debatt Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Vilken skit... När jag har "uppgraderat" från 7an till 8an rätt nyligen och ska installera om de sista av mina program, bränningsprogram, cd-label-program etc så märkte jag att hela Explorer kraschar och stängs av - programmen är inte kompatibla med version 8 av Explorer står det. Man kan då välja att tillfälligt låta bortse från ett tillägg som kallas "Drive Letter Access Component version 1.0.0.1" vid uppstart, enligt Microsofts egen sida som kom upp per automatik. Kryptiskt. Men jag gjorde enligt rådet, men inte fungerar det ändå. Enda sättet att få mitt fina cd-bränningsprogram att fungera är att stänga av Internet. Har för - kan det ha varit 2-3 veckor sedan - ominstallerat Win XP Pro och en hel del maskinvara och programvara och märker nu för de sista programmen (kan även gälla Cubase och Wavelab) att de inte trivs med Explorer 8... Börja om igen med installationer? Eller kan jag på något sätt avinstallera Explorer 8 och installera Explorer 7 där allt funkade? Explorer 7 ligger väl på Win XP-skivan, men jag vill ju inte sätta in den så allt, alla filer på hdd-n raderas... Var det nån som sa Mac?? 😉
Claes Holmerup Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Det låter helskumt. Jag har IE8 sedan länge och har inga problem med varken Cubase eller Wavelab. En sak som däremot är lite irriterande med IE8, är att man då och då måste ställa om det till "kompatibilitetsvy" för att det ska funka som det borde i olika forum...
DieHard (oregistrerad) Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 (redigerat) Ja explorer har jag övergett för länge sen. Firefox är bra mycket bättre. Finns ju andra som är bra med och ser ingen anledning köra med MSskit. Redigerat 27 december 2009 av DieHard
peterT Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Vilken skit... När jag har "uppgraderat" från 7an till 8an rätt nyligen och ska installera om de sista av mina program, bränningsprogram, cd-label-program etc så märkte jag att hela Explorer kraschar och stängs av - programmen är inte kompatibla med version 8 av Explorer står det. Man kan då välja att tillfälligt låta bortse från ett tillägg som kallas "Drive Letter Access Component version 1.0.0.1" vid uppstart, enligt Microsofts egen sida som kom upp per automatik. Kryptiskt. Men jag gjorde enligt rådet, men inte fungerar det ändå. Enda sättet att få mitt fina cd-bränningsprogram att fungera är att stänga av Internet. Har för - kan det ha varit 2-3 veckor sedan - ominstallerat Win XP Pro och en hel del maskinvara och programvara och märker nu för de sista programmen (kan även gälla Cubase och Wavelab) att de inte trivs med Explorer 8... Börja om igen med installationer? Eller kan jag på något sätt avinstallera Explorer 8 och installera Explorer 7 där allt funkade? Explorer 7 ligger väl på Win XP-skivan, men jag vill ju inte sätta in den så allt, alla filer på hdd-n raderas... Var det nån som sa Mac?? 😉 Kolla om du har ngn systemåterställnings punkt.
debatt Postat 27 december 2009 Trådstartare Postat 27 december 2009 (redigerat) Kolla om du har ngn systemåterställnings punkt. Nej, tänkte precis sätta en idag lustigt nog. Följande var det som kom upp på bildskärmen, sedan jag installerat Sonic Record Now! Deluxe Suite 7.3 - ett alldeles utmärkt cd-bränningsprogram, med ISRC-kodning etc: "WINDOWS INTERNET EXPLORER Tillägget kan få Internet Explorer att sluta svara eller krascha. Tillägget 'Drive Letter Access Component' version '1.0.0.1' utgivet av (Icke verifierad) Sonic Solutions är inte kompatibelt med Internet Explorer 8. 1) Sök efter en uppdatering online. Internet Explorer hjälper dig att installera en nyare version om det finns. 2) Starta alltid Internet Explorer utan det här tillägget. Internet kommer endast att inaktivera just det här tillägget. 3) Fortsätt använda tillägget ändå. Detta kan få Internet Explorer att sluta svara eller krascha. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- [ ] Tillåt att Internet Explorer laddar det här inkompatibla tillägget. [OK]" Alternativ 1 var förinställt och jag klickade därefter OK. Upp kom då snabbt som attan en sida från Microsoft som sa att jag skulle stänga ned rutan med Internet Explorer 8 och klicka på Internet Explorer 8-ikonen igen och då få samma tre valalternativ och istället välja alternativ 2. Sagt och gjort. Ingen skillnad - såtillvida att Sonic Record Now! fungerar inte när Internet är på och vice versa. Men tillägget startas väl inte automatiskt när Internet Explorer 8 startas iaf. Men hade det gjort det överhuvudtaget? Är inte "tillägget" samma sak som Sonic Record Now!-programmet? För att överhuvudtaget kunna stänga av datorn nu måste jag dra ut Internetmodemet (inte bra), för det svarar inte i Stäng av maskinvara - om jag råkat vara inne och använt Sonic Record Now! Windows kan inte avslutas annars. Om jag är inne på Internet först och därefter ska öppna Record Now! så kan jag det, men inte klicka vidare i programmet. Det hänger sig och snart hela datorn därpå... Skulle vilja ha tillbaka Internet Explorer 7 tror jag. Ser ingen fördel med 8an. 😉 Redigerat 27 december 2009 av debatt
debatt Postat 27 december 2009 Trådstartare Postat 27 december 2009 Såg på Roxios sida (vilket företaget verkar heta) att det fanns en uppgradering av mitt Sonic Record Now! Deluxe Suite 7.3. Det hette Record Now! Music Lab 10. Kostade 170 spänn, så det var ju inte bara för Microsoft att uppgradera det åt mig i sitt försök... Om det också har möjlighet att lägga in ISRC-koder framgår inte, men det är mer kompatibelt med senare operativsystem och browsers, tror jag.
peterT Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Nej, tänkte precis sätta en idag lustigt nog. Följande var det som kom upp på bildskärmen, sedan jag installerat Sonic Record Now! Deluxe Suite 7.3 - ett alldeles utmärkt cd-bränningsprogram, med ISRC-kodning etc: "WINDOWS INTERNET EXPLORER Tillägget kan få Internet Explorer att sluta svara eller krascha. Tillägget 'Drive Letter Access Component' version '1.0.0.1' utgivet av (Icke verifierad) Sonic Solutions är inte kompatibelt med Internet Explorer 8. 1) Sök efter en uppdatering online. Internet Explorer hjälper dig att installera en nyare version om det finns. 2) Starta alltid Internet Explorer utan det här tillägget. Internet kommer endast att inaktivera just det här tillägget. 3) Fortsätt använda tillägget ändå. Detta kan få Internet Explorer att sluta svara eller krascha. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- [ ] Tillåt att Internet Explorer laddar det här inkompatibla tillägget. [OK]" Alternativ 1 var förinställt och jag klickade därefter OK. Upp kom då snabbt som attan en sida från Microsoft som sa att jag skulle stänga ned rutan med Internet Explorer 8 och klicka på Internet Explorer 8-ikonen igen och då få samma tre valalternativ och istället välja alternativ 2. Sagt och gjort. Ingen skillnad - såtillvida att Sonic Record Now! fungerar inte när Internet är på och vice versa. Men tillägget startas väl inte automatiskt när Internet Explorer 8 startas iaf. Men hade det gjort det överhuvudtaget? Är inte "tillägget" samma sak som Sonic Record Now!-programmet? För att överhuvudtaget kunna stänga av datorn nu måste jag dra ut Internetmodemet (inte bra), för det svarar inte i Stäng av maskinvara - om jag råkat vara inne och använt Sonic Record Now! Windows kan inte avslutas annars. Om jag är inne på Internet först och därefter ska öppna Record Now! så kan jag det, men inte klicka vidare i programmet. Det hänger sig och snart hela datorn därpå... Skulle vilja ha tillbaka Internet Explorer 7 tror jag. Ser ingen fördel med 8an. 😲 Har inte använt Roxio sedan 5-7 år, efter ngt strul som jag inte minns längre men helt klart dålig programmering. Ie8 kan ha skapat en återställningspunkt har du kollat om det finns ngn?
debatt Postat 27 december 2009 Trådstartare Postat 27 december 2009 (redigerat) Jepp, jag har haft datorn i mer än 1 år nu och aldrig haft några återställningspunkter. Installerade Internet Explorer 8 efter en uppmaning/ett förslag från Microsoft, i samband med att jag var tvungen att ominstallera hela Win XP. På den XP-skivan fanns Explorer 7, men om jag stoppar in den skivan så kommer först en blå skärmbild med snabb info och så går allt per automatik. Tror alltså inte jag kan/vill/vågar (pick a choice) stoppa i den cd-n nu igen. En återställningspunkt från tiden jag hade 7 installerat och inte 8 nu vid ominstallationen i mitten av Dec, menar du? Vet inte hur många sekunder det rörde sig om, men det var inte länge... Alla eventuella andra återställningspunkter från tiden (året) efter laptopinköpet (Dec 2008-Dec 2009), då jag problemfritt körde just 7an, försvann väl också de vid ominstallationen av Win XP Pro?! Återställningspunkter skapar inte min pc automatiskt - det måste jag själv göra. Borde det. Och det är väl i så fall inte Explorer som skapar dem - utan Windows? Redigerat 27 december 2009 av debatt
peterT Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Jepp, jag har haft datorn i mer än 1 år nu och aldrig haft några återställningspunkter. Installerade Internet Explorer 8 efter en uppmaning/ett förslag från Microsoft, i samband med att jag var tvungen att ominstallera hela Win XP. På den XP-skivan fanns Explorer 7, men om jag stoppar in den skivan så kommer först en blå skärmbild med snabb info och så går allt per automatik.Tror alltså inte jag kan/vill/vågar (pick a choice) stoppa i den cd-n nu igen. En återställningspunkt från tiden jag hade 7 installerat och inte 8, menar du? Vet inte hur många sekunder det rörde sig om, men det var inte länge... Alla eventuella andra återställningspunkter från tiden (året) efter laptopinköpet, då jag problemfritt körde just 7an, försvann väl också de vid ominstallationen av Win XP Pro?! Återställningspunkter skapar inte min pc automatiskt - det måste jag själv göra. Borde det. Se om du kan disabla 'Drive Letter Access Component' kan heta DLA eller ngt i Ie8 meny tools/manage addons/Enable or Disable addons...
Pesek Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Explorer är skit bara att inse. Även om det nu fungerar för en del så är det nog det sämsta alternativet av de som finns idag. Ne dumpa skiten på tippen där det hör hemma, det stinker ända hit! Jag körde Firefox rätt länge sida vid sida av Safari på min iMac. Insåg att Safari är betydligt mer stabilt och snabbt. Laddade ner Google Chrome som släppts till Mac nu(funnits till pc ett tag) och det är nog den snabbaste och mest simpla webläsaren på länge. Fan sa gött! Jag rekommenderar ett test.
debatt Postat 27 december 2009 Trådstartare Postat 27 december 2009 Se om du kan disabla 'Drive Letter Access Component' kan heta DLA eller ngt i Ie8 meny tools/manage addons/Enable or Disable addons... Det är ju just det jag gjorde. Utan skillnad.
debatt Postat 27 december 2009 Trådstartare Postat 27 december 2009 En annan störig pryl är att det "alltid" står på webbsidor att jag måste installera Adobe Flash Player. Trots att det är installerat och going.
debatt Postat 28 december 2009 Trådstartare Postat 28 december 2009 (redigerat) Märkte sent omsider att ett av skydden i McAfee var "av" helt plötsligt. Satte "on" och körde en virussök som inte resulterade. Men därefter kunde jag ändå öppna Sonic Record Now! trots att Internet var på! Dock låter jag fortfarande Sonic Solutions-tillägget vara inaktiverat i Internet Explorer 8. Redigerat 28 december 2009 av debatt
engson Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 Ja explorer har jag övergett för länge sen. Firefox är bra mycket bättre. Finns ju andra som är bra med och ser ingen anledning köra med MSskit. +1
henk2055 Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 Som redan har påpekats, vad händer om du avinstallerar allt va Internet Explorer heter? Fungerar det då? Det finns webbläsare som är bra mycket bättre än IE i dagsläget så det finns absolut ingen anledning att använda det. Jag kan varmt rekommendera Google Chrome eller SRWare Iron som är identisk med Chrome men man har löst vad dom kallar "Privacy Concerns" som tydligen ska finnas i Chrome. http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.