Jump to content
Annons

Preamp i 3000 kr klassen?

BBenjaminz (oregistrerad)

Recommended Posts

Vilken Preamp i 3000 kr klassen kan ni tipsa om? Det ska vara lågt brus o bra ljudkvalité..

Sedan vill jag veta om de finns några HD(High definition)-preamp/ljudkort för inspelning, i just HD

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Annons
+1 på Line Audio

Behöver du fler än 2 så finns en större modell med 8.

Ytterligare +1 på Line Audio om du letar efter en ganska ofärgad men välljudande preamp. Om du vill ha ett mer färgat alternativ så kan du titta på Golden Age Project Pre 73.

Jag har själv ett antal av båda varianterna och använder 2MP för exempelvis trumöverhäng, piano, pukor och GAP 73:an för sång, elgitarr, bas, virvel, baskagge. Båda två går dock att använda till det mesta.

Dela på andra sajter

Vilken Preamp i 3000 kr klassen kan ni tipsa om? Det ska vara lågt brus o bra ljudkvalité..

Sedan vill jag veta om de finns några HD(High definition)-preamp/ljudkort för inspelning, i just HD

Håller med övriga om Line Audio. Mycket lågt brus och "cleant" ljud.

HD-ljud? Rätta mig om jag har fel, men High Definition handlar väl om bildkvaliteten och inte ljudet. Sen vet jag inte om det kanske är högre samplingsfrekvens och större bitdljup på HD-material än SD-material. I vilket fall som helst tror jag du kan få den ljudkvaliteten på i stort sett alla nya ljudkort som är avsedda för musikinspelning.

Dela på andra sajter

Nästan alla ljudkort som säljs idag kan spela in i 24bit / 44,1 kHz eller högre (varför man nu skulle vilja det…*) Enda undantaget jag kan komma på är Yamaha Audiogram som bara kan spela in i 16 bitar.

*

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23577

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23577

Dela på andra sajter

Ja det där med HD då det gäller ljudkort vet jag inte vad det är??? 😄 Men förklara hur du tänkt använda ljudkortet och hur många kanaler du behöver så får du nog hjälp ska du se.

Har nu köpt Line Audio Design 2MP, men måste ha ett hyffsat ljudkort för runt 1500 kr. Något tips?
Dela på andra sajter

Det finns ju hemmabio-receivers med HD-ljud, o då tänkte jag att det kanske finns ljudkort med HD-inspelning. Nog om det.

Jag ska rappa, så jag behöver egentligen bara en kanal. Gärna så bra ljud som möjligt så klart. Kan sträcka mig upp till 2000 kr.

Dela på andra sajter

Då klarar du dig gott med ett ljudkort från Creatives X-Fi serie.. T.ex deras X-Fi Titanium som klarar av att spela in med 2 lineingångar (stereo) 24 bitar med 96 Khz upplösning. Går utmärkt att koppla in line audios preamp också..

Ta en titt på http://www.soundblaster.com/products/produ...17791&nav=1

Det finns ju hemmabio-receivers med HD-ljud, o då tänkte jag att det kanske finns ljudkort med HD-inspelning. Nog om det.

Jag ska rappa, så jag behöver egentligen bara en kanal. Gärna så bra ljud som möjligt så klart. Kan sträcka mig upp till 2000 kr.

Dela på andra sajter

Ska kolla in det. Tack för tipset. Sedan har jag kollat på ESI Jul@, Audiophile 192.. är de nånting o ha?

Redigerat av BBenjaminz
Dela på andra sajter

Då klarar du dig gott med ett ljudkort från Creatives X-Fi serie.. T.ex deras X-Fi Titanium som klarar av att spela in med 2 lineingångar (stereo) 24 bitar med 96 Khz upplösning. Går utmärkt att koppla in line audios preamp också..

Ta en titt på http://www.soundblaster.com/products/produ...17791&nav=1

Va? Creative X-Fi för musikproduktion?... Skulle inte ta den med tång.

Dela på andra sajter

Va? Creative X-Fi för musikproduktion?... Skulle inte ta den med tång.

Tjena

Har ett Soundblaster X-Fi i datorn förutom mitt ESI-kort som jag använt för att prova att mixa i surround med. Måste erkänna att det lät långt bättre än vad jag trodde det skulle göra och ASIO drivrutinerna funkade bra. Någon annan som vågar erkänna... 😱😄

// Klas

Redigerat av Magnetic
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Då klarar du dig gott med ett ljudkort från Creatives X-Fi serie..

Nej för i helvete! A:Jag vill ha en bra gura. B:Men gå på Rusta och köp en gura. Den räcker gott och väl. 😱

Dela på andra sajter

Vad är det för dumheter du och Gilbert svamlar om? 😛 Klart att jag skulle rekomendera annat ljudkort för seriös musikproduktion. Själv föredrar jag RMEs prylar.. Men behovsanalysen var att snubben(?) skulle ha kortet för utrustning till hans hembio och bara behövde spela in på 1 kanal.. Då är just ett X-Fi kort perfekt.. ASIO2 drivis klarar 24 bitar 96Khz och har stöd för både SPDIF in/ut samt 7:1 ljud i 96Khz ut.. Thats it. 😄

Föresten så har han ju den viktigaste komponenten redan externt.. Line Audios preamp..

Ett @Julia kort bara bara 2 kanaler så det funkar inte alls i ett surroundsystem..

Nej för i helvete! A:Jag vill ha en bra gura. B:Men gå på Rusta och köp en gura. Den räcker gott och väl. 😆
Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Ska INTE ha kortet till en hemmabio-anläggning. Ska ha kortet till datorn för "musikproduktion" med Line Audio Design MP2.

Dela på andra sajter

Och 1 kanal?! Tja då kan du ju använda ett @Julia kort.. 2 kanaler in/out klarar 24 bitar och 96 Khz vilket är väl vad jag förstår det du menar med HD-ljud.. Annars är det mer vanligt att man jobbar med 24 bitar och 44,1 Khz i studiosamanhang.. 😆

Ska INTE ha kortet till en hemmabio-anläggning. Ska ha kortet till datorn för "musikproduktion" med Line Audio Design MP2.
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.