Jump to content
Annons

Om du kunde förändra världen.


SadamJR

Recommended Posts

Annons
  • Svar 153
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Utveckla, hur?

Jo, en tråd om hur man kan förändra världen till det bättre är en bra tråd för dem som tror att man kan göra det. De får något kreativt att pula med istället för något destruktivt och det brukar aldrig skada. Själv tror jag att allt är förutbestämt.

Men iofs kan man ju försöka ändra saker ändå, och går det att göra det...

så är ju det förutbestämt att de ska kunna ändras på.

Ändrar mig.

Jag är på!

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar att du sa att förr var det ännu värre vad gäller kvinnosynen och att man då kan säga att religionen var "feministisk". Vad jag då ville säga med min liknelse var att bara för att något är mindre dåligt än något annat, innebär inte att det är bra...

Givetvis inte. Men religionen är fortfarande feministisk i många avseenden. Problemet kan istället sägas, och då kanske framförallt i många muslimska delar av världen, vara att människor inte följer eller tolkar av politiska, ekonomiska och kulturella själ religionen så som den predikades i dess tidiga historia. Vilket av många islamister är en grundläggande idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis inte. Men religionen är fortfarande feministisk i många avseenden. Problemet kan istället sägas, och då kanske framförallt i många muslimska delar av världen, vara att människor inte följer eller tolkar av politiska, ekonomiska och kulturella själ religionen så som den predikades i dess tidiga historia. Vilket av många islamister är en grundläggande idé.

Förstår inte riktigt detta. Är problemet att man inte "tolkar" religionen så som den ursprungligen predikades, eller tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall vi ta disskusionen om frihet?

Maximerad lycka innebär ju att det finns vissa saker du idag kan göra som du inte kommer kunna göra i det samhället. Din "frihet" blir alltså begränsad. Helt ok om du vill ha det så. 🙂

Schysst!

Ta diskussionen om frihet om du vill. Lyssnar gärna.

Själv gillar jag inte teoretiska modeller och ser inget problem med båda sakerna samtidigt - frihet och styrning. Som att man bestämt att man inte får döda nån annan i sverige, den friheten begränsas jag gärna från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt detta. Är problemet att man inte "tolkar" religionen så som den ursprungligen predikades, eller tvärtom?

Om vi tar Islam. Så "tolkas" religionen inte så som den ursprungligen predikades. Religionen tolkas inte alls, här råder tolkningsförbud. De enda som har rätt att tolka, generellt sätt, är de religiösa ledarna. Vilka också kan ses som politiker som tex stor ayatollah i Iran. Till detta hör också att ca80% av alla muslimer inte talar arabiska - det enda språk koranen skall läsas på. Ithjihad kallas rätten till varje människas rätt till fri tolkning av texten, ithjihad förbjöds i ett konsensus av muslimska rättslärda kring 1000-talet.

Man tolkar alltså inte religionen så som den ursprungligen predikades och detta är problemet. I min "tolkning" av islam så står religionen för: rättvissa, jämlikhet, tolerans, förlåtelse och barmhärtighet, ett budskap som är tydligt i koranen.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skapar en synlig och allestädes närvarande GUD/ JEHOVA / ALLAH / BUDDHA

Denna ande tillåter inte några hycklande tolkare av dennes budskap. En rättvis men sträng ande.

Hon kommer att ta hand om alla krig, och endast tillåta de rättfärdiga krigen. Vem avgör det då tänker dumbo, jo GUD naturligtvis! Nu finns det bara en GUD allena så ingen kommer att ifrågasätta detta. Kommer förmodligen inte att behövas krigas heller eftersom de som vill kriga mot de rättfärdiga hastigt avlider i pest.

I sin oändliga godhet ser hon också till att svälten utrotas, inte genom manna från himlen utan mycket mer sofistikerat!

I sin oändliga visdom begåvar hon endast de som omhuldar sina barn, med barn, de andra blir utan.

Hon inför också ett konsekvenssystem där gott lönas med gott och ont med ont.

Typ, du mördar någon = Pest. Du dör.

Du skriver något elakt om mitt inlägg i denna tråd = feber en dag med tillhörande halsont i två dagar.

Du skriver något positivt och håller med mig = du får en positiv överraskning inom två veckor.

Näe, jag känner att det räcker nog med att skapa GUD så löser sig resten efterhand.

Tjing

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur Gud kommer att förhålla sig till dig, som har skapat henne?

Mången vill nog göra gällande att Gud genom sitt tillskapande av undertecknad har hamnat i en form av beroendeställning. Jag vill dock inte spekulera i denna fråga och på något sätt föregripa Konkurrensverkets undersökning. Kort kan jag bara säga att det skulle förvåna mig mycket om verket anser att jag bär fördelar jmf övriga mänskligheten.

Snarare tvärtom anser jag. Varje gång jag köper en ny Plug-in (RTAS) spekuleras det på Aftonbladets löpsedlar om inte Gud har sitt lilla finger med i spelet.

Så fort jag får till det med en snygg tjej....Gud? Nya kläder..Gud? Fan, det kan räcka att jag bara är lite uppåt på fikat så får jag gliringar från kollegorna...Ä dä Guud eller..?

För att inte tala om i somras, då min gräsmatta (tack vare kväve och kalk) blev grönare än grannarnas gräsmattor, oj vad det kacklades på den årliga kräftskivan i villaföreningen om det. Fyllesvinet i Älvsbyhuset (uppe vid kurvan) satt som en trasig cdskiva som hakat upp sig, och tjatade om min "Gudomliga" gräsmatta...

Till slut tröttnade jag och klappade till den jäveln så två av hans snusbruna tänder for ner i kräftspadet. Jag kände att jag var skyldig både Gud och mig det. Då tisslades det om att jag var favoriserad för att jag inte fick något straff av Gud. Men den jäveln förtjänade en smäll, punkt slut.

Faktum är att Gud belönade mig med livs levande svenska flodkräftor i min pool dagen efter! Gud lönar gott med gott. Men jag bad Gud förvarna nästa gång, för jäklars vad biten jag blev under morgondoppet. Var jag blev biten? Jag brukade bada naken. Inte numera dock. Fula syfilisliknande sår.

Så några fördelar kan jag inte se, snarare är det ett kors att bära, att vara Guds skapare. Men det är ett kors jag bär med stolthet, för jag är medveten om vilken insats jag gör för mänskligheten genom min gärning.

Nu kanske jag kom från ämnet, vad var egentligen din fråga, och på vilket sätt kan jag hjälpa dig?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag kom från ämnet, vad var egentligen din fråga, och på vilket sätt kan jag hjälpa dig?

/R

Hej guds sändebud! Jag tål inte att min granne Jerry Bladmyhr är så väl stöddig över sin nya verandasoffa i buxbom och skulle behöva tips på vedergällning. Det var likadant när de köpte dekorpartiet med sandslipade stenar förra året till sin trädgårdstomt. Min fru stannade inomhus med skammen över att vi inte hade dito. Och jag tycker det är för jämra elakt rent ut sagt att göra så mot henne! Vad ska jag göra?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Laxen!

Jag snackade med min "kompis med stort K", och det är inga problem. Du hade tydligen en upp på henne. Good guy!

En mycket ovanlig händelse kommer att tima på söndags morgon. En lokal jordbävning. Mycket lokal. Enligt säkra källor kommer endast en veranda med tillhörande möbler, och en yta med sandslipade trädgårdsstenar bli förstörd. Totalförstörd.

I gengäld uttalar du nedanstående fraser nio gånger under lördagkvällen, tillräckligt nykter för att uttala alla diftonger:

Confiteor Deo omnipotenti

nimis cogitatione, verbo et opere

mea culpa

orare pro me ad Dominum Deum nostrum

Amen

Måste erkänna att jag också alltid haft svårt för Bladmyhrs! Go get them Tiger!

R

Link to comment
Dela på andra sajter

I gengäld uttalar du nedanstående fraser nio gånger under lördagkvällen, tillräckligt nykter för att uttala alla diftonger:

Confiteor Deo omnipotenti

nimis cogitatione, verbo et opere

mea culpa

orare pro me ad Dominum Deum nostrum

Amen

Måste bara påpeka att det inte finns en enda diftong där.

3e2d4595-5490-4e7f-aca6-787bcb8b72e2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara påpeka att det inte finns en enda diftong där.

3e2d4595-5490-4e7f-aca6-787bcb8b72e2.jpg

Sedär, ännu en veranda som ska rivas!

Skämt åsido,

Confiteor

Deo

Cogitatione

Mea

har väl vokaler med olika klangfärg?

Der Groose Besserwisser

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär, ännu en veranda som ska rivas!

Skämt åsido,

Confiteor

Deo

Cogitatione

Mea

har väl vokaler med olika klangfärg?

De är inte diftonger för det, bara två vokaler efter varandra, eller hiatus som det heter med ett fint ord. I en diftong glider man från en ren vokal till en annan, som i "astronaut".

Link to comment
Dela på andra sajter

De är inte diftonger för det, bara två vokaler efter varandra, eller hiatus som det heter med ett fint ord. I en diftong glider man från en ren vokal till en annan, som i "astronaut".

Du menar att man i en diftong inte uttalar två olika vokalljud efter varandra utan ett enda sammanvuxet?

Deo är ju två helt olika vokalljud.

Naut är ju... ja, vad är det?

Ett enda vokalljud...

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

De är inte diftonger för det, bara två vokaler efter varandra, eller hiatus som det heter med ett fint ord. I en diftong glider man från en ren vokal till en annan, som i "astronaut".

Jättebra förklaring i Wikipedia om hiatus!! Tack för den.

Har du skrivit den själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mången vill nog göra gällande att Gud genom sitt tillskapande av undertecknad har hamnat i en form av beroendeställning. Jag vill dock inte spekulera i denna fråga och på något sätt föregripa Konkurrensverkets undersökning. Kort kan jag bara säga att det skulle förvåna mig mycket om verket anser att jag bär fördelar jmf övriga mänskligheten.

Snarare tvärtom anser jag. Varje gång jag köper en ny Plug-in (RTAS) spekuleras det på Aftonbladets löpsedlar om inte Gud har sitt lilla finger med i spelet.

Så fort jag får till det med en snygg tjej....Gud? Nya kläder..Gud? Fan, det kan räcka att jag bara är lite uppåt på fikat så får jag gliringar från kollegorna...Ä dä Guud eller..?

För att inte tala om i somras, då min gräsmatta (tack vare kväve och kalk) blev grönare än grannarnas gräsmattor, oj vad det kacklades på den årliga kräftskivan i villaföreningen om det. Fyllesvinet i Älvsbyhuset (uppe vid kurvan) satt som en trasig cdskiva som hakat upp sig, och tjatade om min "Gudomliga" gräsmatta...

Till slut tröttnade jag och klappade till den jäveln så två av hans snusbruna tänder for ner i kräftspadet. Jag kände att jag var skyldig både Gud och mig det. Då tisslades det om att jag var favoriserad för att jag inte fick något straff av Gud. Men den jäveln förtjänade en smäll, punkt slut.

Faktum är att Gud belönade mig med livs levande svenska flodkräftor i min pool dagen efter! Gud lönar gott med gott. Men jag bad Gud förvarna nästa gång, för jäklars vad biten jag blev under morgondoppet. Var jag blev biten? Jag brukade bada naken. Inte numera dock. Fula syfilisliknande sår.

Så några fördelar kan jag inte se, snarare är det ett kors att bära, att vara Guds skapare. Men det är ett kors jag bär med stolthet, för jag är medveten om vilken insats jag gör för mänskligheten genom min gärning.

Nu kanske jag kom från ämnet, vad var egentligen din fråga, och på vilket sätt kan jag hjälpa dig?

/R

Du kan inte hjälpa mig, och knappast heller dig själv. Herregud, vi har skapat ett monster.

Link to comment
Dela på andra sajter

är din tolkning mer rätt än någon annans rent objektivt?

Verkligen inte, en tolkning är aldrig mer rätt än någon annan. Däremot kan man försöka se viken tolkning som är den vanligaste bland de som tolkar och har tolkat tidigare och dra en slutsatts om vilken tolkning som är och var den vanligaste och därmed hitta kärnan i och om vad religionen står för. I det fallet kommer nog min tolkning ganska nära "sanningen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...