Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte ett externt ljudkort idag som jag hade tänkt använda till diverse hobby-inspelningar. Kortet jag köpte var ett relativt billigt Matrix K USB.

Det första jag gjorde när jag kopplat in kortet var att köra in min gitarr i Mic/Gitarr In uttaget och slå på Direct Monitoring vilket lät bra. Nästa steg var att testa gitarren i Guitar Rig. Jag slog av direkt monitoring och startade programmet. Men genast stötte jag på problem. Jag upptäckte att de enda interfacen jag hade att välja mellan vad ASIO, DirectSound och Multimedia, inte en skymt av Matrix K USB kortet. Jag valde ASIO4ALL eftersom det har funkat förut. Men då när jag ställt in det nya ljudkortet i ASIO4ALL och börjat spela så dyker dessa ljud upp.

Demonstration av det störiga ljudet - var god lyssna

Jag byter till DirectSound men där är latencien så hög och när jag ställer ner den så låter det likadant som ASIO4ALL.

Jag hoppar över till FL Studio och kör gitarren i en kanal och till min fasa så låter det likadant. Jag kollar i inställningarna och ser att de enda interfacen jag har är ASIO, DirectSound och Multimedia.

Detta är inställningarna i Guitar Rig. Vad är det som är fel? Det känns som att detta ljudkort borde klara av att smidigt lina en enda gitarr utan noterbar latency.

fghfgh.jpg

Jag tror btw att det knappast är min dator som är för dålig.

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+ 64 Bit

4 Gb RAM

Redigerat av Franzman
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan du inte välja kortets asiodrivrutiner alls? Har du installerat alla drivrutiner för kortet? Har du testat ominstallera kortet? Har du när du installerat fått upp meddelandet att den nya maskinvaran är installerad och kan nu användas när du installerat klart? Har du laddat ned de senaste drivrutinerna? Eller är det bara med GR som det inte funkar?

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)
Kan du inte välja kortets asiodrivrutiner alls? Har du installerat alla drivrutiner för kortet? Har du testat ominstallera kortet? Har du när du installerat fått upp meddelandet att den nya maskinvaran är installerad och kan nu användas när du installerat klart? Har du laddat ned de senaste drivrutinerna? Eller är det bara med GR som det inte funkar?

Nä, jag kan bara välja ASIO4ALL, ASIO DirectX Full Duplex (funkar inte) och Rig Kontrol (funkar inte heller).

Det jobbiga är att det inte finns några drivrutiner till just det här kortet. Dom stoltserar över att det "installerar sig självt" eftersom det är USB. Firewire versionen har dock drivrutiner.

Ljudet blir konstigt oavsett vilket program jag använder. FL Studio, Cubase, Guitar Rig, Sony Soundforge osv.

Redigerat av Franzman
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ajaj du ska aldrig, jag upprepar, aldrig köpa ett ljudkort utan drivrutiner. Du har kastat stålarna i sjön. Sånt där skit ska man aldrig köpa. Försök sälj skiten så fort som möjligt. Det där kan du inte använda. Och nästa kort du köper, se till att det finns en hi-z ingångar för bästa ljud.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja om du tog det på öppet köp. Annars kan du inte lämna tillbaka den. Öppet köp är något man måste begära för att det ska gälla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.