Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag är på jakt efter en liten studiomixer och tänkte se om någon kan hjälpa till lite.

Jag behöver nåt billigt och enkelt för inspelning av max 2 kanaler åt gången.

Prisklass: 600 - 1200 kr

Behöver fantommatning då jag inte har det på mitt ljudkort och behöver som sagt oftast bara spela in en kanal åt gången. Behöver inte massa funktioner men vill ha lågt brus och god kvalitet.

Den andra anledningen till att jag behöver mixern är för att enkelt kunna styra volymen på mina monitorer och hörlurar separat. Behöver också kunna plocka in ljud från ett annat mixerbord som ska ut i samma monitorer.

Ska man satsa på USB?

Några alternativ från Thoman:

ALESIS MULTIMIX 4USB - 948 kr

MACKIE 402 VLZ3 - 1229

BEHRINGER XENYX 802 - 687 kr

PHONIC AM 240 D - 625 kr

SAMSON MDR 624 - 1052 kr

Jag tackar och bugar för alla tips jag kan få!

Annons
Postat

Vet inte så mycket om dem men Studio (elelr MM) hade en test för 1-2 år sedan och var lyriska över mic-preamparna i Phonic som "vann". Så jag har en liten Phonic-mixer men har faktiskt aldrig kopplat någon mic till den.... ;-)

/Jocke

DieHard (oregistrerad)
Postat

Du får det du betalar. Glöm allt om bra kvalitet och lågt brus med en billig mixer.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad har du för ljudkort?

Kanske du hellre skall lägga pengarna på ett nytt ljudkort än att köpa en mixer?

Jag har erfarenhet från Behringer UB802 som var föregångaren till Xenyx 802. Bra preamps och inget brus.

Faktiskt en av dom bästa budgetprylarna jag har testat.

Men efter 3 år så började den skrapa i potarna samt att switcharna börjar glappa...

Tror det är ungefär samma byggkvalité på alla prylarna du listat. Men ljudmässigt skäms inte Behringern för sig.

Postat

Phonicmixarna kanske är intressanta då. Dom ligger ju bra prismässigt jämfört med tex Mackies modeller. Tack för tipset!

Självklart får man bättre grejer ju mer man betalar, men jag tänker inte betala 4000 kr för en fåkanalsmixer, eller mosvarande för en enkanalig micförstärkare, så det är detta prissegmentet som gäller.

Behöver kunna lägga enkla vocals och göra percussionpålägg till elektronisk musik.

drloop (oregistrerad)
Postat
Glöm inte bort Compact4 från Soundcraft. Mycket smidig och genomtänkt.

Bra mixer! Bra funktioner! Favorit funktionsmässigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.