Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varje gång jag går till mixern eller öppnar upp något i Cubase, blir huvudfönstret litet?

Det måste väl gå att ha huvudfönstret i maximalt läge hela tiden?

Jag använder Cubase 5 och Win 7.

Tack på förhand och tack för ett grymt forum!!! =)

//

Annons
Postat
Varje gång jag går till mixern eller öppnar upp något i Cubase, blir huvudfönstret litet?

Det måste väl gå att ha huvudfönstret i maximalt läge hela tiden?

Det här dyker upp då och då som ett irritationsmoment och det helt utan anledning faktiskt 😉

Du menar nog eg projektfönstret... Huvudfönstret är bara att köra fullt läge på, no problem.

Projektfönstret SKA du INTE köra i maximalt läge på! Dra ut det istället och Cubase kommer förstås också ihåg det till nästa session.

Postat
Det här dyker upp då och då som ett irritationsmoment och det helt utan anledning faktiskt 🙂

Du menar nog eg projektfönstret... Huvudfönstret är bara att köra fullt läge på, no problem.

Projektfönstret SKA du INTE köra i maximalt läge på! Dra ut det istället och Cubase kommer förstås också ihåg det till nästa session.

Jo, självklart menar jag projektfönstret 😊

varför ska jag inte köra fönstret så stort som möjligt, maxläget ser ju betydligt mer anpassat och användarvänligt ut än vad "det andra läget" gör?

Men tack för tipset! Blir ju betydligt bättre än innan iaf, hehe 😄

Postat

Håller fullständigt med Bloeas, har själv irriterat mig blågul på fönsterbeteendet i Cubase. Projektfönstret borde enligt min mening kunna hållas "dockat" till menylisten oavsett vilka andra fönster man öppnar som det gör i vilket annat windows program som helst.

Så fort man öppnar det minsta lilla fönster "dockas" projektfönstret av från menylisten och allt som oftast hamnar alla rulllister och zoom funktioner utanför bild. Kanske ett lyxproblem, men det känns obekvämt på nåt vis att det fönster man arbetar mest i bara "flyter"omkring.

Det känns ungefär som att inte ha skruvat fast en burk i 19" racken, så fort man ska trycka på nå knappar får man hålla i enheten samtidigt 😳

Borde det inte finnas någon preferensinställning någonstans som talar om för Cubase att proj fönstret skall hållas fastdockat i menylisten?

Om jag nån gång lär mig hantera kortkommandona för zoom, kanske det inte blir samma källa till irritation dock... 😆

God fortsättning, alla!

/Ulf

Postat (redigerat)

Har det inte med Windows' fönsterhantering att göra också? Man kan ju inte "maximera" Cubase över två skärmar om man har två skärmar - utan man måste dra ut fönstret över båda skärmarna då också för att det ska täcka båda...

Redigerat av Claes
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja jag tycker också det är irriterande med att fönstret i Cubase. Men det finns mer irriterande ockå. Som att pluggar och instrument hamnar bakom fönstret. Eller att man knappt bara pekat på fel sak som öppnas istället för den effekten man vill ha. Vet inte hur många gånger Absynth öppnas istället för en kompressor och tar sin tid öppna upp och ta bort. Riktigt irriterande. 😑

Redigerat av DieHard
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja men det glömmer man ju ofta. ☺️😑

Postat
Bakom fönstret? Har du inte upptäckt "Always on top"...? 😑

Då måste man väl ta till musen? ☺️

Med Macen går det fortare att tabba runt (Kommando+<) mellan programfönster (projektfönster, mixer, pluggar osv.) än den tid det tar att flytta högerhanden till musen.

Lika lätt som Windows-användaren alt-tabbar mellan program.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja jag har taskig musvana så.... 😱

Postat

Jag har letat omkring på olika forum och sett en hel del trådar om fönsterhanteringen, och får väl acceptera att Steinberg har valt att arr-fönstret inte ska gå att maxa mot menylisten. Påståendet om att det skulle vara Windows fel köper jag inte riktigt eftersom Cubase är det enda program jag har stött på med denna fönsterhantering.

Om det är på det sättet, måste det väl vara så att Steinberg har valt att prioritera någonting annat i kodningen eller upplägget, så fönsterhanteringen fått stryka på foten.

(Jag har dock inte testat Protools, Logic, eller Sonar, så jag vet inte hur dom beter sig, men med CoolEdit, nån tidigare version av Cakewalk, och FL har jag inte erfarit att själva fönsterhanteringen är ett hinder i arbetsflödet. Inte ens i stenåldersversionen av CubaseGS lossnade arrfönstret från menylisten om man plockade upp någon editor. I andra program jag använt med mulitpel fönsterhantering har jag inte heller upplevt störande moment av den här typen).

I C5, till skillnad mot C4 kan jag tillyttermera visso bara navigera längs tidsaxeln med muspekaren så länge arr fönstret är maximerat. Om inte, går det inte att dra muspekaren längs "rulern" till höger eller vänster ut ur bild för att flytta position i tid. Zoomning genom att dra i "rulern" kan jag bara göra med små upprepade rörelser istället för som i C4 med ett enda drag (varför blir allt gränssnitts snack så lätt obscent)?? 😆☺️

Läste nåt tips på Steinbergs forum att man skulle lägga alla "grå" fönster som "always on top" för en lite smidigare fönsterhantering. Ska testa det ikväll å se om det blir lite bättre.

/Ulf

Postat
Då måste man väl ta till musen? 😳

Med Macen går det fortare att tabba runt (Kommando+<) mellan programfönster (projektfönster, mixer, pluggar osv.) än den tid det tar att flytta högerhanden till musen.

Lika lätt som Windows-användaren alt-tabbar mellan program.

Fungerar kalas i windows också, ctrl + TAB tabbar mellan fönster i ett program

Postat (redigerat)
I C5, till skillnad mot C4 kan jag tillyttermera visso bara navigera längs tidsaxeln med muspekaren så länge arr fönstret är maximerat. Om inte, går det inte att dra muspekaren längs "rulern" till höger eller vänster ut ur bild för att flytta position i tid.

Shift+scrollhjul 😄

Edit:citat

Redigerat av Gain
mattias_k (oregistrerad)
Postat
Fungerar kalas i windows också, ctrl + TAB tabbar mellan fönster i ett program

Årets bästa inlägg, taaack! 😆

Postat

Fortfarande ingen lösning 😉, men jag lindrade problemet med att köpa en 24tums skärm 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.