besa72 Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Jag har länge kört med ett Soundblaster Audigy 2 kort och har i nuläget ingen möjlighet att byta så jag undanbeder mig "köp det här istället" kommentarerna. Jag har alltid kört med ASIO Full duplex eftersom jag vill kunna spela och lyssna samtidigt. Nu har jag upptäckt att man kan ha mycket roligt med pluggar om man kör på ASIO Creative, eftersom latencyn med Full duplex blir för lång. Sången kan jag till exempel få reverb på direkt vi VST pluggar om jag klickar i monitorknappen på spåret, men när jag sedan spelat in får jag klicka bort monitorn igen för att höra vad jag spelat in. Men det mest irriterande är att jag hör mig själv "i två" när jag kör direkt med monitorn. Jag hör förmodligen mig själv via line in och sedan hur jag låter i monitorn. En kompis har ett Steinberg CI2 och där finns en ratt där man kan välja om man vill höra input, mix eller "output" (vet inte vad det heter). Nu till frågorna: 1. Vad använder ni andra? Full duplex eller inte duplex. För med full duplex funkar väl inte monitor knappen? 2. Problemet med att jag hör både insignalen och monitorsignalen. Finns det någon inställning som gör att man bara hör monitorsignalen? 3. Om jag vill spela gitarr med dist via ex GuitarRigpluggen och samtidigt sjunga med en vanlig reverbplugg på ett annat spår, vad behöver jag för ljudkort då? Funkar ex ett M-Audio Delta Audiophile 2496? 4. Jag kan välja mellan ASIO Creative, ASIO multimedia och två andra ASIO som heter någon med Soudblaster och några siffror (har det på en annan dator så jag kan inte kolla det just nu). ASIO Creative ger ingen märkbar latency men det gör de andra. Skall jag köra med ASIO Creative, eller skall jag prova något av de andra alternativen och greja med inställningarna för att få det att funka? Det jag tänker här är att kanske några av problemen ovan försvinner om jag väljer en annan drivrutin.
DieHard (oregistrerad) Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Du ska självklar köra med asiodrivrutinerna för allra minsta latens som är möjligt. Duplex finns det ingen anledning använda sig av alls.
laxlaxlax Postat 22 december 2009 Postat 22 december 2009 Testa också att använda drivrutinerna från asio4all.com. Tycker de funkar bäst ( lägst latency ) på audigy-kort.
Claes Holmerup Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Om det finns en ASIO-driver för just det ljudkort man använder, så är det som regel bäst att använda den - och inte de mer generella Multimedia-varianterna. Om det inte funkar bra eller om det inte finns riktiga ASIO-drivers till ljudkortet, så är ASIO4ALL som sagt ett alternativ. Nackdelen med att använda det till ett ljudkort som det finns riktiga drivrutiner till, är att om det finns vissa specialfunktioner i ljudkortet, så kan ASIO4ALL inte hantera dem, medan den specifika ASIO-drivern för kortet förstås har alla funktioner tillgängliga.
jockmic Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 ...Nu har jag upptäckt att man kan ha mycket roligt med pluggar om man kör på ASIO Creative, eftersom latencyn med Full duplex blir för lång. Sången kan jag till exempel få reverb på direkt vi VST pluggar om jag klickar i monitorknappen på spåret, men när jag sedan spelat in får jag klicka bort monitorn igen för att höra vad jag spelat in. Men det mest irriterande är att jag hör mig själv "i två" när jag kör direkt med monitorn. Jag hör förmodligen mig själv via line in och sedan hur jag låter i monitorn. En kompis har ett Steinberg CI2 och där finns en ratt där man kan välja om man vill höra input, mix eller "output" (vet inte vad det heter).... Det här måste väl vara ett problem med att du har monitoring på även i mjukvaran/drivisen för kortet. Jag föredrar att ha monitoringen direkt från kortet för att slippa latencyn (det du kallar reverb). Monitoring är ju rätt bra att ha på i Cubase tex för att kunna ställa rätt nivå för signalen. Lösningen är då att ställa kanalens utgång till "No bus" medans du spelar in. /Jocke
Limpan Postat 23 december 2009 Postat 23 december 2009 Full duplex betyder att du kan spela in och upp samtidigt, och det är självklart så på alla nya ljudkort du köper nu. Den ASIO-drivrutinen avsedd för ditt kort (Creative ASIO) har förstås full duplex också.. Den drivrutinen som heter "ASIO full duplex" är bara en generell drivrutin som inte är anpassad till just ditt ljudkort, och du kan som sagt inte få någon vettig latency med detta val. Använd avsedd asio-drivrutin för ditt ljudkort, och läs på om ljudkortets funktioner för direct monitoring så ska det nog lösa sig! =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.