akari Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Är det nån som vet nåt bra program eller flera som man kan skapa amiga,nintendo,c64 musik.. Asså, program som har redan många gamla ljud. Tex så finns det ju ett refill till reason som är ifrån comendore 64 .. men jag vill gärna ha ett fristående program till att göra lite musik. Alltså inget tracker program. 🙂 //Mvh Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa. 😉 Jag gillar inte Vst. Därför jag kan inte använda dom. Tex reason är perfekt, för det är enkelt.. men tyvärr líte begränsat. Jag körde lite Vst I Sonar. men eftersom jag inte kan sonar. så fuckade det sig..🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 det finns en c64-refill till Reason med en massa trumljud i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 (redigerat) Har du testat följande? Gör en hög fyrkantsvåg i subtractorn (typ 4-5:e oktaven). Den ska gå helt ensam med öppet filter, ingen resonans och inget envelope. Sedan sätter du en snabb LFO (rate runt 90) med fyrkantsvåg att modulera pitch på osc 1 och 2. Sätt amount rakt upp ungefär. Där har du en enkel princip. Sedan kan du testa att sätta oscillatorern till sågtand, sätta igång oscillator 2 en oktav ner för ett fetare ljud osv osv. Det är inget äkta commodore 64-ljud, men det är så nära du kommer i Reason utan att sampla, skulle jag tro. 😉 Redigerat 2 januari 2005 av dbd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Fast jag vet att du inte gillar det så säger jag ändå: FastTracker 2 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 Asså, jag kan knappt läsa mig till saker. Skicka en bild på hur det ser ut, om du kan. Mvh Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 det finns en c64-refill till Reason med en massa trumljud i. läs mitt inlägg igen 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 Fast jag vet att du inte gillar det så säger jag ändå: FastTracker 2 😉 hehehe, jag kör madtracker .. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Till att börja med; Det stavas Commodore, inte Comendore. Och för det andra: Jag tror du är ute efter chipljud, och det är inte Amigans speciella sound. Fast det var mest detaljer 😉 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 Till att börja med;Det stavas Commodore, inte Comendore. Och för det andra: Jag tror du är ute efter chipljud, och det är inte Amigans speciella sound. Fast det var mest detaljer 😉 /Daniel Vart kan jag få tag på det då? 🙂 laddat ner dina låtar.. fint gjort.! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 2 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 2 januari 2005 Har du testat följande? Gör en hög fyrkantsvåg i subtractorn (typ 4-5:e oktaven). Den ska gå helt ensam med öppet filter, ingen resonans och inget envelope. Sedan sätter du en snabb LFO (rate runt 90) med fyrkantsvåg att modulera pitch på osc 1 och 2. Sätt amount rakt upp ungefär. Där har du en enkel princip. Sedan kan du testa att sätta oscillatorern till sågtand, sätta igång oscillator 2 en oktav ner för ett fetare ljud osv osv. Det är inget äkta commodore 64-ljud, men det är så nära du kommer i Reason utan att sampla, skulle jag tro. 😉 Sen oxå så är mitt ljudkort lite knäppt så jag måste fixa det först.. kan nån hjälpa mig så finns det en tråd här: ljudkort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Jag gillar inte Vst.Därför jag kan inte använda dom. Lite svårt att ge tips när vi inte vet vad du kan använda. 😉 Du nöjer dig inte med svar som VST-instrument, Subtractor i Reason, tracker-program eller vad som helst med en 8-bitars bitcrusher på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aspucko Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Hur mycket är du egentligen beredd att anstränga dig för att skapa musik? =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Ladda hem en C64-emulator och något musikprogram till och sätt igång att skapa. Tror det även finns musikprogram för Nintendo också. Ladda hem en nes-emulator och googla dig fram lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Ladda hem en C64-emulator och något musikprogram till och sätt igång att skapa. Tror det även finns musikprogram för Nintendo också. Ladda hem en nes-emulator och googla dig fram lite. Istället för att använda emulatorer kan du köra PC-programmen Goattracker (C64-musik) och NerdTracker 2 (Nintendo-musik). Dock är dessa trackers och skall helst köras i DOS. Däremot är de gratis, så det kan väl inte skada att ge det ett försök. //Nisse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joel B Postat 2 januari 2005 Dela Postat 2 januari 2005 Nerd Tracker skulle jag tipsa om. det enda rätta. Altt som har med nintendo att göra, inklusive program att skapa 8-bit musik, finns på http://www.zophar.net Joel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Dela Postat 3 januari 2005 Ett alternativ är ju annars att köra lite VST instrument som låter lite halvbra och sedan slänga in en bitcrusher och mangla ner det till 10-8 bitar eller nått. Då får du instant tvspels känlsa. 😛 Jag gillar inte Vst. Därför jag kan inte använda dom. Tex reason är perfekt, för det är enkelt.. men tyvärr líte begränsat. Jag körde lite Vst I Sonar. men eftersom jag inte kan sonar. så fuckade det sig..🙁 Är du 12 år? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
akari Postat 6 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 6 januari 2005 eller.. jag ska köra madtracker.. finns det en bra sida som man kan ladda ner wavpacks.. med gamla ljud.. amiga, c64, nintendo ljud.. ? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
speed-focus Postat 6 januari 2005 Dela Postat 6 januari 2005 www.chiptune.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onosoul Postat 8 januari 2005 Dela Postat 8 januari 2005 (redigerat) JAG är 12, men inte speciellt villig. Redigerat 8 januari 2005 av onosoul Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
the610 Postat 11 januari 2005 Dela Postat 11 januari 2005 (redigerat) aningen off men jag måste tipsa om mina vänner Powerplay, är förresten med i tv snart i programmet "kontroll" 17:e januari tror jag. dom kör nintendo 8-bit med vanliga instrument (trumset, elbas, elgitarr och synt) och det låter asbra. lyssna på dom så får du säkert för dig att man inte behöver rätt ljud för att det ska låta tv-spel. powerplay EDIT: förövrigt en av de snyggaste websidorna i världen. Redigerat 11 januari 2005 av the610 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 11 januari 2005 Dela Postat 11 januari 2005 (redigerat) Är du 12 år? bra svar där 🙁 ärligt talat, det mesta är svårt i början, t ex att göra musik. det är bara att börja traggla sig igenom det program du nu väljer. jag hade t ex en väldigt ångestladdad och svår period när jag lämnade renoise (tracker) för reason. det va plötsligt as-svårt att göra musik. du kan ju i alla fall föröka läsa och genomföra dbd's tips, det är värt dom få minuternas jobb (såvida han inte redan varit snäll och skickat bild) 🙂 så sätt dig ner och sätt igång och jobba! 😎🙂 Redigerat 11 januari 2005 av dedacia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 11 januari 2005 Dela Postat 11 januari 2005 ska man göra musik som låter nintendo 8-bitars eller c64 får man förbaskemig ladda ner musikprogrammen som man gjorde musiken i på den tiden. Det är rätt ballt hur man gjorde musiken på c64:an, man programmerade ljudcipet (SID) och så spelade den upp det man programmerat - helt oberoende av processorn. Yeah! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.