Jump to content
Annons

Sampla t ex tramporgel och "mappa" dessa till klaviatur...


m95larek

Recommended Posts

Tjena... Jag har ingen aning om vad det jag är ute efter egentligen heter, men jag ska försöka förklara vad jag vill göra.

1. Jag spelar in t ex tre oktaver av en tramporgel, eller kanske en massa perkussiva ljud genom att slå på slumpmässiga prylar i hemmet.

2. Jag klipper upp inspelningarna så de bara innehåller enskilda ljud, t ex åtta-tio sekunder av tangenten A4 på tramporgeln.

3. Jag vill sedan med hjälp av någon sorts mjukvaruplugg "mappa" alla dessa enskilda ljud till specifika tangenter på min midi-synth, för att sedan kunna använda dessa vid inspelningar i min DAW.

Är det jag söker så enkelt som en "sampler"...? Alltså ursäkta min ovetskap, men jag är helt grön på detta...

Kom gärna med tips på (helst billiga eller eventuella gratispluggar!) som fixar detta.

Tack på förhand!

/Lars Ekengren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Japp, det är definitionen av en sampler. Den kan göra allt det du beskriver.

Sök på Free vst sampler, ladda ner och släng in i din DAW. Prova och kom tillbaka om du får problem.

Tacktacktack, laxlaxlax! Gjorde precis som du tipsade, hittade ett program vid namn Paax 2. Det uppstod dock ett litet problem... Jag spelade in lite på måfå i lägenheten, bl a så slog jag på ett stor kartong med en stövel och fick ett smaskigt kaggeliknande ljud, men när jag sen importerade detta i samplern blev ljudet "förvrängt" - det var precis som om samplern ville göra en "ton" utav det... Har försökt lista ut varför men inte kommit någon vart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Fast kolla på http://www.store.precisionsound.net/ undrar om dom inte redan har en samplad keymappad tramporgel ☺️

EDIT:Jo här http://www.store.precisionsound.net/pumporganinfo.php

Tack hegobald, bra tips! Låter riktigt fint.

/L

Inser att dessa snubbar har massa andra fina grejer: snestämda pianon, leksaksinstrument, skumma orglar etc - tack igen!

Redigerat av m95larek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tacktacktack, laxlaxlax! Gjorde precis som du tipsade, hittade ett program vid namn Paax 2. Det uppstod dock ett litet problem... Jag spelade in lite på måfå i lägenheten, bl a så slog jag på ett stor kartong med en stövel och fick ett smaskigt kaggeliknande ljud, men när jag sen importerade detta i samplern blev ljudet "förvrängt" - det var precis som om samplern ville göra en "ton" utav det... Har försökt lista ut varför men inte kommit någon vart...

Lägg upp ljudexempel så är det lättare att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ljudexempel så är det lättare att förstå.

Det ordnade sig! Laddade ner en annan sampler från KVR som heter Short Circuit - funkar hur bra som helst. Tog 3 min att fatta vad jag skulle göra, så nu producerar jag feta singer/songwriter-beats som om mitt liv stod på spel!

Tack igen,

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...