Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade en installations cd med Ableton Lite 5 (gammal idag) som jag fick till mitt Focusrite ljudkort för några år sedan. Är hemma sjuk och hade inget för mig och beslutade för att testa programmet, sitter annars vid Cubase SX3 och har tänkte på ableton men inte orkat pröva osv. Men ack så sjukt mycket man har missat!! Sitter nu efter 15 min och inser redan potentialen i denna programvara, det är ju precis det här jag har letat efter. Ett schysst program för midiproduktioner och samplingar, känner mig som en idiot när jag trilskats med Cubase alla dessa å när det här har funnits!

Annons
Postat
Hittade en installations cd med Ableton Lite 5 (gammal idag) som jag fick till mitt Focusrite ljudkort för några år sedan. Är hemma sjuk och hade inget för mig och beslutade för att testa programmet, sitter annars vid Cubase SX3 och har tänkte på ableton men inte orkat pröva osv. Men ack så sjukt mycket man har missat!! Sitter nu efter 15 min och inser redan potentialen i denna programvara, det är ju precis det här jag har letat efter. Ett schysst program för midiproduktioner och samplingar, känner mig som en idiot när jag trilskats med Cubase alla dessa å när det här har funnits!

Helt klart ett bra låtskrivarprogram. Man kan jobba riktigt snabbt, utan att behöva tappa sina idéer under tiden man fipplar med mjukvaran.

• 2 veckor senare...
Postat

Har cubase 4 och funderar på att byta eftersom jag tycker att cubase är krångligt och tungjobbat. Har tänkt på Ableton Live och Cakewalk Sonar. Kan ni som gillar Ableton Live tala om för mig varför jag ska välja det istället för något av de andra?

Tack på förhand.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Fick med en mindre version av Ableton Live för en 5 år sen. Fanns ingen direkt manual då med. Jag tyckte allt bara var snurrigt och ganska obegripligt jämfört med Cubase. Fattade knappt hur man laddade pluggar. 😎

Postat (redigerat)

Ableton 8 Live är grymt snabbt och kreativiteten fullkomligt flödar när man arbetar med loopar men ungefär som problem tornar upp sig för många i Cubase tycker jag att Ableton's soundbrowser och grafiska presentation av pluggar är så grymt efterbliven att man retar ihjäl sig och då faller lite av det briljanta upplägget.. men jag tror att de nya kontrollytorna från AKAI och Novation kan råda bot på många irritationer och kortakommanden på dessa punkter.

Redigerat av Lundin
Postat
Ableton's soundbrowser och grafiska presentation av pluggar är så grymt efterbliven att man retar ihjäl sig och då faller lite av det briljanta upplägget..

Jag tycker tvärt om. Tycker att det ser stil-rent och okomplicerat ut. När jag började använda Ableton för ca, 4år sedan så var tyckte jag dom första veckorna att det såg ut som nått hemma-kodat program. Idag älskar jag layouten och skulle inte vilja byta ut den emot någon plottrig , analogliknande grafisk plattform.

Tror att många duckar för Ableton tack vare att programmet skiljer sig så mycket emot andra. Både utseendemässigt och skillnaderna i arbetsflödet.

Postat
Fick med en mindre version av Ableton Live för en 5 år sen. Fanns ingen direkt manual då med. Jag tyckte allt bara var snurrigt och ganska obegripligt jämfört med Cubase. Fattade knappt hur man laddade pluggar. 😳

Fattade knappt?! Finns väl inget enklare! Du är väl för gammal. 😆

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Oj, gamle farbror Guitar Nilsson försvarade en DAW, vad konstigt allt blev nu...., men det var nog bara på skoj.

😳

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja självklart var det på skoj. Slår vad att Nilsson inte ens visste vad Live var. Han ville nog bara igen på mig för gammal ost då jag kallat honom mer eller mindre för gammal stöt som inte begriper sig på datorer och DAW 😑

Postat

Jag känner som Diehard med Live. Har någon liteversion på datorn. Öppnade det en gång, stängde ner, fick en uppgradering, öppnade igen och stängde ner 😑 Samma sak med Reason, fast med skillnaden att jag förstod programmet och kunde göra musik i det och har använt det någon gång på skoj. Nä, ett upplägg som påminner om det analoga sättet att jobba är det bästa för mig.

MVH

Anders

Postat
Har cubase 4 och funderar på att byta eftersom jag tycker att cubase är krångligt och tungjobbat. Har tänkt på Ableton Live och Cakewalk Sonar. Kan ni som gillar Ableton Live tala om för mig varför jag ska välja det istället för något av de andra?

Tack på förhand.

som någon redan nämt är det snabbjobbat och underlättar arbetsflödet. drag n' drop är det som gäller, riktigt smidigt!

fokuserar på kreativiteten och byggstenarna i din musik. det bästa är att testa det.

se till att kolla på abletons egna videos på youtube för att lättare greppa live's koncept.

om man ska försöka jämföra kan man säga att reasons gränssnitt fokuserar mest på racket. i cubase och logic ligger fokus på tidslinjen.

i live kan du enkelt välja mellan att jobba kring tidslinjen (arrangement view) eller kring "byggstenarna" (session view)

hoppas det gav nåt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.