Jump to content
Annons

Sångljud, Varm & Mjuk diskant

Dadeln

Recommended Posts

Tja!

Jag håller just på att spela in sång hemma till min platta och jag har svårt att få till en fin diskant i sångljudet. Jag har ganska luftig röst o sjunger mycket i falsett, upplever att diskanten blir för hård och kall på nåt sätt.

prylarna jag använder:

mick: Röde NT1-A

preamp: Tube MP Studio V3

finns det nån plugg som e bra på att mjuka/värma till diskanten eller har det mest med mick, ,preamp och sångröst att göra..

är tacksam för lite tips!

/ daniel

Dela på andra sajter

Annons

Den micken får ju allt att låta ägg, en vass (inte kinavass, men vass) och plastig karaktär och enligt mej motsatsen

till varmt och mjukt som du beskriver.

Du får väl harva lite med eqn och se vad det går att göra

Dela på andra sajter

Det är ju viktigt hur du placerar dig i förhållande till micken också när du spelar in. Står man för nära betonas gärna diskanten för mycket. Testa 30-40 cm.

EDIT: Är det micken problemet sitter i som mietek säger, är det antingen deesser eller multibandskompressor som gäller. Jag föredrar multiband. Bypassa alla banden utom det högsta. Attack 0-10 ms och release 5-20 kanske. Sen får du leka med gränsfrekvensen för bandet och ratio/tresh.

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Det ÄR ju en färgad mick så detta är ju nödvändigtvis inte dåligt, men man är ju ganska begränsad i hur mycket man kan

försöka rädda toppen i efterhand. Då är det vettigare att kolla på vad man kan göra INNAN "tape".

Sitter i skrivande stund med en mix där sången är inspelad direkt till ljudkortet med kinamick där diskanten är ganska ful,

LA2A och antares mic modeller (världens bästa plugg, FU gubbar) gjorde stor skillnad.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Tja!

Jag håller just på att spela in sång hemma till min platta och jag har svårt att få till en fin diskant i sångljudet. Jag har ganska luftig röst o sjunger mycket i falsett, upplever att diskanten blir för hård och kall på nåt sätt.

prylarna jag använder:

preamp: Tube MP Studio V3

finns det nån plugg som e bra på att mjuka/värma till diskanten eller har det mest med mick, ,preamp och sångröst att göra..

är tacksam för lite tips!

/ daniel

Varning för flummigt inlägg..

Har själv samma haft problem. En dag var en av mina bästa vänner, en ljudingenjör från piteå på besök. Vi spelade in lite musik och han bad mig säga Harrrr! som en pirat. På den sidan man drar upp mungipan ska man peka med mikrofonen, där är det mindre diskant och luft. Har använt det några gånger sedan dess. Och tycke det funkar bra. Prova! Prova också att micka snett underifrån eller överifrån dig själv.

God jul iallafall!

Dela på andra sajter

Varning för flummigt inlägg..

Har själv samma haft problem. En dag var en av mina bästa vänner, en ljudingenjör från piteå på besök. Vi spelade in lite musik och han bad mig säga Harrrr! som en pirat. På den sidan man drar upp mungipan ska man peka med mikrofonen, där är det mindre diskant och luft. Har använt det några gånger sedan dess. Och tycke det funkar bra. Prova! Prova också att micka snett underifrån eller överifrån dig själv.

God jul iallafall!

Kul grej att testa men jag hänger inte med på vad man kan åstadkomma. Vad ger detta?

Dela på andra sajter

Kul grej att testa men jag hänger inte med på vad man kan åstadkomma. Vad ger detta?

Ja enligt honom så sticker luft ut mer åt det ena hållet av munnen än andra, beroende på åt vilket håll man HARRRRR-ar. ( eller i grund och botten hur man artikulerar med sina munmuskler ) Tonen är lika mycket i båda. Så vill man ha mer eller mindre luft i ljudet kan man micka på höger eller vänster sida av sin käft.

Testa, att HARRRRR-a på höger sida tycker jag känns obekvämt. Det stämde visst inte på alla, men han sa att jag är klart vänstervriden i var luften kommer.

Äh jag skapar en ny tråd så får vi undersöka det.

Dela på andra sajter

Ja enligt honom så sticker luft ut mer åt det ena hållet av munnen än andra, beroende på åt vilket håll man HARRRRR-ar. ( eller i grund och botten hur man artikulerar med sina munmuskler ) Tonen är lika mycket i båda. Så vill man ha mer eller mindre luft i ljudet kan man micka på höger eller vänster sida av sin käft.

Testa, att HARRRRR-a på höger sida tycker jag känns obekvämt. Det stämde visst inte på alla, men han sa att jag är klart vänstervriden i var luften kommer.

Äh jag skapar en ny tråd så får vi undersöka det.

Jag får testa så fort jag är hemma från jul- och nyårsfirandet. 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.