Jump to content
Annons

Automatisera tempoändring i Reason?

Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan. Jag har ett jobb där jag ska göra covers på 2 st musikallåtar och har bestämt mig för att programmera mestadels i Reason. Men problemet ligger i att det sker 2 st tempoändringar i en låt och det vore såklart guld värt att kunna programmera om tempot vid de tillfällena. Någon som har någon aning om detta är möjligt och isåfall hur man gör?

MVH//Kenny

Dela på andra sajter

Annons

Du kan tyvärr inte göra tempoändringar i Reason.

Lösningen är att koppla ReWire till en sequencer med automatisering av tempot.

Köp en beggad Cubase SL eller SX 1 och ställ med Tempo Track. 🙂

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Hmm jag e mest orolig för mitt ram minne hur mycket roll den nu spelar in gällande rewire.

2,66 Ghz P4

512 DDR

120 Gig HD

det funkar

har 1,33 ghz och 512 MB ram. Har kört 150 kanaler i rewre med cubase/reason

Dela på andra sajter

Hmm jag e mest orolig för mitt ram minne hur mycket roll den nu spelar in gällande rewire.

2,66 Ghz P4

512 DDR

120 Gig HD

Borde funka, beroende på hur tungt projektet blir förstås.

Kör du massor av NN-XT laddade med dyra stråkar blir det kanske segt.

Men jag skulle satsa på mer ram om jag vore som du, Reason flyter otroligt mkt bättre sedan jag fläskade på med mer minne. 🙂

Dela på andra sajter

Ajajaj. Det är ju Musikal så hela skiten består ju mestadels av samplingar. Ush.

Hmm finns det någon smart lösning på detta mån tro? Vill ju inte lägga ner timtals arbete som till slut ska gå åt helvete. Plus att jag får stryk om jag kommer med en tom brännskiva 🙂

Dela på andra sajter

Med 512 MB RAM tar det en bra stund att ladda in en låt med mängder av stora samplingar. Men när du väl fått upp den i Reason brukar det inte vara något större problem att jobba ändå.

(med Dr. Albans röst) Jag säger "Kör på"!

Dela på andra sajter

öh? om du markerar området du vill ändra i resaon, högerklickar pch väljer "scale tempo" så kan du göra tempoändringar.

Visst man får flytta lite på partierna så att dem

inte "smälter ihop" men så himla jobbigt är det inte

//johan

Dela på andra sajter

öh? om du markerar området du vill ändra i resaon, högerklickar pch väljer "scale tempo" så kan du göra tempoändringar.

//johan

Jag tror han syftar på när tempot ändras (bpm alltså) i en låt,

till exempel en glidning.

Detta fixar inte Reason.

Att använda scale så som du beskriver ger inte samma effekt som tempo track i Cubase.

edit: förtydligande.

Redigerat av Dumb Dan
Dela på andra sajter

//johan

Jag tror han syftar på när tempot ändras (bpm alltså) i en låt,

till exempel en glidning.

Detta fixar inte Reason.

Att använda scale så som du beskriver ger inte samma effekt som tempo track i Cubase.

edit: förtydligande.

Ja jag vet att man inte ändra bpm med scale tempo, men det verkar på addic som han bara ska sequensa låtarna i reason. Och vill du bara ha lite simpla tempoändringar lite här och var så testa att göra som jag beskrev.

sorry om jag var lite otydlig:)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.