Jump to content
Annons

Recommended Posts

Steffeboy (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Jag håller på att spela in sången via en kondensatormic i Cubase, och fick

höra att det finns någon form av Limiter?? som gör att sångljudet ligger inom en viss gräns, varken för högt eller lågt.

Jag har svårt för att sjunga in låten i samma ljudvolym.

Kan man ladda ner något sådant program eller har Cubase nåt som håller koll på

ljudnivån.

Annons
Steffeboy (oregistrerad)
Postat

Var finns den kompressorn? Kallas det något annat i Cubase, har nämligen inte hittat det i manualen.

• 3 veckor senare...
Postat
Hallå!

Jag håller på att spela in sången via en kondensatormic i Cubase, och fick

höra att det finns någon form av Limiter?? som gör att sångljudet ligger inom en viss gräns, varken för högt eller lågt.

Jag har svårt för att sjunga in låten i samma ljudvolym.

Kan man ladda ner något sådant program eller har Cubase nåt som håller koll på

ljudnivån.

Jag skulle nästan vilja påstå att dom som finns att få tag i är ren skit jämfört med om du har en stationär .. (iallafall dom jag provat)..

Sätter du limitern/kompressorn på lite över normal, dvs hög kompression, så blir ju rösten helt konstig tycker jag .

Ljudet blir fladdrigt om man kör för hårt med cubase egna kompressor/limiter.

nån som håller med ?

Jag skulle gärna vilja ha en fin kompressor i mjukvaruversion som gör att rösten blir jämn, men jag har inte hittat nån som duger ordentligt!

/Perrra

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag skulle gärna vilja ha en fin kompressor i mjukvaruversion som gör att rösten blir jämn, men jag har inte hittat nån som duger ordentligt!

Waves C1 såklart!

Eller Ultrafunk.

Postat
Var finns den kompressorn? Kallas det något annat i Cubase, har nämligen inte hittat det i manualen.

Gå in på Majkens förträffliga sida om Cubase: http://www.majken.se/cubase/, klicka på "Kapitel" och på "Dynamics" längst ner så står det om kompressorn där. I manualen heter avsnittet "Dynamics" och finns under "Audio effects".

Ett gammalt tips när du sen använder kompressorn; kopiera sångspåret och gör två exakt likadana...komprimera tufft på det ena spåret och sparsamt på det andra...det s k "Motown"-tricket...pröva dig fram och lyssna...

/Jan Olof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.