prototyp Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 Hej! Får snart mina absorbenter (!?) och jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska sätta upp dom för att få så bra effekt som möjligt.. Dessa två har jag beställt: http://www.dolphinmusic.co.uk/product/3573...al-purple-.html & http://www.dolphinmusic.co.uk/product/3593...4-charcoal.html För det första undrar jag om det duger till att få bort lite efterklang och echo o.s.v i rummet.. Tycker att det verkar väldigt billigt och jag vill inte ha köpt nå skit liksom 😛 Jag gör allting i mitt rum! Spelar in, mixar o.s.v! Rummet är ca: 4 ½ meter långt, 2 ½ meter brett & 3 meter högt. Jag har mitt skrivbord, mitt ljudkort och min mick o.s.v längst bort i rummet! Det verkar ju vara rätt mycket absorbenter jag får så jag har ingen brist direkt 🙂 Ge mig massa förslag hur jag ska sätta upp dom för att få bra effekt liksom.. Har hört att det inte är bra att isollera hela rummet?! Sant eller falskt? Men kom igen ge mig förslag! Har du själv en hemma studio? Visa gärna en bild 😛 Mvh Douglas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 Det är mycket av lite tunnare absorbenter. Om du inte kompletterar med basfällor, så får du mycket reduktion av diskanten men ingenting alls längre ner i lågt mellanregister och bas... 😛 Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så får du reda på en del av det mest grundläggande, så att du har lite mer hum om hur det fungerar. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
prototyp Postat 14 december 2009 Trådstartare Dela Postat 14 december 2009 bas fällor ska antingen byggas eller köpas men senare! Det där var det jag hade råd med och tyckte det såg ut som en bra deal. Behöver inge proffs grejer liksom! Men vill höra lite skillnad.. Det bör man väll? Känner flera som endast har ungefär sånna absorbenter (fast från jam.se) och det låter bra tycker jag 😛 Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 (redigerat) Problemet med att sätta upp för mycket tunna absorbenter, är att du dämpar diskanten mycket och därmed kommer att göra mixar som blir väldigt diskantrika eftersom du automatiskt kompenserar för diskantförlusten i rummet, så var varsam... Ska du bygga basfällor senare, så koncentrera dig på spegelmetoden med det du har skaffat (beskrivet i Wiki-artikeln). Redigerat 14 december 2009 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
prototyp Postat 14 december 2009 Trådstartare Dela Postat 14 december 2009 okej! Ska ej sätta upp absorbenter i hela rummet liksom! Därför frågar jag er hur ni tycker jag ska sätta upp dom.. När det är dags att bygga basfälla komemr jag läsa massa trådar så det ordnar sig nog 😛 Några tips på hur ja ska sätta upp absorbenterna då? Mvh Douglas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#rfz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 okej! Ska ej sätta upp absorbenter i hela rummet liksom! Därför frågar jag er hur ni tycker jag ska sätta upp dom..När det är dags att bygga basfälla komemr jag läsa massa trådar så det ordnar sig nog Några tips på hur ja ska sätta upp absorbenterna då? Mvh Douglas Först och främst enligt spegelmetoden, som jag sade tidigare - och länkade till i akustikartikeln. 🙂 Det blir också effektivare att ha panelerna separerade från varandra, än att ha dem ihopklumpade - men vid första reflektions-punkterna behöver man klumpa ihop dem lite för att vara på säkra sidan... LEDE-principen (Live End - Dead End) är också något att ta fasta på, eftersom det brukar fungera bra i de flesta fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 15 december 2009 Dela Postat 15 december 2009 Först och främst enligt spegelmetoden, som jag sade tidigare - och länkade till i akustikartikeln. 😕Det blir också effektivare att ha panelerna separerade från varandra, än att ha dem ihopklumpade - men vid första reflektions-punkterna behöver man klumpa ihop dem lite för att vara på säkra sidan... LEDE-principen (Live End - Dead End) är också något att ta fasta på, eftersom det brukar fungera bra i de flesta fall. ja här är en enkel bild på hur man kan sätta upp det. här kan du läsa: http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/studiosos.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
prototyp Postat 15 december 2009 Trådstartare Dela Postat 15 december 2009 Tack så mycket 😄 Kommer att hjälpa mycket! Men gäller det där för inspelning ochså då? Eller är det bara för att få så bra som möjligt i kontrollrum? Har allting i samma rum nämligen! mvh Douglas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Tack så mycket Kommer att hjälpa mycket!Men gäller det där för inspelning ochså då? Eller är det bara för att få så bra som möjligt i kontrollrum? Har allting i samma rum nämligen! mvh Douglas Har du allt i samma rum, så är det lämpligast att främst behandla det som ett kontrollrum. Eftersträva alltså symmetri med all behandling. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
prototyp Postat 16 december 2009 Trådstartare Dela Postat 16 december 2009 Okej 🙂 Tack så jätte mycket 😆 Har dock inga monitorer nu för jag sålde mina för 1 månad sen men det ska jag självklart köpa om ett tag.. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.