Jump to content
Annons

Problem med dubbla skärmar


CHAE

Recommended Posts

(Jag tror åtminstone att jag lagt den här tråden rätt. Annars så kan någon vänlig själ flytta den).

Jag hade tänkt att börja köra dubbla skärmar till min Gracedator (som har stöd för dubbla skärmar vad jag har förstått) nu efter att ha våndats ett bra tag. Det är ju bekvämt värre att köra med arrangeringsfönstret på en skärm och allt annat smått och gott på den andra skärmen (har en VGA och en DVI på grafikkortet som är ett inbyggt Intel G35 Express).

Nåväl, jag skulle bara prova den här manövern med den "gamla" skärmen (innan jag springer likt Kalle känd från 'Kalle och choklandfabriken') och inhandlar en sprillans ny skärm för julklappspengarna. Sagt och gjort; jag provar. Den ena skärmen fungerar perfekt medan den andra...hör och häpna: inte gör det. Det fungerar inte alls faktiskt.

"No signal" står det i en ilsken ruta alt ("Check signal cable" om jag kör med LG:n). OK, jag kollar så att alla kablar sitter som de ska. Visst, de sitter där de ska sitta. Drivisarna. Check och inga problem (eller rättare sagt; de behöver inte att uppdateras).

Jag har kollat Kontrollpanelen -> Intel GMA Driver och där finns det (även medan jag har den skärm #2 inkopplad) bara ett alternativ Enkel bildskärm. Vid rubriken Flera bildskärmar står det "OBS! Innan du kan använda den här funktionen måste två skärmar vara anslutna till datorn. anslut ytterligare en skärm." 😮

Jag har även provat att köra varje skärm var för sig och i VGA:n så fungerar de kalasbra, men om man försöker köra någon av dem genom DVI:n så är det samma visa: "ingen signal".

Hrm, hrm, hrmmmm 😉

Just i detta nu sitter jag och grubblar över om det är kablaget eller möjligtvis adaptern som är av fel typ.

Kabel: Deltaco Dual Link, DVI-D (hane/hane)

Adapter: DVI (hona) till VGA (hane)

Skärmar:

1. Packard-Bell Viseo 190W 18,5"

2. den "gamla" LG Flatron W1941S (men det ska väl inte spela någon roll om det är olika fabrikat på skärmarna?!?)

I datorn är det:

1 st VGA

1 st Dual Link DVI-D (har jag googlat mig fram till)

Jag kanske ska nämna att adaptern sitter i skärm #2 (d v s dator -> DVI-D kabel -> adapter -> skärm?).

(Övertydligehet är aldrig fel eller vad säger ni? 😄 )

Har någon vänlig människa lust att hjälpa mig med det här problemet skulle jag bli gladare än gladast.

Ha're gött!

/CHAE

PS Jag har letat igenom trådarna här men inte riktigt hittat någon som kan hjälpa mig DS

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gilbert: Aha, intressant! Nej, det har jag inte gjort. Googlade lite men hittade inget. Pratar vi Enhetshanteraren här? gick in ock kikade på bildskärmskortet (Intel G35 Express Chipset Family) och där verkade båda vara aktiverade.

Vill du vara snäll och ta den där manövern från början så skulle jag vara tacksam.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hastalavista: Tack, det torde gå men jag kommer inte ens DIT (egenskaper för bildskärm vill säga"). Skärm #2 kommer inte upp där. Hm, hm... Jag grubblar vidare, men tack ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots din övertydlighet som du säger, fattar jag inte hur du har kopplat.

Vad har du ut från grafikkortet?

En DVI och en VGA eller två DVI?

Använd en skärm till att börja med och anslut till först den den ena,

sedan den andra utgången på grafikkortet.

Detta kommer antagligen att funka. Då byter du till den andra skärmen

och gör om samma procedur, och detta kommer också antagligen att funka.

Då kan kan du koppla in båda skärmarna och sedan greja runt lite bland inställningarna

för bildskärmens egenskaper. Sedan skall det funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hastalavista: det ser ut som jag duktigt bommade. Sorry 😊 En DVI och en VGA på grafikkortet.

Umm, jag ska prova det där så får vi se...

(Senare) Nähäpp, det fungerade inte hörru. Till VGA:n fungerade varje skärm perfekt var för sig (men inte om jag kopplar någon av dem till DVI:n samtidigt).

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Liquid_6: G35 Express..äuhm.. kan det heta så (?) Gilbert undrade om jag hade aktiverat den andra bildskärmsutgången men jag har faktiskt ingen aning om hur jag gör det ☺️

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Liquid_6: G35 Express..äuhm.. kan det heta så (?) Gilbert undrade om jag hade aktiverat den andra bildskärmsutgången men jag har faktiskt ingen aning om hur jag gör det ☺️

/CHAE

Ok,g35 express vet jag inget om,kanske nåt inbyggt kort i datorn.Men testa att uppdatera drivrutinerna för det kanske?Har du kollat i enhetshanteraren om din skärm dyker upp där,och har du installerat drivrutiner för själva skärmen ochså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte min skärm här i veckan också till DVI, utan att få någon signal... Enkelt avhjälpt genom att ha skärmen inkopplad i DVI, påslagen, under uppstart och sen har det rullat på utan problem. Har förvisso inte smackat i en andra skärm ännu, men prova plugga ur VGA:n och ha bara DVI:n inkopplad under uppstart, får du igång skärmen då är det nog bara att smacka in VGA:n efter det. Ibland är det för simpelt för att man ens ska tänka på det... Har du provat det redan, vilket inte är helt omöjligt, har jag dock inte en aning ;>

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...