Jump to content
Annons

Gratisalternativ till CorelDraw?


Vallhagen

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag vill tacka för hjälpen igen, efter att ha pillat nån vecka.

Inkscape är ett utmärkt (om än relativt rudimentärt) program som definitivt gör jobbet. Visserligen saknas mycket tweakmöjligheter jämfört med drakarna, men ... gratis är gott och ev. less is more.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade det faktiskt lite jag också efter att jag tipsat om det, för jag märkte att jag installerat det men aldrig testat 😄

Funkade bra ihop med min ritplatta, blev tokbra framförallt när man skriver någonting eller drar långa svängda linjer på frihand. I ett bitmapbaserat program som GIMP eller photoshop blir det lätt lite kantiga linjer med min dator, för jag tror inte den hinner med riktigt. Dessa jämnas ut när man kör vektorbaserat.

fast jag föredrar nog fortfarande att teckna/måla i gimp, måste bli mycket bättre innan jag kan dra nytta av vektorerna.

edit: varsågod, kul att tipset kom till nytta =)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Corel draw på en 486:a? Har minnen av det själv. Kommer ihåg att det var ett program som tog typ hela natten att installera. Elva 3.5tums floppydiskar har jag för mig.

Prexis så! Sen var hårddisken full 😄

***

D vibe: Google sketchup har jag ju faktiskt installerat... men bara provat några minuter. Har inte tänkt på att det kan användas till annat än hempularinredningsarkitektur... kan ju vara värt att öppna det igen:) ... Även om jag nu inte var primärt ute efter 3D.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det är nog iofs främst till för att göra 3D-modeller av projekt man vill göra.. Håller själv på med en skiss till ett rack för att bygga in min gamla Amiga 1200 (ej färdig skiss) 😄 :

2u-A1200rack_skiss2_front1.png

2u-A1200rack_skiss2_front2.png

2u-A1200rack_skiss2_back.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...