Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kan ni konkret tipsa mig vilket av alla RoxullŽs produkter som lÀmpar sig vid Absorbent bygge som tex Cruncher & Dr Hans.

Tack pĂ„ förhand 🙂

Redigerat av audioman
Annons
Postat (redigerat)
Jag kommer sjÀlv köpa Paroc's markskivor. De heter Paroc GRS 30.

http://www.paroc.se/channels/se/building+i...id=PAROC+GRS+30

De Àr lite mer stabila och kompakta. Flera har rekommenderat dem hÀr pÄ forumet.

Just det plattan Àr hÄrd och kompakt och jag tror att den reflekterar mer Àn den absorberar. DÀremot tror jag den fungerar bra om man vill isolera ljud.

RĂ€tta mig om jag har fel 😆

Redigerat av audioman
Postat
Just det plattan Àr hÄrd och kompakt och jag tror att den reflekterar mer Àn den absorberar. DÀremot tror jag den fungerar bra om man vill isolera ljud.

RĂ€tta mig om jag har fel 😆

Den Àr inte sÀrskilt hÄrd... men den Àr fastare Àn vanlig glas eller stenull. Det Àr den typen av plattor som anvÀnds i nÀstan alla youtubevideos dÀr folk gör absorbenter. NÀr man köper akustikplattor och sÀtter upp i rum som behöver behandlas sÄ Àr Àven de mer stabila... precis som akustikskum Àr ganska stabila.

Den Àr fortfarande porös och det kan tÀnkas att den reflekterar lite lite av de allra högsta frekvenserna, men det Àr framför allt lÄg mid och bas som jag har problem med. Högre densitet absorberar bÀttre, till en viss grÀns. Joachim hÀr pÄ forumet har rekommenderat markplattor vid flera tillfÀllen.

Postat
Den Àr fortfarande porös och det kan tÀnkas att den reflekterar lite lite av de allra högsta frekvenserna, men det Àr framför allt lÄg mid och bas som jag har problem med. Högre densitet absorberar bÀttre, till en viss grÀns. Joachim hÀr pÄ forumet har rekommenderat markplattor vid flera tillfÀllen.

Snarare tvÀrt om; Ju högre flow resisitivity desto sÀmre absorberar de vid lÀgre frekvenser. Prova att Àndra frÄn 5000 till 20000 rayls/m i Porous Absorber Calculator* sÄ ser du vad som hÀnder.

* http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Postat
Snarare tvÀrt om; Ju högre flow resisitivity desto sÀmre absorberar de vid lÀgre frekvenser. Prova att Àndra frÄn 5000 till 20000 rayls/m i Porous Absorber Calculator* sÄ ser du vad som hÀnder.

* http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Nu nĂ€r mĂ€staren sagt sitt, sĂ„ Ă„tergĂ„r vi till frĂ„gan 😳 Ni som anvĂ€nt er av Roxull, likt Cruncher och Dr Hans, vilken av deras produkter funkar för Ă€ndamĂ„let som Ă€ven Ă€r enkelt att fĂ„ tag.

Postat
Nu nĂ€r mĂ€staren sagt sitt, sĂ„ Ă„tergĂ„r vi till frĂ„gan 😳 Ni som anvĂ€nt er av Roxull, likt Cruncher och Dr Hans, vilken av deras produkter funkar för Ă€ndamĂ„let som Ă€ven Ă€r enkelt att fĂ„ tag.

Vanliga isoleringsskivor som du har i innervÀggar fungerar bra. Jag fick en bal över nÀr jag byggde vÄr studio sÄ jag testade att anvÀnde dem för akustikbehandling. Det Àr ganska porösa 70mm glasfiberskivor... det blev grymt bra resultat i inspelningsrummet. De tar mycket plats, men de funkar bra... snyggt och balanserat ljud.

Markskivor Àr för övrigt det som anvÀnds i en hel del corner traps dÀr folk skurit ut en stor toblerone-formad absorbent och satt i ett hörn.

Skulle vara intressant att veta om det Àr nÄgon som mÀtt upp skillnaden mellan en 10cm tjock markskiva och en lika tjock mer porös vÀggskiva.

HÀr Àr ett par videos frÄn tuben:

Postat

vanliga bygg isolering, glasull som man brukar ha i vÀggar. ibland brukar det sÀttas typ akustikundertaksskivor utterst. det Àr vad "proffsen" anvÀnder.

men man behöver inte rÀkna nÄtt pÄ vad man ska ha, dÀremot mÀngd och placering Àr viktigt. man skall iaf inte ha för tunnt. för tjockt kan det inte bli, men till en viss grÀns, sedan Àr det bÀttre att gÄ över till avstÀmda basfÀllor om man vill komma Ät de lÀgre bas frekvenserna.

Postat

Minns en pdf eller excel som nÄgot studiobyggarforum satte ihop med tillverkares angivna absorptionsvÀrden pÄ en massa produkter. Ska se om jag kan skaka fram den.

Postat
Vanliga isoleringsskivor som du har i innervÀggar fungerar bra. Jag fick en bal över nÀr jag byggde vÄr studio sÄ jag testade att anvÀnde dem för akustikbehandling. Det Àr ganska porösa 70mm glasfiberskivor... det blev grymt bra resultat i inspelningsrummet. De tar mycket plats, men de funkar bra... snyggt och balanserat ljud.

SÄdana har jag satt upp i vardagsrummet, bakom en bokhylla som jag drog fram en bit frÄn vÀggen. Bokhyllan tÀcker hela vÀggen och mellanrummet Àr ca 30cm om jag kommer ihÄg rÀtt, med skivorna ungefÀr mitt emellan. VÀldigt oventenskapligt, men det rÀttade upp basen, sÄ det fungerade helt ok (och sambo-sÀkert) som basfÀlla.

Markskivor Àr för övrigt det som anvÀnds i en hel del corner traps dÀr folk skurit ut en stor toblerone-formad absorbent och satt i ett hörn.

S.k. Superchunks. 🙂

En jÀmförelse mellan ett par olika sÄdana metoder finns hÀr: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 .

Skulle vara intressant att veta om det Àr nÄgon som mÀtt upp skillnaden mellan en 10cm tjock markskiva och en lika tjock mer porös vÀggskiva.

I basen tror jag att det Àr ganska marginell skillnad (om nÄgon alls), men diskant reflekteras i högre grad frÄn det tÀtare och tyngre materialet. Det gÄr t o m att plasta in sina Superchunks utan att det har nÄgon nÀmnvÀrd inverkan pÄ basen (se sidan 10 i detta PDF-dokumentet: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf ).

Postat (redigerat)

Hittade den!

Bob Golds Absorption Coefficients

Det fanns tidigare absorbtionsvÀrden pÄ isover.se ocksÄ. Hittar dem inte lÀngre.

Vill minnas att deras Cleantec ventilationsskiva med stapelfiber hade riktigt goda egenskaper i det lÀgre registret (typ koefficient över 1 vid 125 Hz).

Edit: Jo nu hittade jag den. Cleantec G100 har kring 1 i absorbtionskoefficient mellan 125 och 4000 Hz.

Edit 2: Hittar inte vÀrden för Paroc, men vill minnas att ÄterförsÀljare har det.

Redigerat av joachime
Postat
Hittade den!

Bob Golds Absorption Coefficients

Det fanns tidigare absorbtionsvÀrden pÄ isover.se ocksÄ. Hittar dem inte lÀngre.

Vill minnas att deras Cleantec ventilationsskiva med stapelfiber hade riktigt goda egenskaper i det lÀgre registret (typ koefficient över 1 vid 125 Hz).

Edit: Jo nu hittade jag den. Cleantec G100 har kring 1 i absorbtionskoefficient mellan 125 och 4000 Hz.

Edit 2: Hittar inte vÀrden för Paroc, men vill minnas att ÄterförsÀljare har det.

ja fast sÄnnt dÀr Àr ganska ovesÀnteligt efter dom flÀsta skivor i den tjockleken Àr för tunna för att vara riktigt effektiva i dom lÀgre frekenserna(sÄ lÄgt det gÄr med porösa) om man jÀmför med tjockare typ över 3-400mm.

isover piano skiva(tjockaste) sedan kan man ju sÀtta nÄn mjukare regÀl(tjock) isoleing inannför tex som basfÀllor.

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Is...G%202009-03.pdf

Postat
S.k. Superchunks. 😛

En jÀmförelse mellan ett par olika sÄdana metoder finns hÀr: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536 .

I basen tror jag att det Àr ganska marginell skillnad (om nÄgon alls), men diskant reflekteras i högre grad frÄn det tÀtare och tyngre materialet. Det gÄr t o m att plasta in sina Superchunks utan att det har nÄgon nÀmnvÀrd inverkan pÄ basen (se sidan 10 i detta PDF-dokumentet: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf ).

Vill inte helt slÀppa markskivorna. rent spontant kÀnns det ÀndÄ som en platta med högre densitet borde absorbera mer Àn en med lÀgre... inom rimliga grÀnser. Jag menar en gipsskiva absorberar ju inte lika mycket som den reflekterar, men nÄgonstans i övergÄngen borde en gyllene punkt finnas...

Ett material med mycket lÄngt mellan fibrerna absorberar ju dÄligt. Om man sedan rör sig mot tÀtare material sÄ ökar ju absorptionseffekten, tills man kommer till en tÀthet som reflekterar mer Àn vad den absorberar. Borde det dÄ inte finnas en bra punkt dÀr densiteten fortfarande slÀpper in och absorberar mer Àn vad den reflekterar?

Ett vilset resonemang, men jag Àr trött.

Postat
Vill inte helt slÀppa markskivorna. rent spontant kÀnns det ÀndÄ som en platta med högre densitet borde absorbera mer Àn en med lÀgre... inom rimliga grÀnser. Jag menar en gipsskiva absorberar ju inte lika mycket som den reflekterar, men nÄgonstans i övergÄngen borde en gyllene punkt finnas...

Ett material med mycket lÄngt mellan fibrerna absorberar ju dÄligt. Om man sedan rör sig mot tÀtare material sÄ ökar ju absorptionseffekten, tills man kommer till en tÀthet som reflekterar mer Àn vad den absorberar. Borde det dÄ inte finnas en bra punkt dÀr densiteten fortfarande slÀpper in och absorberar mer Àn vad den reflekterar?

Ett vilset resonemang, men jag Àr trött.

För att fÄ bÀsta absorption, sÄ mÄste materialet kunna röra sig förhÄllandevis mycket (inom vissa grÀnser förstÄs...). Ljudabsorptionen ju genom att ljudvÄgorna fÄr materialet att vibrera och alltsÄ fibrerna att gnidas mot varandra. DÄ omvandlas rörelseenergin till vÀrme och ljudet dÀmpas tack vare det.

Det du Àr ute efter med tyngre material som gips och stenull, anvÀnder man till ljudisolering, nÀr meningen Àr mer att man ska försöka skapa en tung barriÀr som ljudet inte ska kunna ta sig igenom, sÄ det krÀvs tvÄ olika tankesÀtt nÀr det gÀller akustikbehandling och ljudisolering.

Postat
För att fÄ bÀsta absorption, sÄ mÄste materialet kunna röra sig förhÄllandevis mycket (inom vissa grÀnser förstÄs...). Ljudabsorptionen ju genom att ljudvÄgorna fÄr materialet att vibrera och alltsÄ fibrerna att gnidas mot varandra. DÄ omvandlas rörelseenergin till vÀrme och ljudet dÀmpas tack vare det.

Det du Àr ute efter med tyngre material som gips och stenull, anvÀnder man till ljudisolering, nÀr meningen Àr mer att man ska försöka skapa en tung barriÀr som ljudet inte ska kunna ta sig igenom, sÄ det krÀvs tvÄ olika tankesÀtt nÀr det gÀller akustikbehandling och ljudisolering.

Jo, det Àr jag med pÄ. Gips gör ju jobbet bra nÀr det gÀller isolering. Men Àr du med pÄ vad jag menar med att det borde finnas en punkt dÀr densiteten övergÄr frÄn att absorbera till att reflektera... Eftersom materialet tÀthet pÄverkar absorptionsförmÄgan. AlltsÄ för tÀtt absorberar dÄligt och för poröst absorberat ocksÄ dÄligt (i förhÄllande till det utrymme det tar).

Postat

StÀmmer inte riktigt med litteraturen:

”Losses due to vibrations of the material are usually less important than the absorption as sound moves through the pores.”

http://books.google.se/books?id=f19_6NFg4j...%9D&f=false

Postat (redigerat)

Intressant frÄn Bob Golds Absorption Coefficients som Joachim postade:

"In all cases if you have less than 4" you use rigid, if you have 8" or more you use fluffy, unless you need rigid for structure."

SÄ enligt den listan bör man alltid vÀlja mer stabila skivor (typ markskivor) om absorbenten Àr tunnare Àn ca 10 cm (4 tum).

Redigerat av Tophe
Postat
ja fast sÄnnt dÀr Àr ganska ovesÀnteligt efter dom flÀsta skivor i den tjockleken Àr för tunna för att vara riktigt effektiva i dom lÀgre frekenserna(sÄ lÄgt det gÄr med porösa) om man jÀmför med tjockare typ över 3-400mm.

Bob Goulds sammanstÀllning Àr intressant om man planerar att bygga egna bredbandsabsorbenter.

Problemet med den Àr att de flesta produkterna i listan Àr amerikanska. Det kan krÀvas ett mindre detektivarbete att hitta namnen och ÄterförsÀljare av motsvarande produkter i Sverige.

Jag har tidigare fÄtt god hjÀlp av personer pÄ Paroc, Isover och Bevego som letat fram papper med absorbtionsvÀrden och annan info om olika produkter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.