Bluemoon Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Hej! Jag har ett återkommande problem med "muddy", lite "boxy" röstdubbar. (för att förklara det som bäst). Jag har verkligen försökt läst på nu i ett par dagar och börjar nästan tro att det inte finns något att göra för att bli kvitt detta i ett mindre rum som jag har. Odubbade enskilda röstspår låter bra med mycket närvaro. Men när jag börjar dubba, låt säga ca 7 dubbar i varje öra så börjar man höra (Då ENDAST i sämre hörlurar) att tagnngarna är helt klart påverkade av rummets "boomy" klang. (Lite mycket engelska förklaringar, men ni fattar.) Är möjligen diffusorer en bra hjälp för att återfå klang i de övre registren och få bort mullet? Även bastrapps är ju viktigt. Här är en bild på rummet. - Har nu absorbenter i form av "Parafon Bullerskiva 1379".
Tophe Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Hej! Jag har ett återkommande problem med "muddy", lite "boxy" röstdubbar. (för att förklara det som bäst). Jag har verkligen försökt läst på nu i ett par dagar och börjar nästan tro att det inte finns något att göra för att bli kvitt detta i ett mindre rum som jag har. Odubbade enskilda röstspår låter bra med mycket närvaro. Men när jag börjar dubba, låt säga ca 7 dubbar i varje öra så börjar man höra (Då ENDAST i sämre hörlurar) att tagnngarna är helt klart påverkade av rummets "boomy" klang. (Lite mycket engelska förklaringar, men ni fattar.) Är möjligen diffusorer en bra hjälp för att återfå klang i de övre registren och få bort mullet? Även bastrapps är ju viktigt. Här är en bild på rummet. - Har nu absorbenter i form av "Parafon Bullerskiva 1379". Har du testat att bara EQ'a lite? Kan göra underverk att sänka ner lite mellan 200-300 någonstans.
Bluemoon Postat 17 december 2009 Trådstartare Postat 17 december 2009 Jag, har kört med eq osv. Visst det blir mycket bättre och många skulle säkert vara nöjda där, men det måste bli bättre. Håller på kollar runt på youtube på "proffsrum" för röstinspelningar. Visst, det är oftast stora rum med högt i tak (något jag inte har), men nu finns inte det möjligheten tyvärr:(
adrumdrum Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 taket har lika mycket tidiga reflexer som väggarna. sedan bör absorbenterna va jäkligt tjocka för att dämpa i basen, över 3-400mm. sedan kan man stämma bort fula frekvenser med slotresonator, viket ärr ett bättre alternativ än enbart bredbandiga absorbenter. man kan ju göra en kombination av båda. de absorbenter du har nu jobbar nog mäst i höga mellan och diskant vilket göra att "boomy" och "burikiga" frekenser i lägremellan och högbass blir ännu tydligare.
Gilbert Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170 Lite trådar om basabsorbenter: https://www.studio.se/index.php?act=Searc...oltz+perforerad
drloop (oregistrerad) Postat 17 december 2009 Postat 17 december 2009 Ett sätt är att prova att spela in i nåt annat rum som inte lider av "boom" i lika stor utsträckning.
Bluemoon Postat 17 december 2009 Trådstartare Postat 17 december 2009 Been there done that. Ett sätt är att prova att spela in i nåt annat rum som inte lider av "boom" i lika stor utsträckning.
desvaenger Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Testa även att byta placering på micken till lite olika platser i rummet mellan dubbarna. Då får du inte samma uppbyggnad av resonans vid specifika frekvenser.
Bluemoon Postat 18 december 2009 Trådstartare Postat 18 december 2009 Vad har en plan absorbent vs. en ojämn (äggkartong liknande eller räfflad skum) absorbent för funktion. Jag ser ofta i sångrum/inspelningsrum att det finns räfflade eller äggkartongliknande skum på väggar och i tak.
Harmonica mike Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Testa att stå närmare micken,kör så själv då mitt rum inte medger några större utsvävningar. Varför har du så många dubbar? Är det fråga om avancerade körarr så fattar jag men är det fråga om en lead..då är jag lost. Mike
Gilbert Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Vad har en plan absorbent vs. en ojämn (äggkartong liknande eller räfflad skum) absorbent för funktion. Jag ser ofta i sångrum/inspelningsrum att det finns räfflade eller äggkartongliknande skum på väggar och i tak. Formen på en porös absorbent är ganska oviktig förutom att ytan ökar och därmed absorptionskoefficienten (som ser bra ut i tabeller...). Om materialet däremot är reflektivt så kan vissa former effektivt splittra reflexer (diffusorer, t ex "sky line" eller QRD).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.