Jump to content
Annons

Recommended Posts

OneManBand (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Funderar lite över en Midi-fråga ang Cubase 5.

Jag lirar in mina trummor med Ezdrummer till Cubase 5 och vill nu separera trumspåret till separata kanaler för att kunna lägga effekter på dom olika kanalerna.

När jag trycker på Midi/Dissolve Part så separeras allt som det ska men jag kan bara lägga t.ex Reverb på huvudspåret vilket resulterar i samma Reverb på alla trummorna istället för t.ex bara virveln.

Tydligen ska man bara kunna välja "Separate Channels" i Dissolve Part boxen, men det går inte att klicka i den check-knappen.

Varför går det inte? 😆

Om någon kan hjälpa mig med det. kan då "Separate Channels" vara lösningen på mitt problem?

Tack på förhand snälla. God Fortsättning till er alla!!

M.v.h Andreas.

Annons
Postat

Du måste skilja på midi och audio.

Ett Midispår innehåller inget ljud - och därför kan du inte lägga några audio-effekter på ett sådant spår.

Om du scrollar längre ut till höger på mixern, så hittar du audiokanaler som hör till dina VSTi - och på dessa audiokanaler kan du lägga audio-effekter.

Om du vill få ut alla separata audio-utgångar från ditt VSTi på egna kanaler i mixern, så finns det en liten knapp i VST Instruments-fönstret, precis till vänster om det aktuella instrumentets namn, där du kan välja "Activate all outputs" eller valfria utgångar. Detta är en funktion som är ny i C5, medan "all outputs" alltid har varit aktiverat från början i tidigare versioner.

Postat

EZ Drummer > Mixer

Under spåren har du olika mikspår, alla skickas till EZ 1 som standard. Det finns nio kanaler i mixern, har jag för mig, och 8 EZ kanaler att skicka dem till. Hur som haver, skicka ut kagge på EZ 1, virvel på EZ 2 osv osv. I Cubasemixern sedan har du de olika EZ-spåren och så är det bara att lägga på effekterna där. På vänster sida av mixern har du ett gäng olika knappar för att dölja och visa olika typer av spår, där kan du dölja allt annat så att du bara har kvar rewirespåren(eller vad de heter, har inte programmet framför mig just nu) så är det lite mer överskådligt...

OneManBand (oregistrerad)
Postat

CLAES!!!!!!!!!!!!!!

TUUUUSEN TACK!!!! Började tappa hår!! Bokstavligen! Oj va roligt!! 🥰 GOD JUL O HA EN UNDERBAR FORTSÄTTNING!!

Tack du med Fertan!! Supersnällt av er killar! 🙂

M.v.h Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.