Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Känns som att jag inte använder mitt ljudkort fullt ut eftersom jag inte vet vad alla grejer gör. Skulle vara schyst om någon kunde tala om vad saker betyder, för jag hör ingen skillnad när jag vrider på en del grejer.

Vad är skllnaden på Sync Status int och Ext? När skall man använda vilket?

Mer exakt vad gör "Direct Monitor"? Jag kan välja mellan Main, S/PDIF och Off. Det finns också en ratt som styr "leveln" till den och en Mono on-knapp. Fattar att det på något sett har med utljudet att göra, men hur?

Vad är skillnaden på S/PDIF Coaxial och Optical och vilket använder man till vad?

På framsidan finns det rca-in och utgångar och sen precis under något som jag tror är till för vinylspelare eller liknande. Båda sitter under texten S/PDIF. Vad kopplar man in eller ut här?

"Till vad använder jag Midi-out?"

Tack. Kopiera gärna frågan och klistra in ovanför ert svar så det blir lättare att överskåda.

Annons
Postat (redigerat)

Vad är skllnaden på Sync Status int och Ext? När skall man använda vilket?

Internal sync eller External sync. Sålänge du inte har en extern klocka att synka mot ska den stå på Internal (int)

Mer exakt vad gör "Direct Monitor"? Jag kan välja mellan Main, S/PDIF och Off. Det finns också en ratt som styr "leveln" till den och en Mono on-knapp. Fattar att det på något sett har med utljudet att göra, men hur?

Direct monitor tappar av signalen från ingångarna och skickar dem direkt antingen till main out eller s/pdif. Direkt-lyssning alltså, för att slippa latency-problemet. Kör du mjukvaru-lyssning så ska du dock ha den på off om du inte vill ha dubbelt upp så att säga... Ratten som styr leveln bestämmar alltså hur mycket av signalen från ingångarna du vill ha ut i utgångarna.

Vad är skillnaden på S/PDIF Coaxial och Optical och vilket använder man till vad?

Har du något inkopplad digitalt så väljer du antagligen här om den är inkopplad via coax-kabel eller optisk kabel...

På framsidan finns det rca-in och utgångar och sen precis under något som jag tror är till för vinylspelare eller liknande. Båda sitter under texten S/PDIF. Vad kopplar man in eller ut här?

S/PDIF är en digital standard, här kan du koppla saker t.ex en preamp som har en digital S/PDIF utgång.

"Till vad använder jag Midi-out?"

För att styra externa syntar t.ex

Redigerat av Limpan
Postat

Tack för mycket bra svar. Jag vet att jag är slö som inte tokläste manualen. Skall läsa mer någon annan stans om att styra externa syntar, verkar kul.

Men tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.