Jump to content
Annons

Använda Guitar Rig i Cubase

LinusDeliberate

Recommended Posts

Jag har ingen aning om hur man får Guitar Rig att funka i Cubase. Det verkar inte vara en .dll fil man ska ha rätt på.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hur som hellst.

Hur ska jag bära mig åt för att få Guitar Rig (Guitar Rig 4 i detta fall) att fungera som en VSTi plugg i Cubase 5?

Tack på förhand

Dela på andra sajter

Annons

Hämtat fråm annat forum :

Try this:

1) Start cubase sx

2) Add one stereo audio track

3) Click on a little speaker symbol - named "monitor mode" (on the audio track you have created)

4) Go to devices menu and choose Mixer 2

5) In your INPUT channel insert Guitar rig 2 as a plugin. VERY IMPORTANT! (Not in the audio track!!!!)

6) Choose your guitar rig sound and play in real time.

P.S. When you finish recording you must desactivate monitor mode (Clicking on the little speaker symbol) to listen what you have recorded.

Om du fortfarande inte får det att funka föreslår jag att du läser manualen till Guitar rig eller går in på Native Intruments forum och frågar där.

Redigerat av Piccazzo
Dela på andra sajter

Try this:

1) Start cubase sx

3) Click on a little speaker symbol - named "monitor mode" (on the audio track you have created)

5) In your INPUT channel insert Guitar rig 2 as a plugin. VERY IMPORTANT! (Not in the audio track!!!!)

P.S. When you finish recording you must desactivate monitor mode (Clicking on the little speaker symbol) to listen what you have recorded.

För det första är inte Guitar Rig ett VSTi, det är en effekt, så den finns under effekter.

För det andra: "Stereo audio track"? Hur var det tänkt att han skulle koppla in guran då? Mono blir det väl.

Püss.

Dela på andra sajter

Jag hittade dll filen! Kan nu öppna GR i Cubase. Problemet jag har nu är att jag inte får något ljud genom audio spåret.

Kan ni hjälpa mig klura ut detta med? Vore underbart! 😄

Try this:

1) Start cubase sx

🙂

Dela på andra sajter

Nää kör det i stereo, låter bäst så.

Guitar Rig står bland VSTi pluggarna, ladda GR i instert klicka på monitor och kör =)

Av ren nyfikenhet, hur kopplar du då? Så vitt jag vet så blir det mono om du linear guran iaf.

Sen är inte Guitar Rig ett VSTinstrument 🙂 Det är en effekt.

Dela på andra sajter

I Guitar rig 4 går det att välja mellan mono och stereo mode, men i PT räcker det att du skapar ett monospår och du kan ändå

välja mono eller stereo. Gitarren som lajnad ska ju spelas in på ett monospår! I Guitar rig 3 får man använda splitmodulen för

att få till mono.

edit: Fan hoppar ju över viktiga ord som "i" och "det"

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.