Jump to content
Annons

Polysix sevice tips?

Recommended Posts

erikskytt (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag har haft min Polysix under en lång tid nu, köpte billigt för en tusing och lekt lite då o då med den. Jag har ju alltid varit medveten om batterproblemet men aldrig fått tummen ur för att åtgärda det. Den ser fortfarande riktigt fin ut inuti och inga tecken på att den har börjat läcka.

Men själva batteriproceduren har jag fattat hur man gör i a f. Som jag fattat: Ta bort capasitator C40, ersätt resistor R91 med en diode (placerad omvänt mot D15 som sitter precis jämte), ta bort NiCad batteriet och dess hållare och ersätt med ett lithium batteri (RC 2032 verkar vara lätt att få tag på, bara köpa en hjållare till den).

Väldigt enkelt beskrivet, men ni som vet hur man gör fattar nog, och ni får gärna dela med era av lite tips och tricks för att underlätta batteribytet. Ska bara köpa hem grejerna så man kan börja någon dag. Har ni tips på bra ställen att få grejerna ifrån så är det väkommet. Jag har spanat på clasohlson och elfa.

Förutom detta problem så har jag ett annat också, hehe. Det är ganska hög brusnivå i den. Inte så starkt att det hörs när man spelar samtidigt men så fort man slutar ligger det ju där. Lite irriterande men synthen är ju fullt brukbar ändå. Hade varit skönt att minimera bruset ännu mer om det går.

Läste någonstans att det kan bero på effectdelen i synthen, och med jorden så att man borde skärma av den. Dock gjorde jag ett test att lyfta panelen på synthen för att se om bruset ändrades något men det var ingen direkt skillnad.

Kan det ha med transformatorn att göra? Vad ska man kolla efter?

Blev en ganska lång post, hehe. Men känner någon för att dela med sig av sin visdom så är det välkommet med öppna armar!

Annons
Postat

Jag gjorde det där för ett par år sen.

Så här såg det ut med gamla batteriet:

post-10263-1260716848_thumb.jpg

Så här ser det ut med nya:

post-10263-1260716858_thumb.jpg

Jag anlitade en polare som kan löda och det var inga problem för honom att få tilldet. Tydligen ganska enkelt.

Om jag minns rätt så följde jag den här instruktionen:

http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/kor...ysix/index.html

Komponenterna köpte jag på Elfa.

erikskytt (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nice!

Schysst att du lade upp lite bilder också!

Du har följt samma guide som jag kikat på verkar det som.

Hoppas bara man kan få ett rimligt pris om man beställer på elfa, har för mig att de inte är så gynnsamma om man bara beställer lite småplock.

Efter sett diverse bilder på batterier som börjat läcka så kan jag nog säga att jag har tur med min polysix. Men man vill ju inte fresta ödet så jag ska ta tag i det.

Ska se om man kan få tag i en expertlödare i kompiskretsen så det går så felfritt det kan. Men ska inte vara några problem att fixa själv för min del tror jag.

Btw, körde du över några presets på band?

Har aldrig testat detta så jag tänkte hur smidigt det kan vara, om det är mkt jobb är det ju skitsamma men om någon vet huruvida det funkar smärtfritt så skulle det vara kul o spara lite godingar.

Redigerat av erikskytt
Postat

Jag köpte mina komponenter över disk i butiken i Solna. Tror det kostade typ 50-lappen.

Nej, jag drog inte över ljudbankerna till band. Testade det för många år sen, men jag minns knappt hur det var.

Om jag inte är helt fel ute och cyklar så raderades faktiskt inte ljuden när jag bytte batteri. Kanske för att den var utan ström så pass kort tid ...?

erikskytt (oregistrerad)
Postat
Jag köpte mina komponenter över disk i butiken i Solna. Tror det kostade typ 50-lappen.

Nej, jag drog inte över ljudbankerna till band. Testade det för många år sen, men jag minns knappt hur det var.

Om jag inte är helt fel ute och cyklar så raderades faktiskt inte ljuden när jag bytte batteri. Kanske för att den var utan ström så pass kort tid ...?

tack för responsen, ska se om det blir några inställningar kvar sen när man bytt allt o det är klart!

btw är det någon som upplever ett stadigt brus från polysixen annars då? jag antar att den kan ju ha ganska hög brusnivå som den är men om någon vet hur man skulle göra för att minska detta vore det schysst om ni delade med er.

Postat (redigerat)

Ja. Polysix och dess syskon MonoPoly brusar en hel del.. Mest beroende på att OP-amparna (små IC-kretsar som agerar förstärkare) är ganska simpla.. Ofta baserade på ua741 op-ampar. Sen är det en hel del tantal-elektrolyter i den också som inte gör saken bättre.. Går att bygga om men då måste du vara rejält händig med både lödkolv och ohms lag, bra ersättare för dessa opampar är t.ex OPA134 från burr Brown 🥰.

Redigerat av hegobald
erikskytt (oregistrerad)
Postat

Ok thx. Jag tror dock inte jag ger mig på det projektet självmant. Kanske när man har lite extra cash att jag betalar någon för jobbet.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har orginalkasettband till polysixen med fabriksljuden ifall det sjulle krångla för dig, och även orginalinstruktionsbok där det står hur man går till väga.

Men har för mig att även mina ljud var kvar efter att jag bytt batteri. 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.