Steffeboy (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Hallå! Jag håller på att spela in sången via en kondensatormic i Cubase, och fick höra att det finns någon form av Limiter?? som gör att sångljudet ligger inom en viss gräns, varken för högt eller lågt. Jag har svårt för att sjunga in låten i samma ljudvolym. Kan man ladda ner något sådant program eller har Cubase nåt som håller koll på ljudnivån.
AndyPandy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Du behöver en compressor/limiter och det finns hur många som helst att ladda ned alt. köpa. Googla, kompis!
Steffeboy (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Kan du rekommendera nå´t program?
Linus Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Driver du din kondensatormic genom ett mixerbord med Phantom-matning eller med en separat mikförstärkare? Det kan kanske vara värt att kika närmare på en liten och billig hårdvaru-kompressor inkl. limiter som du kopplar in innan ljudkortet. Alternativet är att du sänker utgångsvolymen på mixerbord/preamp och spelar in lite svagare i Cubase. Sedan kan du förstärka i Cubase och använda pluggen VSTDynamics för att lägga på kompressor och limiter på den färdiginspelade sången...
Lundin Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 (redigerat) Det finns ju 2st inbyggt i Cubase... den ena har fler funktioner än den andra, men båda har limiter.. men jag skulle nog som Vectro säger försöka skaffa en extern hårdvaruburk kompressor och /eller limiter... en kompressor kan du ju använda som limiter också genom att använda hög tröskel och oändlig ratio.. det blir väl inte brickwall men man kommer ganska långt med enbart dom inställningarna som finns tillhands på i stort sett alla kompressorer.. Sätter du den sedan innan ljudkortet så är du ganska safe vad det gäller okontrollerade transientpeakar som annars kanske sabbar en bra tagning Redigerat 3 januari 2005 av demoniqus
joachime Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 (redigerat) Jag tror det är smartast att man lär sig hantera inspelningsnivåer innan man börjar laborera med kompressor. Edit: Lite skrivfel Redigerat 3 januari 2005 av joachime
AndyPandy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Du behöver en compressor/limiter och det finns hur många som helst att ladda ned alt. köpa. Googla, kompis! Tyvärr har jag inte det. Någon annan kanske?
Timegroove Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 (redigerat) http://www.kjaerhusaudio.com/classic-compressor.php Edit: Men, som sagt, lär dig hantera inspelningsnivåer innan du börjar laborera med kompressorer. Redigerat 4 januari 2005 av Timegroove
lavrell Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Jag tror det är smartast att man lär sig hantera inspelningsnivåer innan man börjar laborera med kompressor. Edit: Lite skrivfel WORD! Varför ta bort dynamik redan vid inspelning? Man kommer ändå trycka ihop det en hel del till slut. Dynamik åt folket!
staf Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Om du är seriös ska du satsa på en sjysst preamp... du kommer inte ångra dig!!! I dom flesta sjyssta preampar sitter oftast EQ, Kompressor/Limiter och en Tube funktion. En kompressor ställer du en ratio på 10:1 och då funktionerar den som limiter. En bra preamp i studion tycker jag är viktigt (speciellt för sång inspelning).. En sjysst preamp kostar runt en 10 lök men det kan vara värt varenda slant. Annars kan du ju köpa en behringer för typ 2 lök och använda den som limiter bara fast resultatet blir absolut INTE detsamma.
Frescomannen Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Jag kör med en ganska så bilig Behringer kompressor för att eventuellt skära bort vissa toppar, så att signalen räddas från att peaka. Det finns dock andra saker att ta till hänsyn om man vill ha jämn ljudnivå: 1. Justera volymen i efterhand (Automization? <-- Inte helt säker på hur det där stavas 🙂) 2. Lär dig mer om hur din mikrofon tar upp ljudet då du antingen drar bak huvudet vid starkare partier alternativt vrider huvudet lite åt sidan ... detta för att det inte ska bli lika hårt ljud in mot mikrofonen. Bra sångteknik gör att man inte behöver jobba lika mycket i slutändan.
Claes Holmerup Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Om du är seriös ska du satsa på en sjysst preamp... du kommer inte ångra dig!!! I dom flesta sjyssta preampar sitter oftast EQ, Kompressor/Limiter och en Tube funktion. En kompressor ställer du en ratio på 10:1 och då funktionerar den som limiter. En bra preamp i studion tycker jag är viktigt (speciellt för sång inspelning).. En sjysst preamp kostar runt en 10 lök men det kan vara värt varenda slant. Annars kan du ju köpa en behringer för typ 2 lök och använda den som limiter bara fast resultatet blir absolut INTE detsamma. "De flesta" juste:a preamps har inte inbyggda eq och kompressor. Snarare tvärtom... De har inget extra, utan utgår i stället ifrån att man skaffar sig de lösa delar man trivs bäst med. Jag skulle absolut rekommendera en Summit Audio 2BA-221, som man kan köra utan rör om man vill och annars blanda in valfri mängd rörfärgning. Den låter grymt bra också och är värd varenda krona. 🙂 Med en lägre budget skulle jag nog välja en Studio Projects VTB-1 i stället, som har samma möjlighet att stänga av rörinblandningen om man vill ha ett rent Solid State ljud. Vill man i stället ha ett ofärgat ljud, så är mitt förstaval Line Audio Design DMP, som är riktigt transparent och lågbrusig - och nästan löjligt billig för den kvalitet man får... 🙂 Om man inte är så hemma på inspelning (med tanke på vad som tidigare har sagts angående detta, så skulle jag rekommendera att man väljer att spela in i 24-bit eller 32-bit FP - och så backar man i volym så att man ligger runt -10dB i stället för att slicka 0dB på peakarna. Då finns det bra med marginal till nollan utan att man tappar nämnvärt i dynamik och ljudkvalitet, så att man kan skippa kompressorn som annars är tänkt att skydda ingången på ljudkortet - och så får man in sången så ren som möjligt på inspelningen och kan laborera med en oprocesserad signal. Risken är annars att man ställer kompressorn fel och därför förstör en i övrigt perfekt inspelning. Då är det säkrare att skaffa marginalen genom ett högre bitdjup...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.