aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ofta när jag mixar så skär sig mina kicks (bastrummor) med basen. så jag tänkte höra om folk har några bra tips på hur man kan få kick och bas att smälta ihop på ett snyggt sätt? /aron
Linus Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Lägg på en kompressor som trycker ner basen när den triggas av bastrumman. 😉
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok. kan du inte förklara lite utförligare? jag jobbar i protools om det är relevant.
Lundin Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ställ frågan i Protoolsforumet så får du säkert mer relevanta svar... finns förmodligen en o annan där som kan programmet för det första..
dbd Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Jag brukar spela in mina analogsynthar på två spår. Sedan lägger jag en EQ på dem, en som lowpassar basen vid typ 100 hz, så där bara finns djupbas. Och en som highpassar basen vid ca 200 hz, som alltså innehåller diskant och mellanregisterdelen. Sedan lägger jag en sidechain-kompressor på djupbasen, och sidechainar den till kicken. På så vis trycks all djupbas undan när kicken slår, medans mellanregistret och diskanten i basgången finns kvar. Kicken krockar ju nästan alltid bara med djupbasen (eller det är i alla fall då det uppstår problem).
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Jag brukar spela in mina analogsynthar på två spår. Sedan lägger jag en EQ på dem, en som lowpassar basen vid typ 100 hz, så där bara finns djupbas. Och en som highpassar basen vid ca 200 hz, som alltså innehåller diskant och mellanregisterdelen. Sedan lägger jag en sidechain-kompressor på djupbasen, och sidechainar den till kicken. På så vis trycks all djupbas undan när kicken slår, medans mellanregistret och diskanten i basgången finns kvar. Kicken krockar ju nästan alltid bara med djupbasen (eller det är i alla fall då det uppstår problem). fan va smart faktiskt. Låter som nån grej man gör i mest din genre, men att man inte tänkt på det innan.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok! det lät vettigt.. ska försöka testa det hela. några fler tips?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok! det lät vettigt.. ska försöka testa det hela.några fler tips? Mycket beror ju på genres. Att man skulle sidechaina som folk beskriver när man spelar in ett rockband känns konstigt tycker jag. Där är det nog mer pill med EQ som gäller så det sitter ihop. Mycket handlar även om hur bra musikerna spelar. En bra trummis och en bra bassist får det att ordna upp sig av sig självt för det mesta (allt handlar inte om frekvenstänkande utan om tajming och allt detdär).
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ok! men jag gör samplingsbaserade hiphop-beats. jobbar med en mpc2000xl och mastrar i protools.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 är det någon som vet hur man sidechainar i protools??
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 men varför krångla så mycket? är det inte bättre att leta fram något passande ljud istället för att hålla på med onödig sidechain ?
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain är inte alls onödigt! Ta en titt på Protoolstipsen i senaste Studio så kommer Ni att få nya idéer. Om ´man inte orkar det kan man ju söka på just detta ord i just detta forum. Om man bara kikar runt lite bland sina pluggar så ser man att funktionen ofta finns. Det finns en anledning till det.
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain är inte alls onödigt! Jo det är det visst det i detta sammanhang, Det är en funktion man använder sig av när det behövs och inte när man ska lägga en bas kopfwodaminamal.
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ursäkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om här. Om man är nöjd med både kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop så kan sidechaining vara en alldeles utmärkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen däremot verkar styra är hur "märkbar" sidechainingen skall vara.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ursäkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om här. Om man är nöjd med både kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop så kan sidechaining vara en alldeles utmärkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen däremot verkar styra är hur "märkbar" sidechainingen skall vara. word
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ursäkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om här. Om man är nöjd med både kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop så kan sidechaining vara en alldeles utmärkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen däremot verkar styra är hur "märkbar" sidechainingen skall vara. Men Du... Om vi säger att du ska lägga en helt vanlig bas på en helt vanlig kick så behöver man faktiskt ingen sidechain och det har man aldrig behövt förut heller. Jag tolkar det som att säga att man helt plötsligt måste använda sig av en sidechain kompressor när man ska lägga bas vilket jag inte tror på, men vem vet i "aronkullanders" fall så kanske det kan vara lösningen på hans problem. OM ljuden inte funkar ihop alls så bör man först försöka med att använda en EQ tycker jag, Om det blir tex fasproblem med kicken och basen så visst, kör med sidechain då. Jag skulle bytt ut basljudet istället för att hålla på strula med en sidechain.
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Fattar helt och håller Stafs tänk här. Det har blivit någon sorts sidechain-hysteri det senaste och fan vet om det inte helt enkelt bottnar i att folk inte kan använda en sketen EQ på ett vettigt sätt. Ska man knåpa moderna discodängor så är det klart att man inte ska spara på pumpandet, men i t ex hiphop och MYCKET annan musik ser jag sidechain som en nödlösning. Sitter man mitt i mix och märker att det fan inte ordnar sig av diverse olika anledningar kan man börja fundera på om man ska mecka. Oftast ska det inte behövas. Det blir ofta snyggare (läs modernare, hippare, mer "rätt") resultat om man jobbar med multibandskompression på bastrumma resp. bas.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 mannen klart man inte behöver sidechain för att lägga bas. har aldrig gjort det hitils dom åren jag gjort beats. MEN. då och då stöter jag på problemet att man har fixat en grym bas och grymma trummor och allt, men att ljuden helt enkelt inte funkar så bra ihop. därför frågade jag om det fanns några knep, vilket det tydligen gjorde. eftersom jag inte lägger bas med synthar och dylikt och inte heller använder mig av samplingsbanker så kan det vara lite svårt att helt plötsligt byta ut basljudet. aight?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 mannen klart man inte behöver sidechain för att lägga bas. har aldrig gjort det hitils dom åren jag gjort beats. MEN. då och då stöter jag på problemet att man har fixat en grym bas och grymma trummor och allt, men att ljuden helt enkelt inte funkar så bra ihop. därför frågade jag om det fanns några knep, vilket det tydligen gjorde. eftersom jag inte lägger bas med synthar och dylikt och inte heller använder mig av samplingsbanker så kan det vara lite svårt att helt plötsligt byta ut basljudet. aight? Använd en parametrisk EQ istället för att sidechaina först och främst.
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain är inget strul. Det är en fullt fungerande teknik som används frekvent i de studios jag, genom ljudlärarjobbet, har kontakt med i Gbg-området. Jag menar däremot inte att man ska använda det istället för EQ. Prova lite själv istället och upptäck att Du kanske inte behövde skära fullt så mycket i det där goa området i basen för att lyfta fram "knycket" i bastrumman. De enda program jag har någon som helst erfarenhet av är Protools och lite Logic. Där är det dock mycket enkelt och snabbt fixat. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare i de andra programmen heller. Många av de goa sound vi hör från de "undre regionerna" inom musiken idag skulle inte vara möjliga utan sidechaining, hur väl EQ:at det än vara månde. För många år sedan var det ju nästan bara inom dansmusiken man använde sig av detta "fula knep". Idag vågar ju fler experimentera med det. I senaste Studio beskrivs ju några tekniker som kanske verkar nya och galna för vissa. Man kan ju t ex låta en synthmatta sidechainas av ett instrument som, i sig självt, inte hörs i ljudbilden. Kompisar till mig gjorde följande lilla trick i en demostudio i början av åttiotalet. De lät trummisens hi-hat sidechaina ett synthljud som bara höll ner långa ackord. Synthen gick via en gate som alltså bara öppnades när trummisen slog på hihaten. På så sätt fick de till en effekt som keyboardisten aldrig hade kunnat utföra själv. Vi som hörde demon blev också otroligt imponerade över hur tighta trummisen och syntharen var. Tacka fan för det, det var ju trummisen som gjorde hela grejen! Syntharen behövde ju bara trycka dit några ackord! Mer sidechaining åt folket! 😳
Ken Kängström Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 På vilket sätt passar inte kaggen och basen ihop? Är det trasienterna som spökar?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain är inget strul. Det är en fullt fungerande teknik som används frekvent i de studios jag, genom ljudlärarjobbet, har kontakt med i Gbg-området. Jag menar däremot inte att man ska använda det istället för EQ. Prova lite själv istället och upptäck att Du kanske inte behövde skära fullt så mycket i det där goa området i basen för att lyfta fram "knycket" i bastrumman. De enda program jag har någon som helst erfarenhet av är Protools och lite Logic. Där är det dock mycket enkelt och snabbt fixat. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare i de andra programmen heller. Många av de goa sound vi hör från de "undre regionerna" inom musiken idag skulle inte vara möjliga utan sidechaining, hur väl EQ:at det än vara månde. För många år sedan var det ju nästan bara inom dansmusiken man använde sig av detta "fula knep". Idag vågar ju fler experimentera med det. I senaste Studio beskrivs ju några tekniker som kanske verkar nya och galna för vissa. Man kan ju t ex låta en synthmatta sidechainas av ett instrument som, i sig självt, inte hörs i ljudbilden. Kompisar till mig gjorde följande lilla trick i en demostudio i början av åttiotalet. De lät trummisens hi-hat sidechaina ett synthljud som bara höll ner långa ackord. Synthen gick via en gate som alltså bara öppnades när trummisen slog på hihaten. På så sätt fick de till en effekt som keyboardisten aldrig hade kunnat utföra själv. Vi som hörde demon blev också otroligt imponerade över hur tighta trummisen och syntharen var. Tacka fan för det, det var ju trummisen som gjorde hela grejen! Syntharen behövde ju bara trycka dit några ackord! Mer sidechaining åt folket! 😳 Känns som om vi pratar om helt olika saker här.. Vad har det att göra med att en bastrumma och en bas krockar i ljudbilden?
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 okok...alla tips är uppskattade. har självklart försökt fått till det hela med eq, men inte uppnått önskat resultat. tipsa gärna om hur jag ska gå tillväga med multibandskompressor, parametisk eq mm.. känner mig väldigt begränsad i just mixningstekniker eftersom jag oftast inte gillar den tekniska biten utan sitter med min sampler och gör raw shit rakt av 😳 det är pillet som är drygt.
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 okok...alla tips är uppskattade. har självklart försökt fått till det hela med eq, men inte uppnått önskat resultat. tipsa gärna om hur jag ska gå tillväga med multibandskompressor, parametisk eq mm.. känner mig väldigt begränsad i just mixningstekniker eftersom jag oftast inte gillar den tekniska biten utan sitter med min sampler och gör raw shit rakt av 😳 det är pillet som är drygt. Sök lite på forumet. Finns ganska många bra förklaringar till hur man kan gå till väga.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sök lite på forumet. Finns ganska många bra förklaringar till hur man kan gå till väga. men står det hur man kan gå tillväga för att basen och kicken inte ska krocka? det är ju det jag vill veta. jag vet hur en kompressor, eq etc funkar. På vilket sätt passar inte kaggen och basen ihop? Är det trasienterna som spökar? hehe ingen aning? kicken liksom "klipper av" basljudet och man hör att de helt enkelt inte passar ihop. det låter fult just i överlappningen. låter nästan som att basen kommer efter kicken. fast det är lite olika
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ok då, Vacum. Den första delen var direkt kopplad till "krocken". Den andra delen skrev jag bara för att visa att det inte är något fel att använda sidechaining och att endast fantasin bör vara det som sätter gränserna, inte förutfattade meningar om "hur det borde vara". Dock används sidechaining ofta när, trots EQ:ande, två schyssta ljud "krockar". Ett paradexempel på det är ju just bas (synthbas, elbas etc) "krockar" med bastrumma (akustisk eller "artificiell"). Jag håller också med om att man ska EQ:a först. Dock kan man trots detta hamna i situationer där man behöver komplettera med andra metoder. Låter det bra så låter det bra!
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sök lite på forumet. Finns ganska många bra förklaringar till hur man kan gå till väga. men står det hur man kan gå tillväga för att basen och kicken inte ska krocka? det är ju det jag vill veta. jag vet hur en kompressor, eq etc funkar. På vilket sätt passar inte kaggen och basen ihop? Är det trasienterna som spökar? hehe ingen aning? kicken liksom "klipper av" basljudet och man hör att de helt enkelt inte passar ihop. det låter fult just i överlappningen. låter nästan som att basen kommer efter kicken. fast det är lite olika Sök! Tycker att basen kommer "efter" kicken så ska du definitivt inte sidechaina.
VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Ok då, Vacum. Den första delen var direkt kopplad till "krocken". Den andra delen skrev jag bara för att visa att det inte är något fel att använda sidechaining och att endast fantasin bör vara det som sätter gränserna, inte förutfattade meningar om "hur det borde vara". Dock används sidechaining ofta när, trots EQ:ande, två schyssta ljud "krockar". Ett paradexempel på det är ju just bas (synthbas, elbas etc) "krockar" med bastrumma (akustisk eller "artificiell"). Jag håller också med om att man ska EQ:a först. Dock kan man trots detta hamna i situationer där man behöver komplettera med andra metoder. Låter det bra så låter det bra! Jag har aldrig sagt ett ord om att det är rätt eller fel att sidechaina, och jag är väl medveten om att man kan sidechaina så som du beskriver (har också jobbat som lärare ett par år). Man kan även göra lustiga rytmer med några seriekopplade tremolon, men det är ungefär lika ointressant i sammanhanget. Vad jag stör mig på lite är att så fort bastrumma och bas krockar så skriker alla i kör att man ska sidechaina. En sidechain kan lika väl sabba ett sväng som att få det bättre, vi pratar MIX nu och inte kreativ musikproduktion. Skulle jag få in ett dokument färdigt för mix skulle jag passa mig för att sätta upp en sidechain. I alla fall utan ett väldigt tydligt godkännande av kunden innan.
aronkullander (oregistrerad) Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 jag har sökt utan att hitta nåt bra...så är det inte bättre om dom som har erfarenhet av problemet skriver här i tråden...?
Ken Kängström Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 hmm. Komprimera basen med en lite svagare attack kanske?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.