Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja,

Sitter och mixar en låt där basen på ett specifikt ackord dånar väldigt mycket. Annars ligger basen lågt i mixen, men just på samma ställe och ackord så sticker den "iväg" varje gång. Jag vet att det kan vara såhär, men jag undrar lite hur ni angriper detta.

Sänka manuellt är mitt första förslag. EQ är väl ett andra alternativ, leta upp motsvarande frekvens?

Tänker högt här, men hur brukar ni korrigera liknande problem?

Redigerat av Freddy
Annons
Postat

Det beror lite på var problemet ligger.

Är det så både i monitorer och lurar, eller är det bara i monitorer?

Finns det i lurar också, så är det en mixningsfråga och du får använda eq och kompressor för att tämja det, men om det bara är i monitorerna, så handlar det om en stående våg i rummet - och det bekämpar du med akustikbehandling med hjälp av en avstämd basfälla vid just den frekvensen...

Postat
Det beror lite på var problemet ligger.

Är det så både i monitorer och lurar, eller är det bara i monitorer?

Finns det i lurar också, så är det en mixningsfråga och du får använda eq och kompressor för att tämja det, men om det bara är i monitorerna, så handlar det om en stående våg i rummet - och det bekämpar du med akustikbehandling med hjälp av en avstämd basfälla vid just den frekvensen...

Haha, ja jag var tvungen att kolla, sitter i köket 😆

Men det var så i lurarna med.

Komprimerade skiten ur basen, vilket inte hjälpte så värst.

Svepte sedan igen med EQ och hittade frekvensen, runt 140Hz. Vilken skillnad det blev med en liten dipp där!

Tack claes!

Postat
Svepte sedan igen med EQ och hittade frekvensen, runt 140Hz. Vilken skillnad det blev med en liten dipp där!

du kan ju testa nästa gång med en multibandskompressor som jobbar mot problemområdet så slipper du färga om hela soundet utan angriper bara problemet när det uppstår

Postat

Bob Katz är både duktig och pedagogisk 🙂

Fantastiskt pedagogisk video! Tackar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.