VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 https://www.studio.se/index.php?showtopic=5014 https://www.studio.se/index.php?showtopic=4223 https://www.studio.se/index.php?showtopic=1581 Skummade lite snabbt, och ovan finns några vettiga trådar.
dbd Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 (redigerat) men varför krångla så mycket? är det inte bättre att leta fram något passande ljud istället för att hålla på med onödig sidechain ? Jo om man vill ha diskreta basar så är det det. Så när jag bara ska ha någon softbas i bakgrunden så brukar jag inte sidechaina heller. Håller med om att folk har glömt hur man använder EQn i vissa situationer, MEN... Jag brukar lägga rätt brutala elektroniska basmattor i mina låtar, som tar rätt stor plats rätt frekvensmässigt. Och jag gillar att ha kvar orginalljudet från min ATC-1, tycker den tappar i känsla om man EQar, så därför delar jag upp den i djupbas och övre register, och sidechainar den undre. Det är ingen brutal sidechain precis, man tänker inte på den, eftersom kicken har i stort sett samma frekvensregister som djupbasen har. Men som sagt, detta är sättet jag gillar att jobba med när jag har basar som tar stor plats, och det är ett väldigt smidigt sätt. Jag gör ju all sidechaining i sequencern, så det går på fem röda. Hur gör du själv staf? Hade varit skoj att veta eftersom jag vet att du gör schysst house. Redigerat 4 januari 2005 av dbd
staf Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 men varför krångla så mycket? är det inte bättre att leta fram något passande ljud istället för att hålla på med onödig sidechain ? Jo om man vill ha diskreta basar så är det det. Så när jag bara ska ha någon softbas i bakgrunden så brukar jag inte sidechaina heller. Håller med om att folk har glömt hur man använder EQn i vissa situationer, MEN... Jag brukar lägga rätt brutala elektroniska basmattor i mina låtar, som tar rätt stor plats rätt frekvensmässigt. Och jag gillar att ha kvar orginalljudet från min ATC-1, tycker den tappar i känsla om man EQar, så därför delar jag upp den i djupbas och övre register, och sidechainar den undre. Det är ingen brutal sidechain precis, man tänker inte på den, eftersom kicken har i stort sett samma frekvensregister som djupbasen har. Men som sagt, detta är sättet jag gillar att jobba med när jag har basar som tar stor plats, och det är ett väldigt smidigt sätt. Jag gör ju all sidechaining i sequencern, så det går på fem röda. Hur gör du själv staf? Hade varit skoj att veta eftersom jag vet att du gör schysst house. Interessant läsning dbd 😉 Okey jag hajjar att du använder sidechain i design syfte och att du vet hur den funkar. Finns ju dom som snackar en massa tex ungefär samma sak som folk snackar om hur dom ska mastra innan dom har lärt sig hur man mixar osv? Jag använder sidechain lite då och då för bootlegs med mycket samples. Typ för att få basen på loopar att inte krocka med kicken osv... men jag använder det väldigt diskret och bara om jag måste i 9/10 fall så går det att lösa med eq..
joachime Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 För många år sedan var det ju nästan bara inom dansmusiken man använde sig av detta "fula knep". Idag vågar ju fler experimentera med det. Hmm... En stereokompressor arbetar enligt sidechainprincipen. Detsamma med en de-esser. Jag läste sidechainartikeln i Studio och hittade definitivt inget nytt under solen. Kick som triggar en sinuston är snarare en klassiker.
VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 För många år sedan var det ju nästan bara inom dansmusiken man använde sig av detta "fula knep". Idag vågar ju fler experimentera med det. Hmm... En stereokompressor arbetar enligt sidechainprincipen. Detsamma med en de-esser. Jag läste sidechainartikeln i Studio och hittade definitivt inget nytt under solen. Kick som triggar en sinuston är snarare en klassiker. Dom flesta deessrarna jobbar som en multibandskompressor.
Disobedient Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 (redigerat) Ibland har man ju skruvat ihop en uberfet kick som har mycket boost lite här och var upp kanske 5kHz och över och då vill man ju gärna att den ska få höras. Då tycker jag att man ska flytta på basen volymmässigt med sidechain eller automation. Andra gånger kanske man har kick och bas som tar upp samma frekvensområde och då kan man ju automatisera en EQ på basen som skär bort de lägsta frekvenserna (eller de höga om man är på det humöret). Men det roligaste är nog att flippa ur med parametrisk EQ och vara sådär härligt konstigt kreativ. En stabil inställning är att ställa upp kick och bas bredvid varandra och vid den frekvensen du boostar den ena cuttar du den andra. Och inte bara på ett ställe utan kanske på 3-5 st. Jag har en snygg kokbok med en läcker hunk på omslaget som ser lagom fruktig ut där han står i köket och suger ordentligt på sitt finger och den heter "Lite av allt". Känns som om det konceptet gör tricket bäst, iaf för mig. Redigerat 4 januari 2005 av Disobedient
wonderboy Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Jag får be om ursäkt om någon har tagit illa vid sig. Några verkar tro att jag förordar sidechaining framför EQ men det gör jag inte. Om sidechaining skulle göra att Din mix lät bättre, tror jag ingen kund skulle klaga. Joachime, tipsen i senaste Studio ÄR inget nytt under solen. Jag uppfattade dock att man ifrågasatte hur det funkade och vilken nytta det skulle ha. I övrigt var det informativa inlägg sen jag var inne igår, tack för tipsen! 😄
Lundin Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag har en snygg kokbok med en läcker hunk på omslaget som ser lagom fruktig ut där han står i köket och suger ordentligt på sitt finger och den heter "Lite av allt". Känns som om det konceptet gör tricket bäst, iaf för mig. 😛 Ursäkta att jag inte tillägger något i den här tråden mer än en garvande smiley.. det känns överflödigt..
Fredster Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Jag har en snygg kokbok med en läcker hunk på omslaget som ser lagom fruktig ut där han står i köket och suger ordentligt på sitt finger och den heter "Lite av allt". Känns som om det konceptet gör tricket bäst, iaf för mig. 😛 Ursäkta att jag inte tillägger något i den här tråden mer än en garvande smiley.. det känns överflödigt.. HAHAHA 😄 håller med. Den boken vill jag också ha!!
joachime Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Dom flesta deessrarna jobbar som en multibandskompressor. När det gäller mjukvaru-de-essers har du antagligen rätt. Men om vi tar Waves De-esser som exempel så kan man välja om man vill att den jobbar med hela frekvensspektrumet (wideband), eller att den splittar singalen (split). Splittas signalen så jobbar den självklart enligt multibandsprincipen. Låter man de-essern jobba med hela frekvensspektrumet arbetar den mer åt sidechainprincipen (eftersom de-essern triggas av signalnivån i ett utvalt spektrum, men tillämpas på hela spektrumet).
columbus Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Hej en ide att få kick o bas att jobba tillsammans är att sätta komressor på båda samt skära lågbas och ev lite 200,400från kicken, och dra bort runt 200 och 600 från basen. 😕
VacUm Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Dom flesta deessrarna jobbar som en multibandskompressor. När det gäller mjukvaru-de-essers har du antagligen rätt. Men om vi tar Waves De-esser som exempel så kan man välja om man vill att den jobbar med hela frekvensspektrumet (wideband), eller att den splittar singalen (split). Splittas signalen så jobbar den självklart enligt multibandsprincipen. Låter man de-essern jobba med hela frekvensspektrumet arbetar den mer åt sidechainprincipen (eftersom de-essern triggas av signalnivån i ett utvalt spektrum, men tillämpas på hela spektrumet). Jo. Stämmer ju om man ser det på det viset..
Linus Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 ok! det lät vettigt.. ska försöka testa det hela.några fler tips? Mycket beror ju på genres. Att man skulle sidechaina som folk beskriver när man spelar in ett rockband känns konstigt tycker jag. Där är det nog mer pill med EQ som gäller så det sitter ihop. Mycket handlar även om hur bra musikerna spelar. En bra trummis och en bra bassist får det att ordna upp sig av sig självt för det mesta (allt handlar inte om frekvenstänkande utan om tajming och allt detdär). Visst är EQ viktigt, men kompressor är väl inte så genreberoende? 😲 Beror ju helt på vilket sound man gillar. Om jag pillar med slamriga Nu Metal-trummor gillar jag att slänga en kompressor på hela trumpaketet sidechainad med baskaggen 😄 *haha* Så nog beror det mer på sound än genre...
VacUm Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 ok! det lät vettigt.. ska försöka testa det hela.några fler tips? Mycket beror ju på genres. Att man skulle sidechaina som folk beskriver när man spelar in ett rockband känns konstigt tycker jag. Där är det nog mer pill med EQ som gäller så det sitter ihop. Mycket handlar även om hur bra musikerna spelar. En bra trummis och en bra bassist får det att ordna upp sig av sig självt för det mesta (allt handlar inte om frekvenstänkande utan om tajming och allt detdär). Visst är EQ viktigt, men kompressor är väl inte så genreberoende? 😲 Beror ju helt på vilket sound man gillar. Om jag pillar med slamriga Nu Metal-trummor gillar jag att slänga en kompressor på hela trumpaketet sidechainad med baskaggen 😄 *haha* Så nog beror det mer på sound än genre... Var genre har väl sitt sound. Anledningen till att jag är lite skraj för att sidechaina andra producenters projekt när jag mixar är att man får en illusion av att man joxar med bassistens timing. Men visst, står jag själv som producent skulle jag inte ha några sådana hämningar (om jag nån gång skulle tycka att det passade).
Nossloh Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Prova att panorera trummorna och basen med några db. Enda nackdelen är att det fungerar aningen sämre om man bara har en stor bashögtalare.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Dista kicken tokhårt och stäm den. Då behövs ingen bas.
staf Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Eller gör som i Snoop "drop its like it hot" kör en 808 kick som basgång
Diwic Postat 6 januari 2005 Postat 6 januari 2005 Dista kicken tokhårt och stäm den. Då behövs ingen bas. Eller lägg riktigt mycket attack på basen, så behövs ingen kick... I dessa elektroniska experimenttider känns det som om nån har hittat på det här innan både mig och nattvaktaren. Finns det nån benämning på den här typen av kombinerad kick + bas-ljud? // David
staf Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Dista kicken tokhårt och stäm den. Då behövs ingen bas. Eller lägg riktigt mycket attack på basen, så behövs ingen kick... I dessa elektroniska experimenttider känns det som om nån har hittat på det här innan både mig och nattvaktaren. Finns det nån benämning på den här typen av kombinerad kick + bas-ljud? // David ja... techno 😄
Fredster Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Prova att panorera trummorna och basen med några db. Enda nackdelen är att det fungerar aningen sämre om man bara har en stor bashögtalare. 😄🙂😄
matsumoto Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 okej. nu har jag läst igenom hela tråden, det är väldigt intressanta grejer:) men jag har fortfarande inte förstått exakt vad sidechain är. Någon som har lust att briefa? 😳
wonderboy Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 okej. nu har jag läst igenom hela tråden, det är väldigt intressanta grejer:)men jag har fortfarande inte förstått exakt vad sidechain är. Någon som har lust att briefa? 😳 Köp senaste numret av Studio. Gå till sidan med Protools-tipsen. Läs igenom den så förstår Du i teorin. Prova att följa instruktionerna framför Ditt musikprogram så förstår Du i praktiken. Bry Dig inte om att det är under Protools-tipsen. Jag misstänker att det fungerar ganska lika i de flesta program. "Sidechain My Heart!" 😆
staf Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Just nu råder sideshain hysteri !!! Om någon här på forumet skulle fråga tex: jo jag har ett problem med transportbaren i cubase och jag undrar bla bla bla..... vad blir det för svar? jo ah fan du måste sideshaina. asfett ba öööööööh. Eller om någon frågar: jag är ute efter lite sjuttiotals känsla i min mix.. då är det säkert någon som säger: ah fan sideshaina är as fett ba öhhh.
wonderboy Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Personligen använder jag sidechain-tekniken sällan och då mest för att göra något skumt med nåt instrument som styr ett annat. Men det kanske är hysteri, vad vet jag? 😉
joachime Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Personligen använder jag sidechain-tekniken sällan och då mest för att göra något skumt öh fan du e ba asfett hysterisk!
Mr Keys Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 hmm....hysteri ja....men det verkar som dom som "ogillar sidechainingen" är mer hysteriska än de som "förespråkar" den....hmm.... Sidechainingtekniken har ändå funnits i ett antal årtionden nu, inom de flesta musikstilar, så att påstå att det är något nytt påfund är väl ändå lite överdramatiskt....! Det har väl kanske använts lite mer diskret tidigare, men dock ändå existerat.... Att sidechaina tex en gate som klipper av en 50hz sinuston för att fylla ut kicken med har ju använts sedan urminnes tider.....beethoven har säkert använt det till och med...hmmmm(eller vänta nu!?)....kanske inte så gammalt, men nog fan kommer man in på 1970-talet i alla fall....både i detta fall och att sidechaina en kompressor för att dämpa basen då kicken slår.... Själv är jag av åsikten att alla sätt man kommer på för att skapa nya ljudupplevelser är positiva....speciellt om man liksom, bryter, de traditionella ramarna för användandet av utrustningen.... Musik/ljud-skapande bygger väl på kreativitet, i alla dess former...eller?
staf Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Jag ogillar inte ducking metoder eller ala eric prydz inställningar med kompressorn men måste alla snacka konstant om det???
Nisse Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Just nu råder sideshain hysteri !!! Jag håller med, efter att en viss herr Prydz gjorde en fet housdänga med fett mycket sidechain är alla fett galna 😉 . Det räcker att söka här på forumet så hittar man snabbt trådar som "Sidechaining, Hur ska det funka?", " Sidechaining, Hur gör man egentligen?", "sidechain?, Va e d??", "Trycka undan ljud i house =), One more time? Call on me?"....listan kan göras lång, men orka! 😉 //Nisse
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.