Jump to content
Annons

Molton överallt eller spot treatment?


ErikP120

Recommended Posts

Vad skulle ni välja och varför?

1. Täcka in hela lokalen (22m2) i tjockt moltontyg (typ backdrop) och vecka det för att skapa vågor av asymmetri.

2. Köpa ett akustik-kit och punktbehandla rummet?

Har uteslutit basfällor i detta stadie då det är svårt att veta på förhand vad som eventuellt skulle behövas, så detta gäller främst dämpning av mid/high.

Erik.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad skulle ni välja och varför?

1. Täcka in hela lokalen (22m2) i tjockt moltontyg (typ backdrop) och vecka det för att skapa vågor av asymmetri.

Nej, absolut inte då detta bara dödar det övre registret och lämnar det lägre orört och akustiken skull bli bedrövlig som följd.

Har uteslutit basfällor i detta stadie då det är svårt att veta på förhand vad som eventuellt skulle behövas, så detta gäller främst dämpning av mid/high.

Man brukar göra tvärt om, fixa basen först och ta resten när basen är någorlunda ok.

Det vimlar av bra trådar kring detta så sök lite i forumet så kommer du hitta massor med tips och trix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, absolut inte då detta bara dödar det övre registret och lämnar det lägre orört och akustiken skull bli bedrövlig som följd.

Man brukar göra tvärt om, fixa basen först och ta resten när basen är någorlunda ok.

Det vimlar av bra trådar kring detta så sök lite i forumet så kommer du hitta massor med tips och trix.

Tja! Jo jag har inga problem att hitta information här på forumet, var bara ute efter jämförelse mellan dessa 2 specifika alternativ. Det var faktiskt en ljudingenjör som tipsade om tygidén. Blir lite förvånad över reaktionen, trodde det skulle vara en riktigt bra (och estetiskt tilltalande) idé 😄 Självklart vet jag att basen skulle bli orörd i detta skede, men det ser jag inte som något större problem. Det är väl bara att köpa basfällor när man vet var de ska stå, hur många det måste vara etc.

Varför tar man basen först? Är det för att det ses som det största akustiska problemet?

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var i den tråden där jag tipsade om molton så var det för att för att ha med när man gör mobila inspelningar för att han skulle få plats med något slags "akustikmaterial" i en liten bil. Att hänga in hela lokalen med Molton tror jag inte är något vidare bra lösning men för att lösa ett temporärt problem i en strulig lokal så kan det vara en räddare i nöden. I en befintlig lokal så finns det betydligt bättre och enklare sätt man kan få en bra miljö med hjälp av isolering, glespanel och ett bra tyg.

Sen handlar det ju om vilken slags akustik du vill ha. Vad är det för instrument du skall spela in?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var i den tråden där jag tipsade om molton ...

Nej du är oskyldig 😄

Sen handlar det ju om vilken slags akustik du vill ha. Vad är det för instrument du skall spela in?.

Det ska vara anpassat till att mixa i helt och hållet. Bred genre, med allt från tyngre beats till sing&songwriter. Var ju på G med moltonidén men när den fick på nöten så får jag börja från början.

Det jag känner med exempelvis sådana auralex-kit är att det är ser så halvfärdigt ut när man satt upp dem. En platta här, en platta där och så resten bar vägg. Vill ha en enhetlig lösning så man vågar släppa in kunder i studion. Funderade på att bygga en basdiffusor och ha bakom högtalarna, typ: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sd2_rasdiffusor.htm

Hur svårt kan det vara? Hatar att bygga själv, men i detta fallet kanske det hade varit värt det.

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du är oskyldig 😄

Det ska vara anpassat till att mixa i helt och hållet. Bred genre, med allt från tyngre beats till sing&songwriter. Var ju på G med moltonidén men när den fick på nöten så får jag börja från början.

Det jag känner med exempelvis sådana auralex-kit är att det är ser så halvfärdigt ut när man satt upp dem. En platta här, en platta där och så resten bar vägg. Vill ha en enhetlig lösning så man vågar släppa in kunder i studion. Funderade på att bygga en basdiffusor och ha bakom högtalarna, typ: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sd2_rasdiffusor.htm

Hur svårt kan det vara? Hatar att bygga själv, men i detta fallet kanske det hade varit värt det.

Erik

Missa nu inte att det står "Ras-diffusor" och inte bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missa nu inte att det står "Ras-diffusor" och inte bas.

Nej det stämmer! Men det ser likväl ut som en sådan konstruktion som man sätter bakom lyssningen, eller? Det står att den dämpar rätt bra ända ner till 4hz så det låter som en utmärkt lösning för de omedelbara reflektionerna från monitorerna. Antar att konstruktionen sprider låga frekvenser mot hörnen, och där kan man ha absorbenter för att fånga upp dem. Verkar det logiskt?

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt att jag läser fel, har inte gått och lagt mig ännu så detta är nog ett gott tecken! Tanken på att absorbera 4hz är ju helt absurd, vilket bygge det skulle kräva, börjar fan asgarva nu när jag tänker på det 😄

I vilket fall, jag såg en video med en kille som hade liknande diffusorer längs hela DE och det lät väldigt bra. Är själva tanken bra över huvud taget?

Tänkte på det här med basfällor, jag kommer att placera skrivbordet efter långsidan av rummet så det kommer att vara ett par meter åt varje håll till hörnen. Kommer basfällor i hörnen att städa upp basresonansen i min sweetspot?

Nåväl, tror jag kommer köra på LEDE spåret och dämpa i framkant men lämna relativt öppet bakåt. Ska fundera mer när jag vaknat!

Tack för hjälpen.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om att enbart täcka hela DE sidan med molton? För att få en snygg svart fond i rummet. På resterande väggar lämnar jag så öppet det går, kör spot treatment.

Dämpas diskanten för mycket med molton efter en hel långsida?

Tack!! Erik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dämpas diskanten för mycket med molton efter en hel långsida?

Ja, troligtvis. Kör bara porösa absorbenter på ytor som ger direkta reflexer tillbaka till lyssningsposition/inspelningsplats. Använd resten av ytan till att bygga basabsorbenter och diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om att enbart täcka hela DE sidan med molton? För att få en snygg svart fond i rummet. På resterande väggar lämnar jag så öppet det går, kör spot treatment.

Dämpas diskanten för mycket med molton efter en hel långsida?

Tack!! Erik.

molton funkar som yta på glaullsabsorbenter men själv gör det ganska liten nytta i kontrollrumm, eller rättare sagt sämre än inget.

sedan ska man inte täcka en hel lågsida med absorberande material utan färmre 3:dje delen av rummet brukar vara det täckaer med bredbandiga absorbenter. ibalnd helmholtz under högtalarnivå. även taket ärbehov av akustik behandlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör bara porösa absorbenter på ytor som ger direkta reflexer tillbaka till lyssningsposition/inspelningsplats.

Jag förstår att frågan redan är besvarad på andra trådar, men eftersom denna ändå lever lite fortfarande:

Vad har ni för smarta tips på hur man räknar ut vilka ytor som ger direkta reflexer till sweet spot? Räcker det med logiskt tänkande eller räknar ni ut det med geometri/fysik/matematik?

Link to comment
Dela på andra sajter

sätter man absorbenter eller diffusorer i taket ovanför sweetspot?

I regel absorbent eftersom man vill undvika tidiga reflektioner.

Men är avståndet (takhöjden) större kan man överväga diffusorer beroende på rummets akustik i sin helhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I regel absorbent eftersom man vill undvika tidiga reflektioner.

Men är avståndet (takhöjden) större kan man överväga diffusorer beroende på rummets akustik i sin helhet.

Standard takhöjd, 2,40m. Kör på absorbenter. Är det bäst att bygga själv eller finns det färdiga som ni kan rekommendera att hänga upp? Det får ju inte bli för tungt, så jag är lite rädd för massiva träramar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att frågan redan är besvarad på andra trådar, men eftersom denna ändå lever lite fortfarande:

Vad har ni för smarta tips på hur man räknar ut vilka ytor som ger direkta reflexer till sweet spot? Räcker det med logiskt tänkande eller räknar ni ut det med geometri/fysik/matematik?

Ett ord: Spegelmetoden. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes, lade till din artikel i mina favoriter efter att du nämnt den i tidigare inlägg men jag har glömt bort att läsa den, den verkar väldigt bra! Ska läsa den noggrant innan jag fortsätter posta. Tack för hjälpen.

Måste tillägga att det även finns mycket nyttig information även i andra artiklar på samma sida. Dessutom måste jag säga att om du använder sök-funktionen här i studios forum så kommer du hitta otroligt mycket information över akustikbehandling, och säkerligen många svar på de frågor du har.

Mitt sätt innan jag påbörjade akustikbehandlingen av min studio var att söka runt just i detta forum efter information i ämnet, även om det tar X antal timmar att sätta sig in i ämnet så får man ju ställa det i kontrast till hur många timmar man kommer att ha nytta av den (en massa tid i en studio som 'låter bra'). Detta gav mig en rätt bra grund att utgå ifrån när jag påbörjade behandlingen av min studio. Många frågor som dök upp vartefter, besvarades i någon annan tråd (även om en hel drös med frågor har kommit upp under tiden jag akustikbehandlat).

Eftersom du har så pass stor yta(22 kvm), så har du ju stora möjligheter att få till ett väldigt bra resultat! Om du gör det grundligt så tror jag att du kommer bli mycket positivt överraskad i slutänden.

Lyckat till!

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

JB, jag håller med fullt ut och jag har förmodligen redan lagt ner ett antal arbetsveckor på att läsa trådar om studiobygge. Denna tråden startade dock som en jämförelse av två specifika alternativ och sedan har den evoluerat:D

Fråga: Vad gillar ni för absorbenter? Ska bygga basfällorna själv men tänkte köpa någon form av kit till mig/high. Kanske: http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics...st_burgundy.htm , eller http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics...es_burgundy.htm .

Vad kör ni med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör gärna med lite tjockare material. 2" är ca 50mm. Jag skulle hellre välja 75mm, som kommer ner ännu lite lägre i registret, t ex dessa: http://vicoustic.com/produtoInfo.asp?Id=39

Ännu bättre hade Ghost-paneler varit, men de är så in i h-e dyra... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nja sånna där saker är ju dyra, jag menar för samma pris som auralex hos thomann som är 4,32 m2(hoppas jag räknat rätt?) får man 18 m2 3 gåger tjockare glasfiber isolering(räknar ca 300kr för en bal iso 4st 195mm , eller är det 5st i bal?). vad jag menar är dett det lönar sig alltid att bygga själv när det gäller akustik. diffusorer är ännu mer lönsamt att bygga själv.

räknar med denna: http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics...es_burgundy.htm

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör gärna med lite tjockare material. 2" är ca 50mm. Jag skulle hellre välja 75mm, som kommer ner ännu lite lägre i registret, t ex dessa: http://vicoustic.com/produtoInfo.asp?Id=39

Ännu bättre hade Ghost-paneler varit, men de är så in i h-e dyra... 😄

Hur stor skillnad tror du att det i praktiken är mellan vicousticpanelen och http://www.thomann.de/se/takustik_sap_pyramidenschaum.htm ?

Jag vet att det är ett riktigt fulmärke och inte lika respektfullt att klä studion i jämfört med vicoustic eller att bygga själv, men jag undrar ändå om inte thomanns egna skumpanel gör ungefär samma sak akustiskt sett...

EDIT: Hittade dessa också http://www.thomann.de/se/the_takustik_pyra...020_2er_set.htm

De är billigare per m2 men har lite flatare pyramider, hur påverkar det ljudet?

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en 60 mm panel som heter 242. Den är främst avsedd att monteras paralellt med vägg.

Ideally mounted at first and secondary reflection points in a room the GIK 242 Acoustic Panel has the same equal absorption as the GIK 244 from 4000Hz down to 250Hz.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...