Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag postar det här under "Allmänt" - det är inte lätt att hitta nån bra kategori.

Vi har just flyttat och totalrenoverat den nya lägenheten. Det har inneburit att jag dragit fast infällt LAN i lägenheten, bl a fram till tv:n och stereon i vardagsrummet.

Den tidigare tv/stereo-lösningen med tjock-tv, bautaförstärkare, 2x2 högtalare, video och dvd skulle jag vilja ersätta med en nätansluten laptop (med hdmi), en platt-tv och ett par aktiva monitorer på väggen.

Helt enkelt en slimmad lösning som ger möjlighet att

1. lyssna på musik via laptopen

- streamat

- från hårddisk

- från cd

2. titta på tv

- via vanliga antennutaget

- streamat via laptopen (typ Voddler)

- från dvd i laptopen

- från laptopens hårddisk

Men jag känner att jag behöver hjälp med att tänka igenom lösningen. Kanske ni kan ....?

Några frågetecken jag kan se redan nu:

a) Aktiva monitorer har strömbrytare. Jag vill inte behöva ställa mig på en stol och slå på och av varje högtalare så fort jag ska lyssna på musik. Kanske kan man lösa det genom att sätta en väggbrytare bredvid laptopen? Eller finns det nån smartare lösning?

😎 Behöver jag separat ljudkort eller kan jag använda laptopens - förutsatt att det är hyfsat?

c) Hur gör jag om jag vill titta på tv via vanliga antennuttaget och lyssna på ljudet i monitorerna? Går det att få ljudet från tv:n via laptopen till monitorerna? Via hdmi?

Några fler andra problem som kan uppstå?

Finns det möjligheter eller begränsningar jag ännu inte ser?

Lämpliga monitorer?

Enkel volymkontroll-lösning för ljudet?

Fjärrkontroll till laptopen?

Hjälp!

/ Assar

Utöver det har jag kommit igång med mitt nya studiorum. RME Fireface 800 inköpt och inkopplat, 2 st Golden Horn diffusorer på väg hit, enklare absorbentbygge på ritbordet ...

Får återkomma med bilder på det framöver.

Annons
Postat

Nope, jag vill nog ha både tv/stereo och studio ... (återkommer, som sagt var, med studiobilder)

🙂

Nån som kan hjälpa mig med tv-dator-högtalarfrågan?

Postat

Sorry om jag trampade snett.

OK, här kommer lite flummtankar.

Jag tror att det finns något som kallas typ: Blu-ray spelare.

Denna tingest spelar skivor med ljud och film i högsta kvalitet.

Den har en trådlös koppling till alla datorer i ditt hem och via en fjärrkontroll

kan du sitta i soffan, välja och vraka, vad du vill se/höra och från vilken dator.

Den har en stor hårddisk som du kan fylla och den är antagligen inspelningsbar dessutom.

Högtalare du kan kolla upp är BOSE.

Dom har en liten grunka som ser ut som en brödrost men låter som ett PA.

Den är lättplacerad och du behöver inte stol för att stänga av den.

🙂

Postat

Ingen fara med snedtramp ...

Nån bluerayspelare är jag inte intresserad av. Allt jag behöver finns i datorn (HD/CD/DVD), på nätet eller i antennuttaget.

De där BOSE ska jag se om jag hittar nån info om, även om jag föredrar att de låter HiFi istället för PA. 😊

Tack för tipset.

Fler tips, någon?

maart (oregistrerad)
Postat
Ingen fara med snedtramp ...

Nån bluerayspelare är jag inte intresserad av. Allt jag behöver finns i datorn (HD/CD/DVD), på nätet eller i antennuttaget.

De där BOSE ska jag se om jag hittar nån info om, även om jag föredrar att de låter HiFi istället för PA. 🙁

Tack för tipset.

Fler tips, någon?

jag skulle satsa på nått sånt här:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmab...mium-silver.htm

Den hanterar både ljud och bild. Min pappa har en sån (några år gammal och tyvärr utan HDMI-stöd) och den är otroligt bra. Vet inte hur just det är med den här modellen men pappas har både slutsteg för flera kanaler (5.1-ljud) och lågnivåutgångar ifall man vill köra med andra förstäkrare/aktiva högtalare.

Postat

Det är en liknande klump som jag har idag. Den är skitbra men väger bly och är allmänt otymplig.

Jag vill ha bara en laptop, tv och högtalare. Möjligtvis nåt litet ljudkort om det behövs.

That's it. Nåt mer ska inte behövas.

tv-stereo%20setup.jpg

Stora recievers eller bautaförstärkare känns passé, precis som cd- och dvd-spelare. Allt finns ju i datorn ...

🙁

Postat

Jag har inte full koll på vilka grejer det finns men...

..någon form av ett trådlöst blu-ray system kanske är en lösning på det där med ljud/bild?

maart (oregistrerad)
Postat
Stora recievers eller bautaförstärkare känns passé, precis som cd- och dvd-spelare. Allt finns ju i datorn ...

😉

det där håller jag inte riktigt med om. Visst finns det alternativ, men en bautaförstärkare och sånt med lite klass levererar bättre kvalité än jag hört någon dator göra. Min granne har ett Krell Evolution 402 http://www.krellonline.com/evolution402.html och ett lite äldre försteg, men i samma klass, också Krell, och det tror jag knappast går att slå med någon kompakt lösning.

Hur som helst, jag tycker din skiss ser bra ut. Jag skulle satsa på att köra tvns ljud genom ett externt ljudkort som kan spela ut in-signalen latency-fritt och helst har balanserade utgångar. Vad du väljer beror såklart på budget. Motu eller RME brukar ju göra bra grejor.

HDMI från laptopen till tvn är självklart.

En del laptops har fjärrkontroll från början och kan fungera som CD/DVD-spelare utan att Windows behöver vara igång. Har för ett tag sen sett fjärrkontroller att köpa till datorn i just detta syfte i efterhand, men hittar ingen just nu. Annars finns det ju mer utpräglade multimediaservrar att köpa färdiga, men dom är kanske lite klumpiga...

Analoga volymkontrollers är ju att föredra om man vill ha lite kvalité på ljudet. http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano...b4491bdacca3cc6 är ett bra och billigt alternativ, dock är den ju svår att fjärrstyra...

Postat

Tack för svar.

En stor del av vitsen är just att bli av med bautaförstärkaren Hubert som jag redan har.

Klarar hdmi att skicka ljudet från tv:n till datorn?

Går det i så fall att styra ljudet ut till ljudkortet på nåt sätt?

Eller måste man ta ljudet fråntv:ns hörlursutgång till mic- eller line-ingången på ljudkortet?

maart (oregistrerad)
Postat
Tack för svar.

En stor del av vitsen är just att bli av med bautaförstärkaren Hubert som jag redan har.

Klarar hdmi att skicka ljudet från tv:n till datorn?

Går det i så fall att styra ljudet ut till ljudkortet på nåt sätt?

Eller måste man ta ljudet fråntv:ns hörlursutgång till mic- eller line-ingången på ljudkortet?

HDMI från datorn till tv:n.

Hur du tar ut ljudsignalen från tv:n med bäst bibehållen kvalité vet jag inte riktigt, det beror på modell. Ofta är kvlitén på hörlurssignalen ganska dålig men en del tv-apparater har vanlig line-out. Den signalen skickar du in i ett (externt) ljudkort och vidare till dina monitorer utan någon fördröjning. De flesta ljudkort som är inbyggda i laptops räcker säkert kvalitétsmässigt men har sällan möjlighet att routa in-signalen direkt till utgångarna utan latency.

alternativet är att ha en audioswitch (t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145102221 där du kopplar datorn som en källa och tv:n som en källa. kanske en enklare lösning.

Postat

Fast vänta nu!?. Du har HDMI anslutning på din laptop!

I så fall är det ju bara att koppla in HDMI från laptop till din platt-tv och dina aktiva monitorer till line-out från Tvn.

Hela grejen med HDMI är ju att både ljud och bild kommer i samma kabel (digitalt).

Sen sköter du det hela med fjärrkontrollen för din tv.

Källinfo: http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definiti...media_Interface

Postat

I så fall är det ju bara att koppla in HDMI från laptop till din platt-tv och dina aktiva monitorer till line-out från Tvn.

Hela grejen med HDMI är ju att både ljud och bild kommer i samma kabel (digitalt).

Aha ... då måste man alltså se till att ha en tv med line-out ... ytterligare ett kriterium vid inköpet!

Innebär det också att jag måste ha tv:n på för att lyssna på musik?

maart (oregistrerad)
Postat

ja MEN ju mer elektronik ljudsignalen passerar desto mer kvalité tappar man. Åtminstone när det gäller såna här prylar. Det var därför jag föreslog att ta ljudet separat. Men det beror ju på om du värderar smidigheten såpass högt att en kvalitétsförlust är ok...

Postat

Det verkar som att bästa lösningen är följande:

- Dator med hdmi.

- TV med hdmi och line-out

- Externt ljudkort med line-in (utöver ljudet från datorn via usb eller firewire)

- hdmi mellan dator och tv (när man tittar på film från dvd, hårddisk eller nätet).

- line-out från tv till externt ljudkort (när man tittar på vanlig tv och vill ha ljudet i monitorerna).

Verkar det funka, även hanteringsmässigt?

Eller ser någon nåt bättre alternativ?

Nån hake?

Postat

Jag måste ställa den dumma frågan; jag läser oxå lite nyfiket i tråden:

Ska du inte skicka antennen rakt in i datorn? Och bara köra TV-n som monitor, typ?

tjong

Postat
Jag måste ställa den dumma frågan; jag läser oxå lite nyfiket i tråden:

Ska du inte skicka antennen rakt in i datorn? Och bara köra TV-n som monitor, typ?

Definitivt ingen dum fråga. Tvärtom, i högsta grad relevant!

Jag funderade på det ett tag. Men funkar det med en laptop? Behövs inte särskild tv-mottagare för det?

En annan nackdel är ju att man måste starta datorn för att se på tv.

Men visst, det ideala vore ju att ha datorn som central för allt media, monitorerna för ljud och tv:n för bild.

När jag har frågat runt i butikerna verkar det som att prylmarknaden inte är riktigt mogen för en så radikal lösning ...

Postat

En sak att tänka på om du använder TV:ns line out. Den brukar ha fast utnivå, dvs du kan inte ändra volymen med TV:ns fjärr. Man kan ju i och för sig använda TVns hörlursutag istället.

Så funkar min TV i alla fall.

maart (oregistrerad)
Postat

det finns tv-mottagare för laptops. jag har ett kort från hauppage (http://www.hauppage.com/index.htm som tar både analog signal (om man t.ex. bor i hyreshus där dom tar ner signalen centralt) och vanlig DVB-T. Det finns även modeller som tar betal-kanalerna. Det funkar jättesmidigt men kräver en del processorkraft. Finns såklart andra märken också men jag har inte provat dom.

Att prylmarknaden inte skulle vara mogen tror jag mest är snack, men om en laptop är rätt dator att använda vet jag inte. Har en kompis som har en sån här: http://www.inet.se/artikel/1969258/asrock-...ion-330ht-svart och det funkar hur bra som helst. Den är lite större än en laptop men knappast som en midtower-låda.

Däremot tror jag knappast man får samma kvalité från en dator som från dedikerade hifi-prylar. Men det klart att om man nöjer sig med mp3-kvalité duger det gott och är ju väldigt smidigt.

maart (oregistrerad)
Postat
En sak att tänka på om du använder TV:ns line out. Den brukar ha fast utnivå, dvs du kan inte ändra volymen med TV:ns fjärr. Man kan ju i och för sig använda TVns hörlursutag istället.

Så funkar min TV i alla fall.

jo, så är det nog på de flesta tv-apparater men det är ju en avvägning vad man vill ha. Ljudkvalitén från hörlursutgången är oftast ganska dålig och digitala volymkontrollers är ju heller ingen hit. Men visst är det smidigt...

Postat

Tjenixen. Har någon liknande lösning här hemma. Har inte ljudet via hdmi dock. Kör ljudet ut från ljudkortetet till min m-patch. Därefter har jag kopplat den till dels monitorerna och sedan har jag tv högtalarna på den andra utgången där.

Eftersom du nu ska ha aktiva högtalare måste du ändå ha en strömsladd till dem. Så då är det ju bara att låta dem vara igång hela tiden och köra med grendosa med av/på knapp på golvet eller nått

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.