Jump to content
Annons

Om du kunde förändra världen.


SadamJR

Recommended Posts

Annons
  • Svar 153
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tänk om man kunde slippa religion i vardagen. Krigen skulle decimeras BIG DEAL, många kvinnor och barn hade haft ett MYCKET drägligare liv.

Religion gynnar i stort sett endast män — och det är knappast något "bra" för världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag hade sett till så att alla individer börjar tänka själv helt och hållet. Då hade man kunnat bibehålla både religion och kapitalism utan dess negativa effekt det har idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man kunde slippa religion i vardagen. Krigen skulle decimeras BIG DEAL, många kvinnor och barn hade haft ett MYCKET drägligare liv.

Religion gynnar i stort sett endast män — och det är knappast något "bra" för världen.

Fan Valle, är det inte dags att ge sig på VIDEOVÅLDET eller nåt annat nu ☺️ ?

...

Jag vill ha en ny snowracer, ett ritblock och badskum. Sen är världen perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man kunde slippa religion i vardagen. Krigen skulle decimeras BIG DEAL, många kvinnor och barn hade haft ett MYCKET drägligare liv.

Religion gynnar i stort sett endast män — och det är knappast något "bra" för världen.

Jag tycker religion eller någon form av andlighet behövs a la grande och sörjer att det inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle kunna förändra världen skulle inte USA få lägga sig i varenda jävla krig, för det skulle inte finnas några.

Fred, oförstörd miljö och alla är rika som svin och handlar allt de vill.

Vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du är ju bara för jävla ball, Bozo!

Definiera "perfekt"!

Tack?

Valle, du behöver gå en kurs eller iaf läsa en bok om religionspsykologi för att förstå vad religion är och vilka dess grundläggande funktioner är för människan. Sådana uttalanden du gör bevisar endast en stor okunskap inom ämnet. Jag kan rekommendera flera böcker om du är intresserad och då handlar det inte om någon Jesus-är-guds-son-frälsaren-skitsnack utan ren vetenskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta sammanhanget och utifrån en personlig definition; något som inte önskas förändras och som inte heller kan förändras till det bättre.

Jag tycker att du är en läskig person som anser att en värld där krig brinner och kvinnor kränks är en värld som du inte önskar förändra, och/eller som du anser inte kan förändras till det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du är en läskig person som anser att en värld där krig brinner och kvinnor kränks är en värld som du inte önskar förändra, och/eller som du anser inte kan förändras till det bättre.

Det perfekta med världen är inte vad som sker utan förutsättningen att det som sker kan ske dvs att vi har ett fritt val (eller iaf upplevelsen av att vi har ett fritt val) att göra vad vi vill. Självklart vill jag förändra krig, alltså situationen, men därmed förändrar jag inte världens gång, krig kommer att uppstå igen och igen eftersom människor väljer att föra krig. Enda sättet att förändra detta blir alltså att redusera vårar vilja, vilket vore fruktansvärt. Jag lever hellre fri i en värld där konflikter kan uppstå (och också lösas) än som en slav i en värld av evig fred.

Religion! Många kulturer gynnar fler män än kvinnor, sant. De flesta religioner predikar jämställdhet i synnerhet om man tar hänsyn till i vilka miljöer religionen har uppståt i och hur kvinnosynen då såg ut. Då framstår tex Islam som en mycket feministisk religion. Även kristendomens tidiga historia präglas av ett stark feministisk tankesätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion! Många kulturer gynnar fler män än kvinnor, sant. De flesta religioner predikar jämställdhet i synnerhet om man tar hänsyn till i vilka miljöer religionen har uppståt i och hur kvinnosynen då såg ut. Då framstår tex Islam som en mycket feministisk religion. Även kristendomens tidiga historia präglas av ett stark feministisk tankesätt.

fast är inte det där lite som att säga att stalin var en väldigt god man, bara för att han inte var riktigt lika illa som hitler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det perfekta med världen är inte vad som sker utan förutsättningen att det som sker kan ske dvs att vi har ett fritt val (eller iaf upplevelsen av att vi har ett fritt val) att göra vad vi vill. Självklart vill jag förändra krig, alltså situationen, men därmed förändrar jag inte världens gång, krig kommer att uppstå igen och igen eftersom människor väljer att föra krig. Enda sättet att förändra detta blir alltså att redusera vårar vilja, vilket vore fruktansvärt. Jag lever hellre fri i en värld där konflikter kan uppstå (och också lösas) än som en slav i en värld av evig fred.

Är inte det där ett väl teoretiskt och pragmatiskt sätt att se på frihet?

Ska vi gå på den linjen ( teoretisk ), så ser jag hellre ett samhälle där lyckan är maximerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det perfekta med världen är inte vad som sker utan förutsättningen att det som sker kan ske dvs att vi har ett fritt val (eller iaf upplevelsen av att vi har ett fritt val) att göra vad vi vill. Självklart vill jag förändra krig, alltså situationen, men därmed förändrar jag inte världens gång, krig kommer att uppstå igen och igen eftersom människor väljer att föra krig. Enda sättet att förändra detta blir alltså att redusera vårar vilja, vilket vore fruktansvärt. Jag lever hellre fri i en värld där konflikter kan uppstå (och också lösas) än som en slav i en värld av evig fred.

Religion! Många kulturer gynnar fler män än kvinnor, sant. De flesta religioner predikar jämställdhet i synnerhet om man tar hänsyn till i vilka miljöer religionen har uppståt i och hur kvinnosynen då såg ut. Då framstår tex Islam som en mycket feministisk religion. Även kristendomens tidiga historia präglas av ett stark feministisk tankesätt.

Intressant detta att du alltid dyker upp och gör dig obekväm i mina trådar. Kan inte låta bli att undra över din syn på uttrycket "den bästa av världar", att allting är så bra som det kan vara. Detta har diskuterats av stora filosofer som Leibniz och Pangloss.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast är inte det där lite som att säga att stalin var en väldigt god man, bara för att han inte var riktigt lika illa som hitler?

Utveckla gärna din jämförelse. 🙂 Religionen i sig är inte ond, få religioner predikar ondska. Utifrån våran syn på hur en kultur bör vara så kan vissa kulturer uppfattas som felaktiga i vissa avseenden, tex. dess kvinnosyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det där ett väl teoretiskt och pragmatiskt sätt att se på frihet?

Ska vi gå på den linjen ( teoretisk ), så ser jag hellre ett samhälle där lyckan är maximerad.

Skall vi ta disskusionen om frihet?

Maximerad lycka innebär ju att det finns vissa saker du idag kan göra som du inte kommer kunna göra i det samhället. Din "frihet" blir alltså begränsad. Helt ok om du vill ha det så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta att du alltid dyker upp och gör dig obekväm i mina trådar. Kan inte låta bli att undra över din syn på uttrycket "den bästa av världar", att allting är så bra som det kan vara. Detta har diskuterats av stora filosofer som Leibniz och Pangloss.

Denna världen är den bästa av världar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utveckla gärna din jämförelse. 🙂 Religionen i sig är inte ond, få religioner predikar ondska. Utifrån våran syn på hur en kultur bör vara så kan vissa kulturer uppfattas som felaktiga i vissa avseenden, tex. dess kvinnosyn.

Jo jag menar att du sa att förr var det ännu värre vad gäller kvinnosynen och att man då kan säga att religionen var "feministisk". Vad jag då ville säga med min liknelse var att bara för att något är mindre dåligt än något annat, innebär inte att det är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...