Dadeln Postat 13 december 2009 Dela Postat 13 december 2009 (redigerat) Hej! Jag skulle bara vilja höra lite vad ni har för åsikter och tycke kring den här micken "sE Electronics Z5600 A II". Jag har provat den, men det var bara en väldigt kort stund. Personligen uppfattade jag den som väldigt klart och brilliant.. nästan lite för vass och svårjobbad diskant.. Just nu har jag en Röde NT1-A, men jag kan få den här sE micken för ett väldigt bra pris.. vad tycker ni som provat den lite mer? Tack! / Dadeln Redigerat 13 december 2009 av Dadeln Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 december 2009 Dela Postat 13 december 2009 Jag tycker bra om den, men det beror förstås också på ljudkällan som den ska användas till. Du kan hämta exempel på hur den kan låta, från min testsite. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 december 2009 Dela Postat 13 december 2009 Ett test att läsa för den som kan lite engelska ord: http://www.soundonsound.com/sos/mar08/arti...iniz5600aii.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 (redigerat) Hittade gammal kort tråd om sE Electronics Z5600a II... Nån som har testat en sån som trum-OH, eller Glyn Johns style? Enligt Sound and Sound har den en peak vid 10 khz, det kanske är väldigt dåligt på cymballjud? Redigerat 5 augusti 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Jag gillar den, men sen beror det på vad man ska använda den till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Jag gillar den, men sen beror det på vad man ska använda den till. Är det mest sång o ak gitarr du använt den till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Är det mest sång o ak gitarr du använt den till? Nästan bara till akustisk gitarr eller nu bara till gitarr, för nu kör jag shure sm7b till sången, väldigt bra den också,sen köpte jag den för ha väldigt nära munnen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Nästan bara till akustisk gitarr eller nu bara till gitarr, för nu kör jag shure sm7b till sången, väldigt bra den också,sen köpte jag den för ha väldigt nära munnen. Ok. Har du testat att sjunga riktigt nära sE Electronics Z5600 A I omniläget? Det ska ju ge mkt mindre approximityeffekt? SM7B har jag varit sugen på länge... Trummor kör du nåt program va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Ok. Har du testat att sjunga riktigt nära sE Electronics Z5600 A I omniläget? Det ska ju ge mkt mindre approximityeffekt? SM7B har jag varit sugen på länge... Trummor kör du nåt program va? Vet inte om jag jag har testat det, vet bara att det vibrerar och låter förjävligt när man är nära munnen. Slipper man det då med omniläget? SM7B är super väldigt bra till gitarr också, nuförtiden kör jag stereo med Z5600 och SM7B, fantastiskt bra blir det. Trummor har jag många olika program för trummor. Stylus Rmx, Addictiv Drums, Arturia Spark Vintage, Maschine (hårdvara med program) men favoriten av alla är Izotope Idrum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Ja nog kan man sjunga närmre i omni än cardiod. Har inte testat det så mycket, det blev lite grann i början när jag hade en NT2-A som huvudmick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Omni-mickar har i princip ingen proximity-effekt, utan det är riktade karakteristiker, som kardioid och åtta, som ger det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Omni-mickar har i princip ingen proximity-effekt, utan det är riktade karakteristiker, som kardioid och åtta, som ger det. Men går man riktigt nära o sjunger är det risk för luftpuffs-smällar även med popfilter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Men går man riktigt nära o sjunger är det risk för luftpuffs-smällar även med popfilter... Jag vill micken mm från munnen. Då funkade det inte riktigt då med 5600. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Nej - då behöver du en dynamisk mick - eller kondensatormick som är gjord för livebruk, som t ex Blue EnCore200 eller Milab LSR-1000/3000. Ett alternativ är att köra med Mikrofonen AB's puffskydd, som går att ha hur nära som helst utan att det släpper igenom puffarna - men numera finns det tyvärr bara som tillbehör till Gefell-mickar. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2013 Dela Postat 5 augusti 2013 Nej - då behöver du en dynamisk mick - eller kondensatormick som är gjord för livebruk, som t ex Blue EnCore200 eller Milab LSR-1000/3000. Ett alternativ är att köra med Mikrofonen AB's puffskydd, som går att ha hur nära som helst utan att det släpper igenom puffarna - men numera finns det tyvärr bara som tillbehör till Gefell-mickar. 🙁 SM7B funkar det väldigt bra med, sen följer det två olika tjocklekar på puffskydd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.