laxlaxlax Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Bakgrund och tes: Enligt en djupt inspelningskunnig vän har man benägenhet att släppa ut mer eller mindre luft på vänster eller höger sida av sin mun när man sjunger. Det kanske beror på hur man är van att använda sina muskler i käften, hur tungan och läpparna ligger. Ett enkelt sätt att mäta vilken sida man har sin läggning åt är att säga HARRRR som en pirat. Den sida man drar upp är den sida luften kommer ut och vid inspelning innebär det mer eller mindre luft. Vanligtvis mickar man upp sin käft framifrån men det kanske är dags att beakta höger-vänster-spektrumet också, om man vill kunna reglera mer eller mindre luft. Så, jag ber alla med lite experimentlusta att testa det här och hjälpa till att se om pirattricket stämmer. Stämmer det på alla, stämmer det på några, stämmer det på ingen? Vissa säger YARRRR. Inspirationsvideo om man har problem med piratljuden:
Dingbats Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 När jag säger HARRR så öppnar sig munnen helt rakt. Däremot när jag gör ett patetiskt försök till att le så glider vänster mungipa uppåt.
tordA Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 om jag stämmer in i detta så kanske grannarna stämmer mig.
SadamJR Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Kan det ha varit det här Elvis Presley var inne på när han drog upp ena sidan av överläppen?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.