Jump to content
Annons

Mic för 2500-3000 kr


BBenjaminz (oregistrerad)

Recommended Posts

BBenjaminz (oregistrerad)

Kan nån ge mig tips på en mikrofon för ca 2500-3000 kr ?!

Sedan har jag en fråga om Studio Projects TB1. Är den nånting o ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror mycket på vad du är ute efter för något...

Ett par förslag är Oktava MK319, Line Audio Design SM6i och GoldenAge TC1 (som jag tycker bättre om, än Studio Projects TB1).

Det är alltid en smaksak, men du kan hämta smakprov på ett gäng olika mickar på min testsite. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det beror mycket på vad du är ute efter för något...

Ett par förslag är Oktava MK319, Line Audio Design SM6i och GoldenAge TC1 (som jag tycker bättre om, än Studio Projects TB1).

Det är alltid en smaksak, men du kan hämta smakprov på ett gäng olika mickar på min testsite. 🤪

Jag undrar verkligen vad folk har för kärlek till Oktava. När jag precis hade köpt min Studio Projects TB1 så testade jag och en polare att spela in både sång och akustisk gitarr med en MXL (kommer ej ihåg modell) en Oktava 219 och TB1an. Värt att nämna är att kompisen verkligen gillar Oktava och var grymt nöjd med den.

På alla inspelningar var vi helt överens om att TB1an smiskade både Oktavan och MXL:en med hästlängder. Oktavan var snäppet bättre än MXL:en och landade på en andra plats men jag gillade verkligen inte ljudet. Jämfört med TB1an så lät den grynigt, kornigt och allmänt överdrivet mellanregister. Jag har ju hunnit förbättra min studioakustik (och inspelningsteknik) sedan denna test ägde rum så jag kanske skulle tycka annorlunda idag men ända sedan den testen har jag liksom aldrig ens tittat åt Oktava.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar verkligen vad folk har för kärlek till Oktava. När jag precis hade köpt min Studio Projects TB1 så testade jag och en polare att spela in både sång och akustisk gitarr med en MXL (kommer ej ihåg modell) en Oktava 219 och TB1an. Värt att nämna är att kompisen verkligen gillar Oktava och var grymt nöjd med den.

På alla inspelningar var vi helt överens om att TB1an smiskade både Oktavan och MXL:en med hästlängder. Oktavan var snäppet bättre än MXL:en och landade på en andra plats men jag gillade verkligen inte ljudet. Jämfört med TB1an så lät den grynigt, kornigt och allmänt överdrivet mellanregister. Jag har ju hunnit förbättra min studioakustik (och inspelningsteknik) sedan denna test ägde rum så jag kanske skulle tycka annorlunda idag men ända sedan den testen har jag liksom aldrig ens tittat åt Oktava.

Oktava har ju mer än en mikrofonmodell... 🤪

MK219 har en väldigt kraftig mid, medan MK319 har ett mer balanserat sound, som skiljer sig från de vanligaste diskanthöjda kinesiska mickarna. MK219 kan bli mycket bra på t ex saxofon och kanske virvelkagge, men till sång och akustisk gitarr är det mer tveksamt enligt min smak...

Mitt inlägg var kanske lite otydligt. Jag tycker alltså att GoldenAge TC1 låter bättre än Studio Projects TB1 (jag syftade alltså inte på att den var bättre än alla jag nämnde) - men som jag också sade, så är det alltid en smaksak. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Är det någon som hat testat T-Bone SCT2000? Eller andra modeller från samma märke?

En kompis meddelar att dom är jättebra.

MEN - jag är mycket tveksam.

Men det finns kanske nån som HAR testat och jämfört olika micar.

//PG

Har för mig att Claes håller på att samla ihop till en test av lite T-Bone mikrofoner. Själv har jag inte testat eller hört något från T-Bone sortimentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Claes håller på att samla ihop till en test av lite T-Bone mikrofoner. Själv har jag inte testat eller hört något från T-Bone sortimentet.

Nej - inte ännu, men jag har tänkt fråga Thomann om jag kan få låna ett gäng mickar vid lämpligt tillfälle...

Det är Thomanns eget "märke", så de är identiska med många andra kinesiska OEM-mickar. Frågan är bara vilken fabrik de kommer från. Är det 797 Beijing, så är det stor chans att de är bra, men om det är Soundking, är det mindre chans...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nej - inte ännu, men jag har tänkt fråga Thomann om jag kan få låna ett gäng mickar vid lämpligt tillfälle...

Det är Thomanns eget "märke", så de är identiska med många andra kinesiska OEM-mickar. Frågan är bara vilken fabrik de kommer från. Är det 797 Beijing, så är det stor chans att de är bra, men om det är Soundking, är det mindre chans...

Hej Claes:

Fick du svar från Thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes:

Fick du svar från Thomann?

Jag har inte frågat ännu, men kommer att göra det när det börjar bli dags med nästa omgång inspelningar. Tiden ska räcka till så mycket, så det kommer att dröja ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en svensk tillverkare som heter Line Audio.deras SM6:a har jag hört bra om.

Absolut! Det är fina och neutrala mickar med en annan approach än det traditionella stora membranet i sångmickar. Jag gillar den inte till min egen röst (måste förmodligen ha lite kraftigare färgning för att trivas någorlunda med min egen röst... 🙂 ), men på andras röster och mycket annat tycker jag att den funkar mycket bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - inte ännu, men jag har tänkt fråga Thomann om jag kan få låna ett gäng mickar vid lämpligt tillfälle...

Det är Thomanns eget "märke", så de är identiska med många andra kinesiska OEM-mickar. Frågan är bara vilken fabrik de kommer från. Är det 797 Beijing, så är det stor chans att de är bra, men om det är Soundking, är det mindre chans...

Hmm, jag vart nyfiken där. Hur menar du nu?

Alltså, det där med att det här Soundking (tillverkare?) är sämre än den häringa 797 Bejing (också tillverkare?)

Givetvis någonting jag förmodligen missat. Som vanligt 🙂

Upplys mig 🙂

/CHAE

Edit: hajade iofs nu. Läste för snabbt 😄 Men ändå intressant att höra varför den ena är bättre än den andre s a s

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån ge mig tips på en mikrofon för ca 2500-3000 kr ?!

Sedan har jag en fråga om Studio Projects TB1. Är den nånting o ha?

Ett annat förslag är att om du kan, så långa gärna hem ett gäng och testa själv. Av egen erfarenhet vet jag att det är man kommer fram till vad som passar en bäst. Om det sedan står Oktava, Studio Projects eller ngt annat kanske SM7 så är väl det ingen större deal eller?

Det där handlar, som många här redan skrivit, om hur man upplever ljudet, om vad man ska ha den till (bara sång eller som allroundmik osv).

SP TB1 har jag bara hört på tjejröst i goda vänners"stora studio" men då lät den kalas. Men det är å andra sidan min uppfattning.

Återigen; om det är möjlig, ta hem och testa dig fram.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde NT2-A är väldigt mycket mick för pengarna. Ej jobbig kinadiskant.

http://www.thomann.de/se/rode_nt2a.htm

Eller en Dolly till superpris

http://jam.se/produkt/Mikrofon-och-tillb./...-antal!.jam

Jag har bägge dessa, renast ljud har nog NT2-A, Dollyn färgar nog mer, kanske lite roligare på ak gitarr, det är ju en smaksak som Claes brukar skriva. Dollyn ger starkare utsignal, men brusar också ganska mycket mer.

Fick av en bekant som varit värsta gurun inom ljudteknik veta att Dollyn är väldigt känslig för stötar mm. Man ska akta sig för att slå av och på fantommatningen, det mår de inte bra av, hellre låta den stå på över en hel natt om man ska använda den dan efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag vart nyfiken där. Hur menar du nu?

Alltså, det där med att det här Soundking (tillverkare?) är sämre än den häringa 797 Bejing (också tillverkare?)

Givetvis någonting jag förmodligen missat. Som vanligt 😉

Upplys mig 😳

/CHAE

Edit: hajade iofs nu. Läste för snabbt 😉 Men ändå intressant att höra varför den ena är bättre än den andre s a s

Det finns ju ett antal kinesiska mikrofonfabriker som tillverkar alla dessa OEM-mickar som förekommer runtom i världen under femtielva olika namn. OEM innebär att köparen får valfritt "märke" tryckt på fabrikens standardmikrofoner, kartonger manualer etc, om de köper in tillräckligt många. Det finns många som gör det, som t ex Thomann med sitt t.bone, GoldenAge med sitt GA Project, JAM med sitt JJLabs, Luthman med sitt TSM, för att nämna några få.

Olika fabriker har gjort olika bra konstruktioner, så det är inte lätt att veta - och de som köper från Soundking kanske inte direkt skryter med ursprunget, medan de som köper från 797Beijng kan ha mer självförtroende, eftersom de håller högre standard på sin tillverkning och kvalitetskontroll. De billigaste tar förstås alltid de komponenter som är billigast på marknaden för stunden, medan de dyrare är mer nogräknade och använder komponenter med högre kvalitet. I tillverkningsledet tittar man på småpengar - och det gör ändå stor skillnad eftersom det handlar om enorma kvantiteter.

Ett annat problem man har i Kina, är att det är ovanligt med fast anställda montörer i OEM-fabrikerna. De brukar komma från landsbygden till fabriken, jobba typ ett halvår i en sweatshop nästan dygnet runt och sedan åker de hem igen i några månader och ersätts av nya arbetare. Det innebär att det kan vara stor skillnad på monteringskvaliteten också, eftersom alla förstås är väldigt okvalificerade i början, innan de har lärt sig alla detaljer.

Det är många riktiga märken som tillverkas i Kina också - men då är det hårt specificerat med hur konstruktionen ska se ut, exakt komponentval, hård kvalitetskontroll etc. Mickarna blir förstås dyrare än fabrikernas standard OEM-modeller, men de är också klart bättre kvalitetsmässigt. Exempel på sådana är Studio Projects, Sontronics, MXL och ADK.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar med kommentar tills trådskaparen svarat på vad den ska användas till. 😉

Det är nog en och annan som lägger in en sån här mickfråga, för att sen aldrig mer skriva. Han kanske aldrig tänkt på att man använder mikrofoner till olika saker? Eller också har han insett att han är mer intresserad av knyppling. Eller ostkrokar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog en och annan som lägger in en sån här mickfråga, för att sen aldrig mer skriva. Han kanske aldrig tänkt på att man använder mikrofoner till olika saker? Eller också har han insett att han är mer intresserad av knyppling. Eller ostkrokar.

...eller om hur man mikar upp knypplande personer. Eller ostkrokar som någon tuggar på. Eller ostkrokar som ligger still. De låter ju iofs inte så mycket, men ändå... 😛

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...