debatt Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 (redigerat) Hej! Läste i dagens morgonstidning att ett 30-tal nya ord smugit sig in i svenskan. Det finns en del lustigheter där. Men ett ord som sägs vara nytt är sprita, vilket skulle vara en följd av svininfluensan (som i sig självt blivit ett nytt ord). Det är när man tvättar händerna grundligt med sprit för desinficering. Men... jag är uppvuxen med det ordet faktiskt. Fast då i en helt annan betydelse! Min mamma berättade att det redan på 50-talet var det vanligaste ord de använde om någon som var berusad. "Han har spritat", sa man då. Och så säger jag själv än idag. ☺️ corn flakes m skivad banan//:debatt Redigerat 31 december 2009 av debatt
debatt Postat 31 december 2009 Trådstartare Postat 31 december 2009 Svemester - när man semestrar i Sverige. Kan en turist i Sverige säga det också? Det tror inte jag! Ja, rent fysiskt går det väl att uttala för vemsomhelst, men... Tänk va... ett ord som är förbehållet en viss befolkning. Finns det andra sådana ord? Det tror inte jag!
debatt Postat 31 december 2009 Trådstartare Postat 31 december 2009 Fiskpedikyr - när man låter fiskar frivilligt tugga på ens fötter, för att avlägsna döda hudflagor. Fräscht...
Lithium Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Hej! Läste i dagens morgonstidning att ett 30-tal nya ord smugit sig in i svenskan. Det finns en del lustigheter där. Men ett ord som sägs vara nytt är sprita, vilket skulle vara en följd av svininfluensan (som i sig självt blivit ett nytt ord). Det är när man tvättar händerna grundligt med sprit för desinficering. Men... jag är uppvuxen med det ordet faktiskt. Fast då i en helt annan betydelse! Min mamma berättade att det redan på 50-talet var det vanligaste ord de använde om någon som var berusad. "Han har spritat", sa man då. Och så säger jag själv än idag. 😮 corn flakes m skivad banan//:debatt Inom vården har man använt desinfektionssprit i åratal. Där har ordet "sprita" använts flitigt, inte bara i muntligt tal utan även i litteratur och blanketter samt undervisning.
SadamJR Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Har hört att man kan sprita ärter, men det måste väl va nåt annat.
Dingbats Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Såna där listor är bara "roliga ord som nån använde nån gång".
debatt Postat 4 januari 2010 Trådstartare Postat 4 januari 2010 Såna där listor är bara "roliga ord som nån använde nån gång". Jo, men vad jag förstod så hade de accepterats och kom med i SAOL.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.