Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten fråga om någon kunnig vet?😛

Om jag t.ex spelar in med min midi klaviatur något instrument, typ piano, varför går det bara dra upp volymen litegrann på den då om man tycker det blev lågt inspelat?

För nu har jag spelat in en massa instrument till en låt men tycker sången blev lite låg, men då går det inte höja det ljudet mera. Vet någon något sätt man brukar kunna lösa det på ?

Vill helst inte sänka ljudet på alla andra instrument för att få dom jämnlika för då blir hela låten ganska låg volym jämfört med annan musik...

Mvh /Jocke

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Jämför inte din mix med en färdigmastrad sönderkomprimerad låt. Det finns ingen anledning dra alla reglar på max heller. De allra flesta ljud ska inte vara så höga i mixen som man lätt kan tro.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Om du ändå vill få upp volymen ytterligare så kan du till exempel använda en kompressor. Logic har en inbyggd, ligger under "dynamics"-fliken på insertlistan. Prova att höja gain-regeln där. Ställer du ett mycket lågt ratio behöver kompressorn inte påverka ljudet särskilt mycket i övrigt (alltså komprimera). Sen kan man ju fulhöja lite till ex. genom att höja EQns mastergain. Det blir ju högre, men tveksam till om det är transparent i övrigt. Finns en del olika sätt, antingen med effekter, men det bästa är nog att få upp grundljudet från början, så högt som möjligt utan att det peakar. Jag antar att synthen du använder har ett volymreglage någonstans.

Nu vet ju inte jag hur high du är på kompressorer i övrigt, men det är bra om du läser in dig lite på hur den fungerar så att du kan kontrollera dess effekter. Googla and you shall find!

Du kan även som du säger sänka allt annat för att sedan höja masterreglaget eller output 1&2 så behöver det inte bli så lågt ändå. Däremot är det bäst att undvika att höja volymreglar till över 0 db, är lite som att förstora en bild.

Funderar på om jag vart till hjälp eller om jag mest rört till det 😏

Redigerat av Joelbille
Postat (redigerat)

Gör en grupp eller vad det kan heta i logic av musiken och sänk den.

Sikta på en peak på runt -3dbfs när du mixar tycker jag. Att få upp volymen gör du i mastringen som sagts redan. Sedan kan du alltid dra på lite i masterregeln när du skickar mixen för granskning av kunden då de inte alltid tänker på mastringen utan blir missnöjda av volymen, samt att du får en uppfattning av hur din mix beter sig när den komprimeras. Detta är också ett viktigt moment så du inte får en chock när den kommer tillbaka från mastringen. Om det är för dig själv så kan du bara höja volymen på dina monitorer 😏

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Eller så kan man också säga att man ska jämföra med det som är högt. Själv är jag inte i närheten. Däremot tror jag på en bra mix.

Får man inte det så får man koncentrera sig på det som är viktigt i låten.

Ibland är det basen och i bland är det sången.

Allt går att anpassa. Men det stora är uttrycket, Glöm inte det även om det låter starkt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.