Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag och mitt band spelar in lite material i studion lite då och då, och då använder vi oss utav Logic som finns där. Dock vill jag kunna sitta och mixa lite här hemma också, dock har jag ingen Mac-dator, utan endast en PC.

Jag tror det är rätt osannolikt att man skulle kunna köra Logic på en PC (går det att göra så?), men det jag undrar är; finns det något sätt att mixa saker som blivit inspelade i Logic i Protools?

Tack på förhand!

Annons
Postat
Hej!

Jag och mitt band spelar in lite material i studion lite då och då, och då använder vi oss utav Logic som finns där. Dock vill jag kunna sitta och mixa lite här hemma också, dock har jag ingen Mac-dator, utan endast en PC.

Jag tror det är rätt osannolikt att man skulle kunna köra Logic på en PC (går det att göra så?), men det jag undrar är; finns det något sätt att mixa saker som blivit inspelade i Logic i Protools?

Tack på förhand!

Du kan köra hackintosh, (tror inte de e speciellt lagligt men jag vet inte säkert) Du installerar Mac OSX på en PC.

Alternativt, är det ganska lätt att bounca ut alla spår som du har i projektet i Logic och bara stoppa in dem i Pro Tools.

Om du tänker på alla plugins och inställningar samt synthar så går det mig veteligen inte.

Alltså bara bouncade ljudspår (wav aiff etc.)

Postat

Jodå, bounca alla spår separat och se till att dom har samma längd dvs. från låtens början till låtens slut. Välj lämpligt format på ljudfilerna. Sedan är det bara att importera in dom i valfritt program hemma.

/Johan

Postat
Du kan köra hackintosh, (tror inte de e speciellt lagligt men jag vet inte säkert) Du installerar Mac OSX på en PC.

Alternativt, är det ganska lätt att bounca ut alla spår som du har i projektet i Logic och bara stoppa in dem i Pro Tools.

Om du tänker på alla plugins och inställningar samt synthar så går det mig veteligen inte.

Alltså bara bouncade ljudspår (wav aiff etc.)

Det där med hackintosh lät intressant. Kan du förklara lite mer? 😆

Tack för hjälpen båda två!

Postat
Hej!

Tack på förhand!

Det ska finnas en export funktion som sätter ihop och exporterar alla regioner till flera lika långa spår. Du kan göra så och sen importera ljudfilerna i pro tools. Så kan du mixa hemma.

Postat
Det ska finnas en export funktion som sätter ihop och exporterar alla regioner till flera lika långa spår. Du kan göra så och sen importera ljudfilerna i pro tools. Så kan du mixa hemma.

Underbart, tackar! Vet du lite mer exakt vad den exportfunktionen heter? Tack för hjälpen!

• 2 veckor senare...
Flundran (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Underbart, tackar! Vet du lite mer exakt vad den exportfunktionen heter? Tack för hjälpen!

Den här YouTube-videon visar olika sätt att exportera från Logic.

Min första tanke var att exportera Logic-sessionen till en OMF-fil. I ProTools väljer du sedan "Import Session Data" och pekar på OMF-filen du skapat med LogicPro. Fördelen med detta är att sessionen i ProTools kommer mer att likna Logic-sessionen och regioner kommer att ligga likadant som i den ursprungliga Logic-sessionen. Eventuella klipp i regioner, panoreringar och annat bör också följa med då.

/F

Redigerat av Flundran
Postat

Min första tanke var att exportera Logic-sessionen till en OMF-fil. I ProTools väljer du sedan "Import Session Data" och pekar på OMF-filen du skapat med LogicPro. Fördelen med detta är att sessionen i ProTools kommer mer att likna Logic-sessionen och regioner kommer att ligga likadant som i den ursprungliga Logic-sessionen. Eventuella klipp i regioner, panoreringar och annat bör också följa med då.

/F

OMG, tack, du är för underbar. Du har räddat mig. Kan man säga, hehe. Tack så jättemycket för hjälpen!

MVH

F

Postat

/F

Titt på tusan! Har aldrig haft någon användning för OMF någonsin förens nu. Tackar för tipset! Vet du möjligtvis om det funkar omvänt? Att man exporterar en pro-tools session som OMF och importerar denna i logic?

Postat (redigerat)

För att kunna hantera OMF filer i Pro Tools behövs Digitranslator.

Den kostar ca 5000kr.

AVID/Digidesign tog fram formatet om jag inte minns fel, och till skillnad från Logic och Cubase vill digidesign att du betalar 5000kr då.

Fantastiskt eller hur?

NOT!

Redigerat av cRiTza

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.