Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag använder mest Reason4/Record. Har förutom Orkester banken även Garritan Personal Orchestra Light refillen, men får fortfarande lite känsla av att inte mycket har ändrats sedan tex åttiotalssamplarnas stråkar (horribel överdrift, jag vet, men ändå...) Hur stort måste ett orkesterbibliotek vara för att det skall låta mer realistiskt (och kanske framförallt lättanvänt/spelbart så att man snabbt får ett "realistiskt" resultat) ?. Är tex Miroslav Gold Bundle refillen avsevärt bättre? (kostar 249 dollar) Hur står sig Miroslav, särskilt stråkarna, mot nyare vst bibliotek etc idag?

Tacksam för all hjälp.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Har själv Miroslav EC och tycker inte den står sig lika bra som de nyare. En klar lättviktare. Stråkarna låter okej men inte mer. Men realistiskt? Nej och det problemet är det väl med de allra flesta att det inte låter allt för realistiskt när man knåpar ihop det. Men kolla upp http://www.cinematicstrings.com/ och läs under philosophy så känner du igen lite det du och jag skrev.

Postat

Tack DieHard,

Inressant länk också. Det kanske hänger mer på "...real time playability..." än på storleken. Tycker dock själv att det är svårt som sjutton att avgöra just den aspekten utifrån en ljuddemo.

Postat (redigerat)

Ingen koll på vad som finns som refills till Reason men känner att jag har rätt god koll på hur det ser ut på marknaden för orkesterbibliotek.. 😛 Gamla Miroslav kan du använda om du vill att det ska låta midi. Gamla GPO kan du använda om du vill att det ska låta midi. Gamla East West Quantum Leap Symphony Orchestra kan du använda om du vill att det ska låta midi. Man kan i stort sett glömma gårdagens orkesterbibliotek eftersom de var så jäkla kasst gjorda. Miroslav hade bra stråkljud men det är liksom noll programmering (aka scripting), noll round-robins - dvs antalet samplingar på samma ton. Har du fyra round-robins på en ton med en viss styrka så kan du göra fyra repetitioner av den tonen utan att det låter konstigt, eftersom det är fyra olika samplingar. Har man inga round-robins blir det kulsprute-effekt). De ENDA som egentligen lät BRA på den tiden var VSL Vienna, men de var inte lika kända som East West skulle jag tro, och folk blev antagligen förvirrade av hur deras köpsystem funkar (man kan köpa enskilda instrument och flera olika sorters "bundles").

Det finns nu en ny generation med orkesterbibliotek som låter kalas. Riktigt samplat legato och portamento, många artikulationer osv. Och framför allt har ju ljuden förbättrats. Allting är bättre inspelat och låter verkligare.

Min favorit är absolut VSL Vienna (jag tjatar om detta i varje sån här tråd, jag vet). Tycker de har de mest välsamplade och välprogrammerade ljuden. Är både billigare och bättre än mycket annat. De har även ett enormt utbud av instrument och artikulationer. Sen är ju East West Quantum Leap Symphony Orchestra väldigt populär, precis som alla andra av East Wests produkter. Project Sam Symphobia är coolt också även om det är mest till för skräck och actionmusik (typ filmtrailermusik). Exempel på stråkbibliotek är LASS och Cinematic Strings. LASS kommer snart att släppa ett nytt bibliotek som kommer vara nåt annat än stråkar, men de har inte avslöjat vad än. Skulle inte förvåna mig om det var blås eller nåt.

Ang Miroslav så kommer de snart att släppa nya stråkar som kommer vara de DYRASTE på hela marknaden. Vet inte riktigt hur det ser ut med deras hela orkesterpaket. GPO har ju också släppt ett nytt orkesterpaket (v4) som jag tycker låter ok. Verkar vara fina artikulationer men av nån anledning låter det fortfarande rätt midi.

Tror inte att VSL Vienna finns som refill till Reason men det är klart värt att kolla in. Enligt mig har de det bästa orkesterbiblioteket. http://vsl.co.at/

Redigerat av Rabieshund
Postat

Tack Rabieshund,

Hmmm, kanske får titta på VSL, Cinematic eller något annat VST bibliotek då....Hade dock hoppats på att kunna lösa så mycket som möjligt inom R4/Record.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja Reason, de kanske kommer med något bättre så småningom men som sagt var det är ju så småningom. Cinematic Strings låter riktigt bra men nackdelen är att det det bara är stråkar. Tänker själv skaffa mig något bättre senare.

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

Kom ihåg att man måste ha fullversionen av Kontakt för att kunna lira Cinematic Strings! Annars äre pengar i sjön tills man skaffar Kontakt. ☺️ VSL och East West-prylar kommer med en egen plugg så man behöver inget annat än det man köper.

Redigerat av Rabieshund
DieHard (oregistrerad)
Postat

Var skitglad och tänkte testa demon som finns för kontakt men tji fick man. Gick ju inte om man inte hade fullversionen istället för gratisversionen 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.