Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God Jul

Funderade lite på hur man bäst spelar in tamburin. Jag har spelat in med en SP B1 hemma. Men jag tycker att det mest blir en diskantig attack. Ingen krisp eller klang. Är kondensatormik verkligen den rätta? Hur står man i förhållande till micken, osv.

Annons
Postat (redigerat)

Det blir sjuka mängder transienter från en tamburin. Prova att sätt micken minst 2 meter bort. Bankar du den mot handflatan så ta inte i för hårt.

Troligtvis är en dynamisk mick (typ SM57) ett något bättre alternativ.

För efterbehandling så är nog limiter att föredra framför kompressor.

(Edit: Stava...)

Redigerat av freddie
Postat

Testa också att stå snett vid sidan om mikrofonen. Transienterna är stenhårda från en tamburin, jag har själv spelat in mycket slagverk med B1 och det funkar kalas. Mitt trick är att ställa mig med shaker, koklocka, atmnburin, fan och hans moster "off axis" ca en meter från sidan av micken. Då smäller inte transienterna rakt in i micken och det blir mycket bättre.

Så, backa en meter ifrån micken och sedan en halv meter, en meter åt sidan så kommer det funka mycket bättre!

Postat

Jag kör vid sidan om micken precis som sventumba. Både på ägg och tamburin. Vanligtvis använder jag en småmembranare eller ibland en bandmick. Men jag har ju massor av olika mickar att välja på. Hade jag bara en B1 hade jag inte funderat på att skaffa en ny till tamburin. Så testa of-axis så får du se att du får en jämnare inspelning.

Lycka till/ DrHans

Postat

Jag har en b1, en sm57 och någon jj-lab som påminner om sm58. Skall låna en bandmik av just nu ökänd modell till inspelningen också.

Postat
Jag har en b1, en sm57 och någon jj-lab som påminner om sm58. Skall låna en bandmik av just nu ökänd modell till inspelningen också.

Vad finns det för ökända bandmickar månntro? 😄

Postat

Jag har också funderat på hur man bäst ska spela in tamburin! Ska tänka på att ha mikrofonen en bra bit ifrån då..

Tänkte också att det kanske kunde funka med två mikrofoner, eftersom svängrörelsen är ganska stor..? Har inte provat dock 😕

Postat
Jag har också funderat på hur man bäst ska spela in tamburin! Ska tänka på att ha mikrofonen en bra bit ifrån då..

Tänkte också att det kanske kunde funka med två mikrofoner, eftersom svängrörelsen är ganska stor..? Har inte provat dock 😕

Skulle vara kul att se dig spela tamburin!

Postat

JJLabs-miken hade ett överkommligt pris. Fyller år i februari, önskar mig en då. 😛

Postat
Skulle vara kul att se dig spela tamburin!

Uhm.. varför då? 🤪

Postat

Fatta inte heller vad han menade. Tror för att du beskriver en så stor armrörelse att du behöver två mikar, vilket jag kanske kan tycka är överdrivet. 🤪

Postat
Fatta inte heller vad han menade. Tror för att du beskriver en så stor armrörelse att du behöver två mikar, vilket jag kanske kan tycka är överdrivet. 🤪

Kanske, men jag har upplevt samma problem som du med att spela in tamburin, och funderade på om det är för att den tar in ljudet från den del av rörelsen som är närmast mikrofonen... Men om man spelar en bit ifrån kanske det löser det hela bättre. 😎

Postat

Fast nej, jag spelar inte tamburin med en armlängds rörelse.. 🤪

Postat

Sorry, ot.. men jag skrattar för mig själv när jag ser bilden framför mig när jag spelar tamburin med en armlängds rörelse.. Snacka om jobbigt om man ska hålla ett högt tempo 😄

.. nej, nu får jag fan sova istället! 😛

Postat
Sorry, ot.. men jag skrattar för mig själv när jag ser bilden framför mig när jag spelar tamburin med en armlängds rörelse.. Snacka om jobbigt om man ska hålla ett högt tempo 😄

.. nej, nu får jag fan sova istället! 😄

😮 oj...ja nu ser jag också det framför mig. Inte för att jag vet hur du ser men skulle lätt kunna förställa mig själv i samma sits.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.