Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är ju så mycket nytt i och med internet.

Och vi är just nu inne i en omställning till något som är svårt att se vad det blir.

Hur tror du det ser ut om ca. tio år?

Finns skivbolagen?

Hur har det löst sej med fildelning och musik på nätet?

m.m...

Annons
Postat
Det är ju så mycket nytt i och med internet.

Och vi är just nu inne i en omställning till något som är svårt att se vad det blir.

Hur tror du det ser ut om ca. tio år?

Finns skivbolagen?

Hur har det löst sej med fildelning och musik på nätet?

m.m...

Nej, jag tror att skivbolagen kommer dö ut förr eller senare. Eftersom mer och mer artister som verkligen studerar hur "allt" verkligen fungerar kommer börja göra allting själv. Plus så tjänar artisterna mkt mer på det, det finns ju sjukt mkt olika sätt man kan marknadsföra/promota sin musik på nu. Hade sätt nån doku för ett tag sen om att få bort skivbolagen i usa. http://www.youtube.com/watch?v=1xJjag5Ypb8

Fildelning, lol det kommer bara bli ännu större med tiden.

Postat (redigerat)

Allt som innehåller ordet bolag kommer försvinna. Förutom systembolaget då.

large_651639.jpg

Don't mess with the system you stupid fuck.

Redigerat av Martin
Postat

visst skivbolagen kanske dör ut mer eller mindre, men bokningsbolag osv kommer att fortsätta, dom har ju faktiskt nästan bara pengar att tjäna på fildelningen.

Postat

Det kommer finnas en mix-plugin till Cubase 8 som kommer ut 2019. Som fungerar som mastringsprogrammet HarBal men som mixar hela projektet utifrån Studio Forums genomsnittliga rekommendationer för hur man ska skära här och där. Och kom inte dragande med att det då inte går att få ett eget sound för det blir f-n inga unika produktioner av mitt mixande ändå... 🙂

Såå skönt det ska bli att slippa pillandet och bara göra låtar.

Och eftersom skivbolagen inte finns och kan marknadsföra vissa artister och all musik kommer vara mixad på samma vis så kommer allt istället handla om hur bra själva låtarna och musiken är.

Så nu vet ni det! 😉

Postat

Jag kan tänka mej att det på något vis blir mer "uppdelat" i a-b-lag på nätet.

Svårt att förklara.

"skivbolagen" (före detta), har artisternas finrum... sajter med musik av hög kvalitet dit publiken söker sej.

Idag är det ju lite mer vilda västern.

Var och en, etablerad eller ej, slår sej fram med ung. samma förutsättningar på nätet... typ...

Postat

Om tio år:

Supersnutar i svarta bilar åker runt med lasersvärd och jagar fildelare. Världen styrs från en skyskrapa med glocalnet-loggan. Den enda tillgängliga musiken är soundtracket till sound of music. Men modiga rebeller i snygga trikåer lurar i skuggorna..

Postat (redigerat)

Äh! Tror inte det är nån större skillnad då som nu! Bara backa tio och jämför med idag! Utvecklingen har inte vart så stor.

Det var väl ungefär så här?:

Datorer, ca 1 Ghz 128 MB ram Win 98/2000

Internet, dom flesta med modem, och adsl var på g, en del med "äkta bredband"

Program, Logic 4 var det man körde på. 5 kom straxt efter. Cubase var fantastiskt värdelöst program.

Ljudkort? Nja det var väl inte så mkt att hurra för?

Musik. CD började se sin död i tunneln. Mp3or var vardagsmat då. Divx tog väl fart här?

Vänd nu på steken och tänk hur det kan se ut om 10 år.

Datorer, fortfarande tror jag dom ligger runt 3Ghz och jobbar. Men jag tror det är ybermulticors som gäller. Ram hexakanaligt.

Och med tanke på MS och deras sega utveckling så tror jag Win 9-10 är på G då. OSX har väl lämnat katten sen flera år och är väl uppe i OSXI...?

Internet, 100/100 är väl standard då? Och med tanke på 4G så är det mesta mobilt?

Program, Apple funderar väl på det där med 64 bit system? Och börjar väl bli klara då? 😉 sega jävlar!

Ljudkort? Tror det där med noll latency är riktigt nära. Dessutom så kommer det kort som verkligan har allt i sig.

Musik, CD finns kvar alla gånger. Ingen orkar väl ta tag i nåt nytt format ändå? Blu Ray var ju en gäspning. Btw så har "Super HD" (1280p) redan slagit igenom. Mp3 har väl blivit tokstort. Tjänster som Spotify dräller det väl av?

Hoppas att då det finns BRA trumpads och midimoduler till vettiga priser.

Musiken? Nja det är väl samma skit som nu? Dom flesta här på studio är ungerfär som nu!

Redigerat av KillwithSkill
Postat
Mp3 har väl blivit tokstort.

Jag hoppas verkligen att mp3 är dött sen länge om tio år. Om man har superhastigheter (jämför dagens med 56k som var det vanliga för tio år sen, och tänk framåt) och sjukt stora lagringsutrymmen (för tio år sen var jag imponerad av en hårddisk på 8 gig, nu börjar 250 gig kännas futtigt) så finns det ingen anledning att köra lossy.

Postat

En grej ni glömde: dålig mp3konvertering kommer vara fett retro och waves kommer göra en plugg för att försöka efterskapa den så gott som möjligt.. puritaner säljer gamla pentiumdatorer på nätet för att få det äkta ljudet med den där frasiga diskanten. 🙂

Postat
En grej ni glömde: dålig mp3konvertering kommer vara fett retro och waves kommer göra en plugg för att försöka efterskapa den så gott som möjligt.. puritaner säljer gamla pentiumdatorer på nätet för att få det äkta ljudet med den där frasiga diskanten. 🙂

Hahaha! 🙂

Postat
Blu Ray var ju en gäspning.

Efter att skaffat full-HD-tv o en BR-spelare så kan jag bara säga att jag är inte intressrad av att kolla på DVDformat längre. Å andra sidan är jag inte så intresserad av att ladda halvkassa kopior i avi-format heller. Jag betalar hellre för kvalité o högre upplösning för film lär ju vara rätt spår eller... borde vara i alla fall 🙂 Å andra sisdan slogs väl "branchen" av häpnad över att folk föredrog risiga AVI-kopior framför högupplöst skit istället. Förmodligen blev de lika förvånande som musikbranchen när folk föredrog risiga gratis MP3:or. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.