Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja, som rubriken antyder så är jag nyfiken på hur många det

finns på forumet som kan noter och även använder detta i

sitt musikskapande eller i arrangemang ?

Själv så håller jag på att lära mig mer om notskrift. Grunderna

kan jag, men det finns ju så mycket mer att lära. Har för detta

ändamål införskaffat Sibelius 6 som är alldeles förträffligt tillsammans

med export/import med Pro Tools. Avid gick och köpte upp Sibelius

för en tid sedan.

Är det någon mer som använder Sibelius eller Finale ?

Redigerat av spaceman
Annons
Postat

Kanske vore läge för tidningen Studio att ha en avdelning som

lär ut åtminstone grunderna i notskrift och tex gitarr-tabulaturer.

Det är beroendeframkallande och lärorikt när man väl börjat... 😄

Dom flesta DAW:ar har ju en notfunktion idag.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Försökte lära mig själv noter för flera år sen men gav upp. Det var för tråkigt helt enkelt.

Postat

Jag kan det, det är praktiskt att kunna skriva ner nåt om det kniper. Framför allt praktiskt att kunna läsa. Men jag har bara använt det på allvar till skolarbeten. Då har jag använt Lilypond.

Postat

Jag lärde mig noter en gång i tiden, när jag lärde mig spela blockflöjt, altflöjt och sedan klarinett - så visst kan jag läsa noter, men jag använder aldrig noter när jag spelar eller skapar musik. Om jag har noter till en låt jag vill spela, så klinkar jag mig mödosamt fram tills jag har lärt mig hur det ska vara - och spelar sedan på gehör i stället.

Postat

Både läser och skriver noter hyfsat. Har haft stor nytta av det när jag suttit vid pianot och kommit på något och inte orkar gå ner och slå på datorn och börja klicka (har aldrig fått inspelningsfunktionen att funka bra). Men när jag väl sitter vid datorn och skriver så är det i Sibelius.

Postat

Är usel på noter. Kunde hyfsat en gång i tiden, men det har fallit ur. Skriver jag nåt blir det ackordanalys, men jag är ärligt talat rätt usel på det också.

Postat

Jag tycker att score-funktion borde vara obligatoriskt i alla musikprogram, och det är därför Reason sjunker rejält i mina ögon.

Editering med den där j-a pianoroll är fullständigt värdelöst.

Postat
Jag tycker att score-funktion borde vara obligatoriskt i alla musikprogram, och det är därför Reason sjunker rejält i mina ögon.

Det borde Propparna känna till. Kanske det kommer i Reason 5 eller Record 2 i framtiden.

Postat

Kan inte noter, så använder de inte.

Kör allt på gehör. Försökte lära mig noter en gång, men var bara irriterande.

Postat (redigerat)

jag lärde mig grunderna på gymnasiet och fick sitta och pula lite i sibelius men mjaa.. det var inte riktigt min grej tror jag. och ser inte hur det ska vara nödvändigt för mitt musikskapande. Jag skulle säga att jag kan "tyda" dom flesta noter. men absolut inte läsa och spela efter dom 🙂

EDIT: och skriva egna skulle jag nog bara tycka var drygt 🙂

Redigerat av berra_-
maart (oregistrerad)
Postat

jag både läser och skriver noter. Använder det mycket när jag skriver egna låtar eller ska lära mig nya melodier. För mig går det mycket snabbare och säkrare än att motsvarande på gehör.

Har använt mig av både Finale och Sibelius. I skolan kör vi Finale så därför blir det mest det.

Postat

I symfoniorkestern är det alltid noter som gäller när jag spelar fagott. Arrar om lite, när det fattas nåt instrument eller så.

Har kört Sibelius i många år, inte så mycket på sistonde dock. Skrev en del plugins som är med fortfarande i 6-an, så jag nämns i manualen. Avdelningen saker att vara stolt för kanske. ;-)

// Gunnar

Postat
Jadu... noter lärde jag mig i grundskolan.

Är ett krav från STIM att kunna visa upp dem på begäran, sa de till mig.

Inget krav från STIM, däremot kan det vara bra ifall man vill förlägga

sin musik på ett musikförlag som sedan andra musiker ska tolka & dylikt.

Vissa förlag har det som krav annars blir man inte förlagd.

Då finns det på pränt såattsäga, både när det gäller det upphovsmässiga osv.

Postat

Jo jag kan läsa och skriva noter. Det har sina poänger.

Vi har en "liggare" i replokalen där vår keyboardist mycket flitigt (not-)skriver ner (nästan) alla ideer vi jammar på. Sånt man glömmer annars till "nästa gång om tre veckor". Sedär - svinbra med noter. Ett alternativ till detta är förstås att med nån enkel manick spela in repen/jammet. Men fan - oldschool fan.

tjing

Postat
I symfoniorkestern är det alltid noter som gäller när jag spelar fagott. Arrar om lite, när det fattas nåt instrument eller så.

Har kört Sibelius i många år, inte så mycket på sistonde dock. Skrev en del plugins som är med fortfarande i 6-an, så jag nämns i manualen. Avdelningen saker att vara stolt för kanske. ;-)

// Gunnar

Kul, vad är det för plugins ?

Är det plugins som går att ladda hem från Sibelius sajten eller kommer dom

med by default vid en vanlig installation ?

Ska kolla efter Gunnar i manualen, vilken sida i den tryckta manualen står

du omnämd ?

Postat

Använder finale när det behövs. i annat fall är det mest utan.

Håller på med mycket folkmusik, och där SKA noterna bara betraktas med ett "ungefär"...

Postat

Fick lära mig spela efter noter när jag började lira bas på mellanstadiet. Efter att fått traggla "En sjöman älskar havets våg" (ensam! på bas!) och sedan fått ett löfte (som jag tolkade som ett hot) om ansamblespel med ngn gitarrist med 'poplåtar' så gav jag upp det.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Fick lära mig spela efter noter när jag började lira bas på mellanstadiet. Efter att fått traggla "En sjöman älskar havets våg" (ensam! på bas!) och sedan fått ett löfte (som jag tolkade som ett hot) om ansamblespel med ngn gitarrist med 'poplåtar' så gav jag upp det.

Jo men var det noterna som fick dig ge upp eller att behöva spela något så uselt som "En sjöman älskar havets våg"? 😛 Eller både och? Eller är det därför som du lirar gitarr? Får rysningar när du ser en bas och tänker tillbaka? 🙂

Postat

Vanesak! Du kan göra exakt samma saker med pianoroll/keyedit/matrix-editorn som i en vanlig score-edit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.