Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Nu är det såhär att jag funderar på att köpa en mikrofon för studio- och scenbruk.

Således vill jag har en allround mikrofon som inte heller kostar skjortan (helst inte över 1000-lappen). Några förslag? Är JJlabs något att ha? Har hört en del negativt om dom. Samson? Shure? Ja, som sagt, jag vill gärna ha tips och råd.

Jag har tänkt använda den både till sång och uppmickning av förstärkare.

Jag har även en annan fundering... På min portastudio finns en hörlursutgång. Är det möjligt att införskaffa någon sorts "multikontakt" för att få in fler hörlurar när man spelar in ett helt band? Tycker att det borde finnas något sånt... Men jag vet inte. Om det finns, var finns den och vad kan den tänkas kosta?

Annons
Postat (redigerat)

1. En Shure SM57 kan vara bra att ha i fickan.

2. En splitkontakt för att koppla två lurar på hörlursuttagen kan du köpa i vilken teknikaffär du vill (AudioVideo/Elgiganten/Euronics/Expert/m.fl.).

Vill du koppla många lurar så köper du hellre en hörlursförstärkare för typ 8 hörlurar, så kan alla i bandet ställa volymen på sin hörlurarslyssning själva.

PS. Hörlursförstärkare kopplar du inte på hörlursutgången utan på Monitor out, Tape out eller något annat smidigt på portan.

Redigerat av vectro
Postat
1. En Shure SM57 kan vara bra att ha i fickan.

2. En splitkontakt för att koppla två lurar på hörlursuttagen kan du köpa i vilken teknikaffär du vill (AudioVideo/Elgiganten/Euronics/Expert/m.fl.).

Vill du koppla många lurar så köper du hellre en hörlursförstärkare för typ 8 hörlurar, så kan alla i bandet ställa volymen på sin hörlurarslyssning själva.

PS. Hörlursförstärkare kopplar du inte på hörlursutgången utan på Monitor out, Tape out eller något annat smidigt på portan.

Tack! Har funderat på en SM57. Men lämpar den sig verkligen till sång?

Postat

Lämpar sig, ja.

Finns det dyrare mikrofoner som är lämpade och låter mycket bättre, ja.

Postat
Lämpar sig, ja.

Finns det dyrare mikrofoner som är lämpade och låter mycket bättre, ja.

Att det finns mikrofoner som är både bättre och dyrare vet jag. Dock ser jag SM57 som ett bra och förnuftigt val. Måhända kan jag kanske lägga ut lite mer pengar och på det viset få en SM58 också. Men först ska jag räkna pengar...

Vad kan en hörlursförstärkare kosta tro? Skulle behöva ungefär 4 hörlursingångar. Alternativt två, de övriga två kan jag kanske köra genom en splitkontakt?

Postat
Vad kan en hörlursförstärkare kosta tro? Skulle behöva ungefär 4 hörlursingångar. Alternativt två, de övriga två kan jag kanske köra genom en splitkontakt?

Antar att du menar hörlursutgångar ;-)

Jag är i samma situation. Är lite elektronikkunnig och funderar på ett litet bygge med IC:n LM 386 - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=219858.htm

eller LM4808 - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=3854.htm

Om någon gjort det innan eller är intresserad att utbyta idéer så är det välkommet.

Postat

Antar att du menar hörlursutgångar ;-)

Jag är i samma situation. Är lite elektronikkunnig och funderar på ett litet bygge med IC:n LM 386 - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=219858.htm

eller LM4808 - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=3854.htm

Om någon gjort det innan eller är intresserad att utbyta idéer så är det välkommet.

Naturligtvis menar jag hörlursutgångar... Vet inte vilken del jag tänkte med när jag skrev detta.

Postat
Naturligtvis menar jag hörlursutgångar... Vet inte vilken del jag tänkte med när jag skrev detta.

Jamen, det är ju nästan logiskt iallafall... Man kopplar ju faktiskt in hörlurskablarna i förstärkaren, så det skulle kunna heta hörlursingångar.... 😄

Postat

Testa ADK A51e från musikborsen.se för 999:-

Den tror jag att jag ska köpa... Hört att dom flesta

tycker att ADK A51e är den bästa kondensator micken

av alla upp till ca: 3000:-

Men jag har har aldrig provat den så jag vet inte,

Men har en kompis som har en som låter kanon!

Postat

Jag har sökt genom hela nätet och måste säga att den mick som får de mest lyriska reviews är "RODE NT1A" ingen annan kommer i närheten när det gäller rekomendationer...vare sig i sverige...tyskland,england eller USA......

Jo förresten, det finns en mick som alla verkar tycka är bra för priset :studio projects B1 (studio ger den t.ex. 9 i betyg)...

Jag har ingen mick utan kollat runt med tanke på eget köp

Jag kommer att köpa en studio projects B1

shure 57 får också väldigt bra reviews men det är ju en liten annan typ av mick som inte riktar sig i första hand till oss studionördar...

lillprinsen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag hoppar in i denna tråd också känns lite onödigt att starta en ny o, köpråd för mickrofon även om mina behov inte är riktigt samma...

Jag ska köpa en ny mic till min hemmastudio. Micken ska användas till sång. Jag har inga värsting grejer och har tänkt att lägga en tuselapp... dom jag har kollat är:

Studio Projects B1 999:- jam

JJlabs C010B 795:- jam

ADK A51e 999:-

Nån som har nån av dom eller provat? vilken är bäst? eller finns det nån ännu bättre i samma prisklass?

Tack på förhand Christian

Redigerat av lillprinsen
Postat
Jag hoppar in i denna tråd också känns lite onödigt att starta en ny o, köpråd för mickrofon även om mina behov inte är riktigt samma...

Jag ska köpa en ny mic till min hemmastudio. Micken ska användas till sång. Jag har inga värsting grejer och har tänkt att lägga en tuselapp... dom jag har kollat är:

Studio Projects B1 999:- jam

JJlabs C010B 795:- jam

ADK A51e 999:-

Nån som har nån av dom eller provat? vilken är bäst? eller finns det nån ännu bättre i samma prisklass?

Tack på förhand Christian

Som sagt; massvis med trådar om man använder sökfunktionen... 😳

Personligen väljer jag B1 före alla andra i den prisklassen.

Postat
shure 57 får också väldigt bra reviews men det är ju en liten annan typ av mick som inte riktar sig i första hand till oss studionördar...

Du är farligt nära hädelse iom. detta uttalande. 😳

Shure SM57 återfinns i de flesta studios från de minsta till de absolut största.

ALLA borde ha minst 2.

Postat
Jag har ingen SM57 - och kommer definitivt inte att skaffa någon. Jag fick nog av sådana för flera år sedan och sålde de jag hade... SM58 kommer i samma kategori. Beta58 låter däremot mycket trevligare.

Som sagt, de flesta studios... inte alla.

Och visst låter Beta58:an bättre på vissa saker (har 4 st)

Men om jag skall ha min metalvirvel från helvetet eller dista sönder ett par gitarrsträngar så använder jag gärna en 57:a för att fånga upp dessa sköna ljud. 😳

Postat

Jag tycker att sm57:an fungerar alldeles utmärkt till vissa saker, dock inte om man är ute efter linjär frekvensåtergivning! 😳

Alla mikrofoner fyller sin funktion tycker jag så att säga att någon är dålig e nog lite fel.

Jag har en mik från Claes (nej inte du Claes) Ohlson som min kompis köpte som en ploj grej. Den heter Okay o kostade 200 spänn tror jag. Den har jag testat på många saker........har inte hittat nåt instrument ännu den passar för men skam den som ger sig! 😆

Postat
Jag tycker att sm57:an fungerar alldeles utmärkt till vissa saker, dock inte om man är ute efter linjär frekvensåtergivning! 😳

Alla mikrofoner fyller sin funktion tycker jag så att säga att någon är dålig e nog lite fel.

Jag har en mik från Claes (nej inte du Claes) Ohlson som min kompis köpte som en ploj grej. Den heter Okay o kostade 200 spänn tror jag. Den har jag testat på många saker........har inte hittat nåt instrument ännu den passar för men skam den som ger sig! 😆

SM57an har definitivt inte en linjär frekvensåtergivning men den är kanonbra iaf.

Spelar in både sång och gitarrer med den och får ett kalas resultat tycker jag =).

Postat

Vad kostar egentligen en SM57? Det finns ju massor av intressanta dynamiska alternativ, men det är alltid SM57 som nämns. Jag äger själv ett par, men det är inte mitt självklara val när jag vill ha en dynamisk mick. Här kommer förslag på andra dynamiska mickar att kolla in:

Beyer M88 - Riktigt bra på sång, blås och bastrumma

Beyer M201 - Virvel, hihat, gitarrstärkare, perkussion

Sennheiser MD421 - Sång, blås, gitarrstärkare, basstärkare, virvel och pukor

Sennheiser BF504/e604 - virvel & pukor, ibland gitarrstärkare

Electrovoice RE20 - Sång, basstärkare, bastrumma, gitarrstärkare

Postat

Grejjen med SM57 är att den är skitbra om man använder den vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Man måste tänka på att den är riktad som in åt tusan så man får verkligen vara petig när man placerar den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.