Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Använder aldrig noter. Isåfall är det gehör, logiskt tänkande.

Redigerat av Gäst
Postat

Jag kan läsa/skriva noter hjälpligt,

men det är ganska onödigt i den musiken

jag håller på med,

så jag, Björn och Benny skiter i det... 🙁

Mvh

B

Postat

Jag använder det när jag vill skriva ner nån låtidé eller spela piano efter noter.

På jobbet har jag ett notblock att ta till när melodier poppar upp i huvudet. Då är det bra att skriva ner dem för senare bruk.

Postat
  Burnie sa:
så jag, Björn och Benny skiter i det... 🙂

Mvh

B

Menar du ABBA Björn & Benny eller är det några i ditt band som också

heter Björn & Benny ? 😕

Postat
  spaceman sa:
Menar du ABBA Björn & Benny eller är det några i ditt band som också

heter Björn & Benny ? 🙂

He he, nä jag menade ABBA pojkarna....

....försökte skoja till det lite 😕

Mvh

Björn (inte Ulvaeus)

pme (oregistrerad)
Postat

Jag önskar mitt gehör var så bra att jag kunde strunta i noter.

Postat

A joke: How do you stop a guitarist? Put some sheet music in front of him!

How do you stop a pianist? Take away his sheet music!

pme, med bra gehör kan du skriva noter utan att ha ett instrument i närheten. Sen kan andra spela den när inte du är i närheten, tex öva på sina stämmopr inför ett rep, som du har mailat till dom. Det är bara ett hjälpmedel.

Postat
  pme sa:
Jag önskar mitt gehör var så bra att jag kunde strunta i noter.

Antingen så är gehör att man kan träffa rätt på rätt ton osv,

och det kan man öva upp. Om du menar att gehör innebär att man

kan minnas melodier ungefär som att plugga ramsor, texter osv

så är det nog svårare för dom flesta att komma ihåg. Särskillt om

det är ett flertal man vill komma ihåg. Och i rätt tonart.

Postat

Hej!

När jag sätter stämmor (både för blandad kör och mans/damkör) blir det så här:

50% gehör och logisk tänkande

50% notskrift (analogt d v s för hand)

/CHAE

Postat

Har nåt slags rudimentär notförståelse sen jag spelade klarinett och piano på typ mellanstadiet. Men det är lite som att tyda chiffer för mig, har aldrig förstått hur man gör för att få flyt i läsandet/skrivandet. Numera spelar jag mest gitarr och bas, och då på gehör. Tabbar kan jag naturligtvis, men ofta tycker jag det är lättare att ta ut låtar på gehör och eventuellt "fuska" lite med tabben för svårare partier/detaljer.

Följdfråga till er som kan; hur lång tid tog det innan ni blev såpass bra att ni kunde sätta er och spela ett okänt stycke hyfsat efter noter?

Jag funderar lite på att lära mig, men tycker som många andra att det är evinnerligt tråkigt och ganska motigt, lite som att börja om från början. Är det värt besväret? Är det en stor fördel om man t.ex. siktar på att bli studiogitarrist/basist?

/Andreas

Postat
  Burnie sa:
Björn och Benny skiter i det... 🙂

Mvh

B

jodå Björn och Benny använder noter fast de hyr in kompetensen.Jag tror inte Benny spelade musiken till Kristina från Dufvemåla på piano och orkestern tog ut det på gehör.

DieHard (oregistrerad)
Postat
  ake sa:
jodå Björn och Benny använder noter fast de hyr in kompetensen.Jag tror inte Benny spelade musiken till Kristina från Dufvemåla på piano och orkestern tog ut det på gehör.

Ja men de har ju ett antal mille så de har råd med lyxen att låta någon annan sköta den biten. 🙂

Postat (redigerat)
  YogSothoth sa:
Följdfråga till er som kan; hur lång tid tog det innan ni blev såpass bra att ni kunde sätta er och spela ett okänt stycke hyfsat efter noter?

/Andreas

Det tog c:a 6 mån (men då var det tämligen taffligt men det flöt på).

CHAE

Kul nick och ett väldans bra namn 🙂

Redigerat av CHAE
Postat

Visst kan jag köra Finale om situationen kräver det. En kompgitarrist kan säkerligen klara sig med ackordsanalysen, men du vill inte spela in ett stråkarr med en kvartett som saknar noter.

Postat

Gehör till 100%. Spelade piano en gång i tiden(6-7bast) men förstod inte poängen med noter när man kunde lyssna och spela av skiten. Man hör ju när det låter illa, tyckte jag. Så har inte använt noter någon gång i mitt producerande. Däremot kan jag spela en del ackord på gitarr men jag vet inte hur de ser ut på papper 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.