett majoritetsbeslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha :rolleyes:

Fakta är inte ett majoritetsbeslut.

En överenskommelse om att detta är det mest sanningsenliga svaret utifrån att man har tagit hänsyn till, studerat och jämfört de olika alternativa teorierna så kan man mycket väl komma fram till ett faktum, i synnerhet vad gäller människans religiositet. Om man sedan är överens med psykologin har man alltså ett givet och säkert faktum att bygga en teori på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...