Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har två frågor och ett problem jag behöver hjälp med i Cubase 4.

Fråga 1:

Jag har spelat in en liten midigrej med HalionOne och lagt på en delay och ett reverb som inserts. Dessa har jag "fipplat" lite med. Alltså inte bara tagit något utav presetsen utan tagit en preset och ändrat den lite. Nu vill jag har exakt samma "fipplingar" på samma effekter fast på ett annat midispår. När jag väljer presetsen så ser dom såklart ut som dom gjorde innan jag ändrade dom. Finns det något sätt att kopiera inserts mellan olika spår?

Fråga 2:

När jag ska välja effekt(insert) till ett midispår och inte riktigt vet vad jag vill ha. Så får jag problem. Grejen är att man kan ju inte lägga in inserts på själva midispåret utan man får lägga det på det andra spåret (vet inte vad det heter men ni andra vet säkert). Det betyder att jag måste avmarkera midispåret och markera det andra spåret för att välja insert. Det medför att jag inte kan välja mellan effekterna för att sedan "testa" genom att slå på några tangenter och höra resultatet. Jag måste antingen spela in något i förväg för att sen välja effekter samtidigt som jag spelar upp midisekvensen. Eller välja effekt, trycka bort, markera midispåret, hamra lite på klaviaturet, gå tillbaka, markera det andra spåret, välja ny preset, markera midispåret, hamra osv osv. Finns det någon bra lösning på det här?

Problemet:

Det händer mig ganska ofta att det blir något fel när jag jobbar i Cubase så att alla presets försvinner ifrån effekterna "Delay, Reverb osv". listan är helt vit. Om jag sparar projektet och stänger ner cubase och startar upp igen så är dom ändå borta. Hur löser jag det här?

Tack på Förhand

Redigerat av Zacharias
Annons
Postat
Har två frågor och ett problem jag behöver hjälp med i Cubase 4.

Fråga 1:

Jag har spelat in en liten midigrej med HalionOne och lagt på en delay och ett reverb som inserts. Dessa har jag "fipplat" lite med. Alltså inte bara tagit något utav presetsen utan tagit en preset och ändrat den lite. Nu vill jag har exakt samma "fipplingar" på samma effekter fast på ett annat midispår. När jag väljer presetsen så ser dom såklart ut som dom gjorde innan jag ändrade dom. Finns det något sätt att kopiera inserts mellan olika spår?

Det sätt jag känner till är att tillverka en ny, egen preset av de "fipplingar" jag har gjort i effekten, och kalla den för ett namn som jag lätt känner igen och kan plocka upp i samma effekt på den andra kanalen. Nu kör jag iofs 5:an och inte 4:an, så jag vet inte om nåt hänt på det här området mella dessa versioner.

Problemet:

Det händer mig ganska ofta att det blir något fel när jag jobbar i Cubase så att alla presets försvinner ifrån effekterna "Delay, Reverb osv". listan är helt vit. Om jag sparar projektet och stänger ner cubase och startar upp igen så är dom ändå borta. Hur löser jag det här?

I femman var det om jag inte missminner mig någon initial bug som gjorde att inga presets visades om man inte först populerade Media Bay. Bara en gissning om i vilket härad det skulle kunna tänkas hitta nåt användbart. Men jag har för mig att det endast gällde VST3-effekter. Men det verkar ju åtminstone som om det är nån mappning som inte funkar eller blir korrupt.

Postat
I femman var det om jag inte missminner mig någon initial bug som gjorde att inga presets visades om man inte först populerade Media Bay. Bara en gissning om i vilket härad det skulle kunna tänkas hitta nåt användbart. Men jag har för mig att det endast gällde VST3-effekter. Men det verkar ju åtminstone som om det är nån mappning som inte funkar eller blir korrupt.

Tror att du är inne på rätt spår här. Men hur "populerar" man då mediabay? Är inne i MediaBay nu och kollar. Har lokaliserat mappen med alla effekter och allting är helt grått. Vet inte om det ska vara så men med tanke på att det inte fungerar så antar jag att grått = dåligt. Trycker på Rescan men det fortsätter bara vara grått. Hur gör man för att mediaBay ska hitta effekterna?

Postat

Svar på fråga ett. Du kan spara en effektkedja genom att spara det som en trackpreset. Kika in din manual efter track-preset så står det hur man gör. Ett annat alternativ om du vill ha samma effektkedja på flera spår är att göra en FX track och sedan använda send på din audiospår.

Läs kom igång avsnittet i manualen. Där står allt om grunderna hur man använder olika spår och hur det är routat i mixern 😮

Fråga två. Om du trycker F11 och väljer ett instrument och sedan svara ja på frågan om att skapa ett instrumentspår så ska det räcka att ha instrumentspåret markerat för att kunna spela och samtidigt välja presets i real tid.

I mediabay är det viktigt att rutan framför mappen är ikryssad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.