Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett m-audio firewire audiophile kort som slutade fungera ordentligt efter jag råkat hotplugga det,det får inte längre kontakt med datan och står bara å blinkar,köpte det på 4 sound för ett par år sen men garantin har gått ut på det och tillverkaren har ju slutat tillverka det.Tänkte att det kanske fanns nån som vet hur man kan laga det,eller har nåt annat tips?

Annons
Postat

M-Audio säger ju att man inte får hot-plugga korten, trots att firewire standarden säger att det måste gå... hmm borde M-Audio kalla sina kort något annat än firewire?

Jag har också ett hotpluggat M-Audiokort liggande (FW1814) som beter sig på exakt likadant...

Det var nog sista gången jag köpte M-Audio grejer.

/Johan

maart (oregistrerad)
Postat

Har en kompis som hade ett M-audio FireWire Solo-kort som betedde sig likadant, men han hade inte hotpluggat det. Butiken han köpt det i hänvisade till M-audio och M-audio hänvisade till butiken han köpt det i. Tror det slutade med att han struntade i allt ihop, slutade handla i den butiken och inte kommer köpa nån mer M-audio--produkt.

Postat

Man kan, om man har otur/är klumpig, kortsluta strömblecken med signalblecken när man hotpluggar, pga att kontaktstandarden är lite dumt utformad. Men det krävs att man får i kontakten ganska snett. Sen finns det nog vissa tillverkare som följer standarden lite som dom vill, och snålar in på skyddskomponenter, vilket gör att man kan få problem även om man inte kortsluter blecken. Skulle tippa att M-audio tyvärr tillhör dessa.

Det man kan göra är att öppna kortet (garantin är ju ändå körd) och kika efter om det finns några komponenter i närheten av porten som ser skadade eller brända ut. Har man tur finns det säkringar (ej traditionella, transistorbaserada) som går att återställa/byta ut. Dock bör man nog veta vad man letar efter, eller be nån elektronikkunnig kika på det. Förmodligen är dom ytmonterade = svåra att löda för en ovan. Vet inte om dom går att återställa manuellt, skulle tippa att dom är självläkande/återställande, men jag kan inte så mycket om den typen av komponenter.

Finns det inga säkringar utan ledarna ansluter direkt till huvudkretsen är det nog tyvärr kört, då måste antagligen hela kretsen bytas=dyrt.

Ps Jag antar att du stängt av kortet/datorn ordentligt mellan försöken, dragit ur strömsladdar etc. Ibland kan det ju räcka med en ordentlig omstart (=helt strömlöst i någon minut minst) för att få liv i grejerna. Plugga ur FW-kabeln också, eftersom kortet kan få matning via datorn. Testa även på annan dator, det kan ju vara datorns FW-port som pajat.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.