Jump to content
Annons

Behöver hjälp med en uppsats.

jacobthebluesman

Recommended Posts

Hejsan.

Jag vet att detta kanske är lite fel forum att vända sig till men här kryllar det av musikvetande analytiker vilket kan vara till stor hjälp för mig.

Jag ska skriva en analyserande uppsats kring låttexter och kan behöva lite hjälp kring idéer. Uppsatsen är inte särskilt strikt utan jag får göra lite vad jag vill av den. Kriteriet är endast att jag ska analysera och inte endast diskutera mina egna tankar. Lite idéer jag har till uppsatsen hittills är:

Vilka texter påverkar många?

Varför påverkar vissa texter så många människor?

Vilka texter tenderar att bli klyschiga och varför?

Är det acceptabelt att använda klyschor och i så fall vilka?

Betyder engelska eller svenska texter mest för oss svenskar (generellt)?

Jag skulle gärna vilja ta del av fler idéer. Allt möjligt som kan hjälpa mig igenom denna uppsats uppskattas mycket. Vet inte riktigt vart jag ska börja.

Är tacksam för alla idéer ni har!

//Jacob

Redigerat av jacobthebluesman
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Jag vet att detta kanske är lite fel forum att vända sig till men här kryllar det av musikvetande analytiker vilket kan vara till stor hjälp för mig.

Jag ska skriva en analyserande uppsats kring låttexter och kan behöva lite hjälp kring idéer. Uppsatsen är inte särskilt strikt utan jag får göra lite vad jag vill av den. Kriteriet är endast att jag ska analysera och inte endast diskutera mina egna tankar. Lite idéer jag har till uppsatsen hittills är:

Jag skulle gärna vilja ta del av fler idéer. Allt möjligt som kan hjälpa mig igenom denna uppsats uppskattas mycket. Vet inte riktigt vart jag ska börja.

Är tacksam för alla idéer ni har!

//Jacob

Hmm, spontant...vanliga symboler, metaforer i låtar. Hmmm, funderar vidare...:rolleyes:

Dela på andra sajter

Du har många bra och intressanta frågor. Vilken nivå skriver du på? Högskola? Gymnasium?

Jag tror det finns flera olika språk, ett skriftspråk, ett talspråk och kanske ett sångspråk. Och de sätt många låtskrivare lär sig sjunga och skriva texter på, fortsätter de sjunga och skriva texter på. Jag tycker det är intressant därför att börjar man tänka på det kan jag iallafall se en kultur eller tradition eller vad man kan kalla det - och även om den kan vara kortlivad, på sätt att uttrycka sig som återkommer. Någon smart kille kom på "im fading away" nån gång och sen härmades den i varianter bara för att det ligger gött i munnen att sjunga, med två bra vokaler i fAAding awAAY.

Jämför att rimma med Brain och Pain och Insane i kassa metalgrupper på nittiotalet.. vet inte om du upplevde det, men då var det svårt att ge någon trovärdighet som sjöng det.

Och det är det som skapar klyschor för mig.. när orden använts så mycket i det gemensamma musikskvalet att de tappat sin ursprungliga innebörd. Ord har en styrka första gången de sägs på ett sätt och tappar den efterhand, enligt vad jag tror. Min förra låt döpte jag först till "drömkvinna" men kände mig inte nöjd av samma anledning och döpte om till "drömflicka", som för mig var ett mer outslitet ord.

Det tror jag är varför klyschor skapas.. för trots allt handlar ju jäävligt många låtar om kärlek.. de bara kämpar om att säga det på originella sätt.

Varför vissa texter påverkar många...

Det här är det omöjligas rike att förstå sig på, tror jag. Här kan man bara känna med hjärtat. Men man kanske oromantiskt skulle kunna påstå att det är en kombination av ordljud, frasering, verslängder, rim och innebörd men det känns som det ändå finns mycket mer än så.

Är gärna här och diskuterar med dig om du vill.

ha det gött!

Lax

Dela på andra sajter

Kul med sådant här!

De texter som de många kan identifiera sig med/i. [O]Lycklig kärlek, fylla, sex, satan, knark etc... Med andra ord: alla texter påverkar någon. Men ingen text påverkar alla.

Dels tack vare/på grund av det som jag nämnde ovan, dels för att vi människor kanske tror att vi har något gemensamt med textförfattaren. Man "känner" liksom med Gilmour när han sjunger:

There is no pain you are receding

A distant ship, smoke on the horizon

You are only coming through in waves

Your lips move but I can't hear what you're saying

Alla uttryck som upprepas för många gånger blir klyschiga till slut. "Rock Me Crazy[baby|Hard|All Night|etc]" lät nog ashäftigt (eller hur?) när det sjöngs för första gången. Idag blir det liksom... *gäsp*.

Om det är acceptabelt för textförfattaren själv att svänga sig med klyschor, så är det väl bara för andra att ta och skita i om det för övrigt anses acceptabelt eller ej.

Vissa tycker det är ballare att sjunga på engelska. Men språkval bör inte ha någon betydelse så länge budskapet går fram.

Mina tankar.

Dela på andra sajter

Du har många bra och intressanta frågor. Vilken nivå skriver du på? Högskola? Gymnasium?

Jag tror det finns flera olika språk, ett skriftspråk, ett talspråk och kanske ett sångspråk. Och de sätt många låtskrivare lär sig sjunga och skriva texter på, fortsätter de sjunga och skriva texter på. Jag tycker det är intressant därför att börjar man tänka på det kan jag iallafall se en kultur eller tradition eller vad man kan kalla det - och även om den kan vara kortlivad, på sätt att uttrycka sig som återkommer. Någon smart kille kom på "im fading away" nån gång och sen härmades den i varianter bara för att det ligger gött i munnen att sjunga, med två bra vokaler i fAAding awAAY.

Jämför att rimma med Brain och Pain och Insane i kassa metalgrupper på nittiotalet.. vet inte om du upplevde det, men då var det svårt att ge någon trovärdighet som sjöng det.

Och det är det som skapar klyschor för mig.. när orden använts så mycket i det gemensamma musikskvalet att de tappat sin ursprungliga innebörd. Ord har en styrka första gången de sägs på ett sätt och tappar den efterhand, enligt vad jag tror. Min förra låt döpte jag först till "drömkvinna" men kände mig inte nöjd av samma anledning och döpte om till "drömflicka", som för mig var ett mer outslitet ord.

Det tror jag är varför klyschor skapas.. för trots allt handlar ju jäävligt många låtar om kärlek.. de bara kämpar om att säga det på originella sätt.

Varför vissa texter påverkar många...

Det här är det omöjligas rike att förstå sig på, tror jag. Här kan man bara känna med hjärtat. Men man kanske oromantiskt skulle kunna påstå att det är en kombination av ordljud, frasering, verslängder, rim och innebörd men det känns som det ändå finns mycket mer än så.

Är gärna här och diskuterar med dig om du vill.

ha det gött!

Lax

Oj då! Här fanns det mycket god läsning. Det jag skriver nu är den sista uppsatsen i Svenska B på gymnasiet så det är lite viktigt att det blir bra:). Ska sätta mig ner och analysera vad du skrivit först Lax sen ska jag se om jag har något att diskutera med dig.

Tack för alla svar! Keep it coming!

Dela på andra sajter

... men när Black Sabbath gjorde det på 70-talet var det nyskapande ... (?)

Dela på andra sajter

... men när Black Sabbath gjorde det på 70-talet var det nyskapande ... (?)

.. ingen aning. Var du med då?

Men det får man väl anta. Nån gång måste nån ha rimmat det där för första gången och bara "wow!". Eller så var det klyschigt från början.

Men första gången jag hörde det så tänkte jag wow iallafall. Och snodde det säkert till nån låt.

Redigerat av laxlaxlax
Dela på andra sajter

Tror på det där med "sångspråk" som nämndes - har inte tänkt så innan... En text kan kännas banal (eller rent ut sagt dålig) när man läser den men om sång (och musik) övertygar kan det fungera hur bra som helst och nå hela vägen fram.

Om texten är någorlunda allmängiltig kan många identifiera sig. Däremot kommer för många "jag" att vädja till människors medkänsla och det har ju inte alla begåvats med.

Det här är kanske en lämplig illustration? 😄

http://www.youtube.com/watch?v=puIMHESj9eo

/Jocke

Dela på andra sajter

Detta med hur orden och texten låter, och inte bara betydelsen, är viktigt när det gäller sångtexter. Jerry Williams har sagt att texter är bara något som ligger rätt i munnen, men det är inte så bara. Detta är något som varje bra textförfattare känner till.

Dela på andra sajter

Thor-Leifs hade en stor hit med den här låten en gång i världen. Raden om sviken kärlek är är något som återkommer i text efter text, speciellt om man blickar bakåt i tiden. Vet inte riktigt hur det är med dansbandstexterna numera.

Gråt inga tårar

Gråt inga tårar mer för min skull,

för du menar ingenting med det ändå,

be mig inte att jag ska förlåta,

för du menar ingenting med det ändå.

Dina svek har jag förlåtit förut men inte mer

även jag har ofta gråtit

för din skull men nu jag vet.

Gråt inga tårar mer för min skull,

för du menar ingenting med det ändå,

be mig inte att jag ska förlåta,

för du menar ingenting med det ändå.

Dela på andra sajter

Skulle behöva hjälp med förslag på nån låt med "klyschig" låttext eller iaf med nån, gärna extremt, klyschig fras. Skulle behöva använda det som exempel.

TacK//Jacob

"när man söker stundens sorger glömma

är det lätt att vaken gå och drömma,

glömma, att lyckan flugit har sin kos

och att du ej fick min röda ros"

En klassiker som blev världsberömd i hela Sverige på 70-talet!

/R

Dela på andra sajter

"Sommaren är kort" med Tomas Ledin.

EDIT (tillägg):

Kolla Judas Priests texter. De är fullproppade med metall-klyschor.

Redigerat av Assar
Dela på andra sajter

Tycker du ska kolla i boken "Musikliv" av Lars Liljestam. Den handlar om hur vi påverkas av musiken och vice versa. I ett stycke tar han upp hur vi påverkas av specifikt just texter.

Att lyssna på en sjungen text är ju inte alls samma sak som att läsa en skriven text, även om det skulle vara samma text så uppfattar vi dom på olika sätt, därför kan det vara lite svårt att särskilja texten från musiken. Musiken adderar en dimension till, ger en viss stämmning till texten. För egen del så är det ofta enstaka ord, eller en strof som tillsammans med musiken ger mig de där speciella känslorna som man bara kan få genom musik. Det är liksom det som är vitsen med att både lyssna och spela, är man deppad och nere så drar man på en tokdeppig låt i moll, när man är på topp blir det i stället en röjjig upptempolåt i dur, på så sätt lever man ut sina känslor genom musiken.

Texter (och musik;) upplevs också olika beroende på vem vi är och hur vi lever, från vilken tidsålder vi är i. Det är ganska intressant, en beatleslåt kanske hade en betydelse för lyssnaren när den gavs ut men har en annan betydelse idag eftersom vi inte har samma standard och levnadsvanor idag. Den kan dock upplevas minst lika stark.

Lycka till:)

Edit: Var tvungen att kolla betydelsen av "klyscha". I wikipeida (får duga som referens;) står det; "Ett språkligt uttryck, även kallat kliché eller klyscha, som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana."

Vem bestämmer om ett uttryck är utslitet eller används slentrianmässigt?? Enligt min mening bör det vara upp till lyssnaren att avgöra, dvs "sommaren är kort" och "gråt inga tårar" kan vara en klyscha för en del men behöver inte vara det för alla!

Redigerat av therocker
Dela på andra sajter

Att ett ord, ett uttryck eller en textrad kan betyda olika saker för olika lyssnare är givet. Även om en text innehåller vad de flesta skulle beskriva som klyschor behöver det inte betyda att den är dålig. Ibland finns det inte mycket annat än klyschor att ta till.

Dela på andra sajter

Skulle behöva hjälp med förslag på nån låt med "klyschig" låttext eller iaf med nån, gärna extremt, klyschig fras. Skulle behöva använda det som exempel.

TacK//Jacob

Faktum ær att jag gjort en liten ordlista på de ord och fraser som jag anser ær bland det mest klyschigaste som finns, i synnerhet inom pop. Dels før att jag en dag vill skriva den klyschigaste poplåten jag ær kapabel till. 😕

Kan dænga øver listan till dig om du vill...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.