Muncken87 (oregistrerad) Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Hej Har börjat gilla lite med genren "nintendomusik" lite blip blop aktigt, så tänkte om det är nån som kanske gör musik i denna genre som kanske har lite tips på hur man ska börja. /Alex
amptek Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Hej Har börjat gilla lite med genren "nintendomusik" lite blip blop aktigt, så tänkte om det är nån som kanske gör musik i denna genre som kanske har lite tips på hur man ska börja. /Alex snacka med stoneyoung på detta forum.. enl mig kungen på bit musiken!
MacP Postat 24 december 2009 Postat 24 december 2009 Här har du hjärtat i C64 och Nintendomusiken. En demoversion men väldigt rolig och nostalgisk. http://refx.com/?lang=en&page=products...raSID/downloads GOD JUL
saverman Postat 24 december 2009 Postat 24 december 2009 P3 körde ett program som handlade om 8 bit-musik. Någon som kan dra sig till minnes vad det hette? Riktigt kunnig kille som varprogramledare så där tror jag att du kan hitta mycket inspiration. Programmen lär finnas i deras arkiv.
sadomachine (oregistrerad) Postat 24 december 2009 Postat 24 december 2009 P3 körde ett program som handlade om 8 bit-musik. Någon som kan dra sig till minnes vad det hette? Riktigt kunnig kille som varprogramledare så där tror jag att du kan hitta mycket inspiration. Programmen lär finnas i deras arkiv. Hette det inte Syntax error?
Pesek Postat 24 december 2009 Postat 24 december 2009 Chip kallas genren. Jag var helt fast i den för många år sedan(satt på Amiga 1200), gjorde lite eget men en kompis va den som var produktiv inom detta. Jag lyssnade mest och njöt :=) Trackerprogram är ultimat när det gäller detta, då du skriver kommandon direkt i fönstret för olika sjuka ljud. Fasttracker II är nog den mest kända trackern, men det har kommit många riktigt avancerade senare. Du har Renoise samt Madtracker, båda stöder vst plugins mm och även rewire. http://sv.wikipedia.org/wiki/Chipmusik
Lonian Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 (redigerat) Jag sysslar en del med spelaktig bitpop, men brukar blanda in andra instrument också. Det finns en uppsjö av olika VST pluggar du kan använda. Personligen använder jag FL-studio som musikprogram, men borde ju funka med vilket somhällst. Tips är att du lär dig uppbyggnaden av hur spel musik låter. Är det specifikt nintendo musik du är ute efter? Jag samplade av en hel del nintendo ljud för länge sedan och använde dem innan jag hittade VSTor. Redigerat 25 december 2009 av Lonian
Lonian Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Jag gjorde 2st videos här som du kan kika på hur man kan rippa av ljud och använda till att skapa bitpop http://www.youtube.com/watch?v=uEV6GRgsHxw http://www.youtube.com/watch?v=meJajdTPrkw
Carle Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Om du använder Reason kan jag bjuda på någon Reasonfil. Jag har pysslat med Bitpop vid sidan av Indiepopen i i snart fem år.
Carle Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Lonian. Kollade på början av din första film. Är det inte lite onödigt jobb att klippa ut allt och göra till samplingar när det är så pass lätta ljud att skruva fram?
Stoneyoung Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Rätt coola videos, men det känns ju fruktansvärt meckigt det där. Är väl lätt när man kan det:) Mina tips till en nybörjare blir Supersnabba Appegios och ljud med brus i.
Lonian Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Lonian. Kollade på början av din första film. Är det inte lite onödigt jobb att klippa ut allt och göra till samplingar när det är så pass lätta ljud att skruva fram? Det var sådär jag började. Visst det är simpla sågtands vågor osv. Men jag ville prova göra en identisk jorney to silius låt en gång i tiden och då kopierade jag nästan varje not för not och fick en ganska fin sample pack som jag sparat. Nu finns det Magical8bitplug som en VST för att få fram ännu bättre ljud. Den är gratis.. går att googla fram. Men i brist på annat, hör du någon tvspels låt med ett unikt ljud som inte innehåller massa andra ljud samtidigt så kan det vara bra att kunna rippa av den 🙂 Sedan leka med den ett tag och få fram något unikt.
saverman Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Hette det inte Syntax error? Så var det ja! Kikade lite snabbt men hittade inget om det på hemsidan.
Johnny Boi Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Jag spelar och skriver/arrar/proddar i ett bitpop-band (Liquid Ham). Vi har dock en ganska udda instrument-setup, så det är väl den som satt vårt sound (och som ni märker på modellerna så är det verkligen inte ett ortodoxt chip-sound: Commodore64 (egenkodat syntprogram i), Yamaha CS6X och DX7, MS2000, Casio SK-1, Theremin). Jag jobbar i Logic där jag skissar upp låtarna med quadraSID och Logics egna syntar, sedan översätter vi det till vår set-up. Trummor och percussion är en blandning av Ultrabeat, quadraSID och massa samplingar från t.ex. Sonic 2, något Amiga-spel och Commodore. Tycker folk har skrivit bra tips här redan. Magical8bit och quadraSID är fina sätt att börja. Jag började med genren genom att bara leka runt med den sistnämnda och det slutade med att jag gjorde en hel EP, som bara innehöll preset-ljud (hade nog nåt expansionspaket med extra presets också)! Här kan du lyssna på skiten. Samplingar från tv-spel är ju också guld att leka med, så det är värt lite letande på nätet efter sånt. Jag skulle vilja påstå att det svåra i bitpop är variation. Man kan ju alltid göra en überglad-melodi-oktavbas-låt, och såna låtar blir ju iofs oftast väldigt bra, men man vill kanske göra något annorlunda efter man har gjort tre sådana. Och i alla fall jag har svårt att se vad nästa steg är. Om man ser på Sonic 2-soundtracket finns ju t.o.m. en "jazz-låt" med walking (Casino Night) som ändå låter bit-poppig, men det känns som att det är svårt att komma på nåt sånt när man sitter och tänker "nu ska jag skriva en bitpop-låt". Lösningen tror jag bara är att jamma med ljuden i olika stilar, så guidar örat till vad som låter bra. Kan svaret vara att alla stilar låter bitpop bara man har bitpop-ljud? Kanske lite för simpelt.
everlastingrecords Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Hej, jag vill bara lägga till ett tips på plattform. Själv har jag gjort musik på Ninetendo Gameboy som plattform med LSDJ. LSDJ är en cartridge som du stoppar in som vilket spel som helst men vips så har du tillgång till en 4 kanalers tracker varav två är sinuskirvur och en är sågtand ocn den fjärde är brus. sågtandskanalen kan även anvädas för de samplade trummskiner som finns i trackern, en massa gamla klassiker som 808, 707 osv. Tyvärr så tror jag att mannen bakom produkten har lagt ner men det kan gå att få tag på begagnat.
SadamJR Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Här är några vstplugins som funkar bra i den här typen av musik. http://www.tweakbench.com/peach http://www.tweakbench.com/toad http://www.delamancha.co.uk/basic.htm http://www.delamancha.co.uk/miniSID.htm http://preromanbritain.com/ymvst/ http://freemusicsoftware.org/480
Leon Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Jag producerade chiptunemusik förut under namnet Eight BT: http://www.archive.org/details/kpu019 använde ett prog som hette jeskola buzz:) ah det var tider det.
kakelugn Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 kikain min Nintendo inspirerade myspace heheh http://www.myspace.com/andersekengren Gott nytt år
Carle Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Vet inte om någon kanske skrev det, men gör alla ljuden monofoniska.
Lonian Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 (redigerat) okej, här kommer en bitpop aktig låt jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=z8LRhTe9xCs tror jag använde mig av Impulse VST och quadraSID VST Köpte även en gameboykasett för några månader sedan med Nanoloop men fastnade inte riktigt för det programmet. Redigerat 28 december 2009 av Lonian
Leon Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 DU behöver dessa fina synteser: Basen = Sinus, Triangel Ackord = Square, Melodi = Saw, och Rytmsektionen= Noise Där har du din nes/c64 chip-ensemble Annars funkar= Vsterna Toad, Chip32, Etc...
Kaggie Postat 19 januari 2010 Postat 19 januari 2010 Brukar Andvända mig av FL studio och magical8bit vst pluggen och peach som också är en vst plugg. Tips på att börja är väll bara att leka på, sänk och höj volymerna på instrumenten och försök modulera ljudet tex pitch och andra sätt. :> Gå in på 8bitpeoples.com där finns en hel del att lyssna på och riktigt grym 8bitars konst med! Några favoriter : Anamanaguchi - Helix Nebula OCH tower of heaven soundtracket som är gjort av flashy goodness : http://www.youtube.com/watch?v=cYg6JEs_5C0 Mina låtar jag själv gjort : http://kaggen.newgrounds.com/audio/ ( de flesta chiptunesaktiga 8 bitars skit )
Unicron Postat 19 januari 2010 Postat 19 januari 2010 Jag spelar och skriver/arrar/proddar i ett bitpop-band (Liquid Ham). Vi har dock en ganska udda instrument-setup, så det är väl den som satt vårt sound (och som ni märker på modellerna så är det verkligen inte ett ortodoxt chip-sound: Commodore64 (egenkodat syntprogram i), Yamaha CS6X och DX7, MS2000, Casio SK-1, Theremin). Jag jobbar i Logic där jag skissar upp låtarna med quadraSID och Logics egna syntar, sedan översätter vi det till vår set-up. Trummor och percussion är en blandning av Ultrabeat, quadraSID och massa samplingar från t.ex. Sonic 2, något Amiga-spel och Commodore. Tycker folk har skrivit bra tips här redan. Magical8bit och quadraSID är fina sätt att börja. Jag började med genren genom att bara leka runt med den sistnämnda och det slutade med att jag gjorde en hel EP, som bara innehöll preset-ljud (hade nog nåt expansionspaket med extra presets också)! Här kan du lyssna på skiten. Samplingar från tv-spel är ju också guld att leka med, så det är värt lite letande på nätet efter sånt. Jag skulle vilja påstå att det svåra i bitpop är variation. Man kan ju alltid göra en überglad-melodi-oktavbas-låt, och såna låtar blir ju iofs oftast väldigt bra, men man vill kanske göra något annorlunda efter man har gjort tre sådana. Och i alla fall jag har svårt att se vad nästa steg är. Om man ser på Sonic 2-soundtracket finns ju t.o.m. en "jazz-låt" med walking (Casino Night) som ändå låter bit-poppig, men det känns som att det är svårt att komma på nåt sånt när man sitter och tänker "nu ska jag skriva en bitpop-låt". Lösningen tror jag bara är att jamma med ljuden i olika stilar, så guidar örat till vad som låter bra. Kan svaret vara att alla stilar låter bitpop bara man har bitpop-ljud? Kanske lite för simpelt. Haha det var kul att läsa igenom den här tråden! Hittade till och med ännu ett band man har rattat ljud åt genom åren. Kommer du ihåg när ni lirade på ett ställe i Hultsfred som hette Café Lumbus? Ni glömde eran snygga CCCP-mössa 😲
Johnny Boi Postat 19 januari 2010 Postat 19 januari 2010 Klart man kommer ihåg den goa källarklubben! Va, glömde vi en av rysslandsmössorna?! Shiet, det har vi ju inte ens märkt... Är det nån som har kvar den? Skulle ju vara bra om vi nån gång får för oss att köra gamla "scenklädseln". 😛
Unicron Postat 24 januari 2010 Postat 24 januari 2010 Klart man kommer ihåg den goa källarklubben! Va, glömde vi en av rysslandsmössorna?! Shiet, det har vi ju inte ens märkt... Är det nån som har kvar den? Skulle ju vara bra om vi nån gång får för oss att köra gamla "scenklädseln". 🙂 Haha yeah, sjukt kul setup ni hade iaf! haha ni gjorde ju det. Ingen aning, har inte rattat där på flera år nu. Man blir inte rik på idellt arbete tyvärr. Haha men det var iaf ett fint minne av er!
cakel9 Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 för äkta nintendomusik, kör famitracker till pc. LSDJ till gameboy är också bra
Traktor_Tomas Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 www.tweakbench.com de har en del nintendo vst instrument. helt gratis. +trummor o allt man behöver för att få rätta soundet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.