Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har ni något tips om hur man kan skärma en mikrofonsladd från radiofrekvenser? Det är en XLR till tele-sladd jag har...

I min hemstudio kör jag givetvis en XLR till XLR-sladd från mikrofon till mixerbord, men det är när jag är ute och spelar in ljud som jag använder en sån sladd. Jag har en billighetslösning som innebär att jag har en minidisc-inspelare som är kopplad till en mikrofonförstärkare (som var en byggsats 😛), som sen är kopplad mot min mikrofonsladd.. Det är en sniklösning jag vet, men kom gärna med andra förslag än att jag ska köpa en helhetslösning...

Problemet är alltså att det lätt kommer in radiokanaler när jag spelar in. Jag bor nära en mast, så det gör inte saken bättre. Frågan är alltså om det finns något material som jag kan skärma sladden med? Eller kan det vara så att sladden är sliten så att jag bör köpa en ny (kan det överhuvudtaget ha med saken att göra..? det är ju inte glapp i den eller så)? Att det inte är förstärkaren som tar emot radiosignalerna, det vet jag eftersom när jag drar ur mikrofonsladden så försvinner radiostörningen...

Jag gissar på att det inte är är så lätt att bygga om mikrofonförstärkaren för att ta emot en balanserad xlr-signal dock..?

Tips mottages gärna..

/Daniel

Annons
Postat

Olika mikrofoner kan också vara olika känsliga mot radiostörningar, så det är inte helt lätt att komma på en lösning. Kanske något trixande med DI-boxar...?

Det kan förstås också vara hemmabygget som är boven i dramat. När du kopplar in kabeln, så blir kabeln den antenn som preampen behöver för att ta emot radio... 😠

Postat

Jag köpte lösvikts miksladd till gitarren på Musikbörsen som verkligen är tyst och bra. Den har ingen vanlig flätad skärm i stället är höljet, eller det inre höljet nån sorts kolkabel liknade den man har till tändstift på en del bilmotorer. Den har två vanliga ledare plus en blank kabel som ligger an mot kolkabeln så det går att löda.

Kan verkligen rekomenderas om man kör hårt med fuzzar och distar. Eller tysta påfältetinspelningar.

Postat

Tack för svaren och tipsen!

DI-boxar... Hmm, problemet är att min mikförstärkare tar emot obalanserad signal, så jag skulle behöva göra om den så att den tog emot en balanserad signal istället. Men jag vet inte om det ens är möjligt?

En faradays bur låter iofs ganska skoj att bygga.. frågan är om det funkar? 😉

Guitar Nilsson: En sån kabel kanske kunde lösa det hela. Ska kika på om jag kan få tag i något liknande häromkring..

Postat

Angående faradays bur .. iofs, jag såg att bilar fungerar tydligen som sådana. Kanske kan kolla om det är mindre störningar i min bil? Isåfall kanske det kunde fungera att göra någon låda och stoppa in minidiscen och förstärkaren där i.. 😉

Postat (redigerat)
En faradays bur låter iofs ganska skoj att bygga.. frågan är om det funkar? 😮

Jadå, det funkar. Det är enkel fysik. Det som skärmar vanliga sladdar bygger också på faradays bur. Och är också anledningen till att vi har metallcase runt våra ljudenheter, inte trä.

Av samma anledning klär man insidan av väggarna i elektriska träorglar från sextiotalet med aluminiumfolie. De elektromagnetiska fält du inte vill ha stoppas av elektronerna i metallen.

EDIT: Det vore ju inte svårt för dig att testa att ta en låda, klä den som en julklapp med aluminiumfolie, jorda och kasta in alla dina saker i den.

Redigerat av laxlaxlax
Postat (redigerat)

Min gissning är att det är din mickstärkare som är orsaken. Signalen vidare till minidiscen är på rätt hög nivå så där borde det inte störa så mycket. Signalen in till mickstärkaren är dock mycket känslig. Radio kan också leta sig in via höljet eller genom kontakter.

Börja med att gå igenom jordningarna. Se till att de inuti förstärkaren ansluts till en genemsam punkt. Glöm inte att jorda höljet till mikrofonförstärkaren ordentligt. Är höljet i plast, limma på aluminiumfolie och löd ihop med jord. Vanlig skärmad sladd borde sen fungera utmärkt, du borde inte behöva något speciellt där.

Löd sen in små avkopplingskondensatorer på in- och utgångarna till mickstärkaren. Sladden till mikrofonen fungerar som en antenn och tar upp radiosignalerna. Rätta stället att ta bort dem är innan de går in i stärkaren. Jag brukar ta vad jag hittar, sådär 100nf keramiska skivkondensatorer verkar vara lagom ( på just den här punkten är jag extremt ovetenskaplig ) . Koppla mellan signalledaren och jord, så nära ingången i lådan som möjligt. Syftet är att kortsluta bort radiosignalerna innan de går in i stärkaren. Sätt gärna en konding i xlr-kontakten till micken också.

Neutrik har för övrigt särskilda kontakter med såna här avstörningskondingar redan på plats. Kostar dock en peng och kan vara lite svåra att få tag på.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Okej, så antagligen ligger problemet i att jag har en plastlåda runt förstärkaren... Ska försöka mig på klä den i aluminium och jorda den till att börja med.

Jag är inte helt säker på vad som menas med "Löd sen in små avkopplingskondensatorer på in- och utgångarna till mickstärkaren", närmare förklaring mottages tacksamt!

Är mycket tacksam för svaren och tipsen jag fått!

/Daniel

Postat
Hej, har ni något tips om hur man kan skärma en mikrofonsladd från radiofrekvenser? Det är en XLR till tele-sladd jag har...

I min hemstudio kör jag givetvis en XLR till XLR-sladd från mikrofon till mixerbord, men det är när jag är ute och spelar in ljud som jag använder en sån sladd. Jag har en billighetslösning som innebär att jag har en minidisc-inspelare som är kopplad till en mikrofonförstärkare (som var en byggsats 😐), som sen är kopplad mot min mikrofonsladd.. Det är en sniklösning jag vet, men kom gärna med andra förslag än att jag ska köpa en helhetslösning...

Problemet är alltså att det lätt kommer in radiokanaler när jag spelar in. Jag bor nära en mast, så det gör inte saken bättre. Frågan är alltså om det finns något material som jag kan skärma sladden med? Eller kan det vara så att sladden är sliten så att jag bör köpa en ny (kan det överhuvudtaget ha med saken att göra..? det är ju inte glapp i den eller så)? Att det inte är förstärkaren som tar emot radiosignalerna, det vet jag eftersom när jag drar ur mikrofonsladden så försvinner radiostörningen...

Jag gissar på att det inte är är så lätt att bygga om mikrofonförstärkaren för att ta emot en balanserad xlr-signal dock..?

Tips mottages gärna..

/Daniel

Här hittade jag en massa nyttigt!

http://www.bluejeanscable.com/articles/humrejection.htm

Har själv radio i mina högtalare dygnet runt, samt mobiltelefonstörningar ibland. Obalanserade kablar................har ingen balanserad ut på mitt ljudkort.

Postat (redigerat)

Fattar vad som menas med kondensatorerna nu, läste lite snabbt förut.

Men räcker det med en styck var på in och utgångarna? Ska jag ha kondensatorer på 9v-matningen också? Både på jord och på signal?

Redigerat av D Vibe
  • 2 veckor senare...
Postat

Har nu byggt en liten faradays bur 🙂 .. bäst resultat fick jag om jag lindade mikrofonsladden runt boxen och satte mikrofonen mot aluminiumen. Ska fixa några kondingar sen också när jag får tid och ork 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.